מערך שיעור
לא יודע להפסיד בכבוד
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות נלוות לספר "לא יודע להפסיד בכבוד" שכתבה שרה שלום העוסק בילד בשם ניצן שאינו יודע להפסיד בכבוד בכל מיני תחומים.

רקע

מלבד שמו, יש לו, לניצן גם מספר כינויים- "ניצן הבכיין", "ניצן הרגזן". כינויים שניצן מספר מדוע ניתנו לו. כל פרק בספר מציג מצבים מחייו של ניצן כילד צעיר שאינו מוכן  למתמודד בדרך שנחשבת "מכובדת". ניצן אינו מוכן לקבל את העובדה שמישהו אחר מנצח אותו במשחקים שונים ומנסה למצוא תירוצים שונים ומשונים. למשל, ניצן אינו מקבל את יתרונות הגובה והכשרון של עידו במשחק כדורסל ומתרץ את הפסדו בכאבי בטן, כאבי רגליים ועייפות. הפסדים אחרים שלו לטובת ילדים אחרים גוררים אותו למריבות, כעסים ואף אלימות.

הסופרת שרה שלום נכנסת לנעליו של ילד צעיר ומספרת בגוף ראשון,באופן ישיר, בהומור ובקלילות על ניסיונות של ניצן להתמודד באופן כושל עם מצבים שנקלע אליהם. הסיפורים על התנהגותו הבלתי מתפשרת וניסיונותיו של ניצן לתרץ מצבים מוכרים הופכים את הקריאה בספר לקולחת, מצחיקה ומעוררת מחשבה.

ספר שנכתב לילדים לראשית קריאה, אך יכול להיקרא גם ע"י הורה או גננת. הספר כמכלול עוסק בניצן כדמות ראשית, אך כל פרק יכול להיקרא גם בנפרד ועומד בפני עצמו כסיפור.

מטרות

קישור הנושא המרכזי שבספר לחייהם של הילדים:
ניצן אינו מקבל תבוסה וכישלון לטובת חבר אחר והוא מנסה לעיתים, לרמות כדי לנצח. בלבו הוא לועג לחבריו שאינם מרגישים שהוא מרמה אותם. ניצחונותיו מושגים בדרך לא הוגנת.

כדאי להסביר את המושגים ניצחון ביושר, הפסד בכבוד. כדאי לדון בנושא "להפסיד בכבוד". אדם צריך לדעת להתמודד ולקבל  מצב כשלון ברוח טובה. בעיקר כשמדובר במשחקים.

הנחיות

יש להדגיש שלכל ילד תכונות משלו, לכל ילד צדדים שבהם הוא חזק וצדדים בהם הוא חלש, או טוב פחות. למשל ילד עשוי להצטיין במשחק כדורסל אך להיכשל במשחק כדורגל.

דיון והעשרת אוצר המילים במושגים שעולים מתוך הספר:

  • כינוי גנאי – כינוי שמשתמשים בו כדי לגנות מישהו, להעליבו או להשפילו.
  • עלבון – פגיעה בכבודו של מישהו; מעשה או דיבור המביישים מישהו ומעליבים אותו.
  • כישלון – אי-הצלחה, אי-השגת דבר לאחר מאמץ להשיגו.
  • תירוץ – הסבר המצדיק מעשה שלילי, אי-קיום חובה וכד'; אמתלה או הסבר דחוק ולא מוצדק לדבר מה, שבדרך כלל מסתיר את הסיבה האמיתית לו.

* הגדרת המושגים מתוך "רב מילים"

שאלות לדיון

1. האם קראו לכם פעם בכינויי גנאי?

2. איך הרגשתם?

3. האם קראתם אתם למישהו בשמות גנאי?

4. מדוע עשיתם זאת?

5. האם אפשר להימנע מכינויי גנאי?

6. האם הוגן מצדו של ניצן לרמות ולקרוא לילדים בשמות גנאי? מדוע?

7. האם שיחקתם במשחק והפסדתם?

8. האם כעסתם/ נעצבתם?

9. מה אפשר לייעץ לניצן לעשות כשהוא מפסיד?

10. מה אתם מציעים לעשות כדי להימנע מעצבות כשנכשלים?

11. האם חשוב לנצח במשחק?

12. לשם מה משחקים?

13. לאחר שהבנתם מהו כישלון, האם לדעתכם ניצן באמת נכשל?

14. האם ניצן התאמץ להצליח?

המלצות נוספות

דורפמן, אריאל. מרד הארנבים, הוצאת מעריב
רוזמן, יעל. הכל בגללם, הוצאת מסדה
הספר מאת: שרה שלום, הוצאה לאור: מודן

לחצו להמשך קריאה
הקטן