הנחיות
בפעילות זאת תעסקו ביום זכויות האדם באמצעים הבאים:
1. כתיבת סיפורים על חברה ללא זכויות אדם
2. דיון בכיתה
הפעילות
א. ספרו לילדים על יום זכויות האדם הבינלאומי ועל זכויות האדם:
——————————————————————————————————————–
"כל בני-האדם נולדו בני חורין ושווים בערכם ובזכויותיהם". כך על-פי ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם, שקיבלה מועצת האו"ם ביום 10 בדצמבר בשנת 1948. ומאז מציינים את יום זכויות האדם בתאריך זה בכל שנה.
——————————————————————————————————————–
מה הן זכויות האדם?
זְכוּיוֹת הָאָדָם הן הזכויות של כל בני האדם בכל מקום בעולם: לכולנו יש זכות לחיות חיים של חופש ולקבל יחס הוגן מאחרים. לכולנו יש זכות לחשוב את המחשבות שלנו, להגיד את הדעות שלנו ולרצות את הרצונות שלנו.
הנה כמה דוגמאות של זכויות אדם:
1. הזכות לִחְיוֹת
2. הזכות לחֵירוּת (החופש לחשוב ולפעול לפי רצוני)
3. הזכות לשִׁוְויוֹן (הזכות לקבל יחס שווה ליחס שאחרים מקבלים)
4. הזכות לְכָבוֹד (הזכות של כל אדם שיכירו בערכו כאדם)
5. חופש הַבִּיטוּי (הזכות לבטא דעה בלי פחד)
6. חופש הַתְנוּעָה (הזכות לנוע ממקום למקום)
(על-פי זכותי לדעת, מטח)
ב. ארבעה סיפורים על "עולם ללא זכויות אדם" (עבודה ב-4 קבוצות)
כל קבוצה תקבל דף כללי (הדף לתלמידים), המכיל רקע על זכויות האדם, וכן רעיונות לסיפור אחד על "עולם ללא זכויות
אדם":
קבוצה א: כיתה בבית-ספר, שאין מכבדים בה את זכויות האדם
קבוצה ב: בית-ספר, שאינו מכבד את זכויות האדם של התלמידים ושל הצוות
קבוצה ג: משפחה, שאין מכבדים בה את זכויות האדם של הילדים
קבוצה ד: מקום עבודה, שאינו מכבד את זכויות האדם של העובדים
ג. משך הזמן למילוי הדף לתלמידים והדיון בכיתה: כשני שיעורים.
ד. התלמידים יספרו את הסיפורים שכתבו.
ה. שאלו את התלמידים:
1. מה דעתכם: האם המציאות שלכם דומה לסיפור שכתבתם, או שונה ממנו? הסבירו.
2. האם אפשר לחיות בעולם, שאין בו זכויות אדם? מה עלול לקרות בעולם כזה?
3. האם גם ילדים יכולים להגן על זכויות האדם של חבריהם ושל המבוגרים? כיצד?
הצעות:
א. כתבו על פלקט את השאלה: "כיצד הכיתה שלנו יכולה להגן על זכויות האדם?". כתבו בפלקט את הצעות התלמידים,
ותלו בכיתה.
ב. העבירו את הסיפורים בין הקבוצות, כדי שכל קבוצה תציע הצעות להתמודדות עם הסיפור שהיא קיבלה.