פעילות מתוקשבת
מה אתם יודעים על אנשים עם עיוורון? פעילות למען יום העיוור
עינת שמחי וצוות חינוך חברתי, מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות אינטראקטיבית העוסקת באנשים עם עיוורון למען יום העיוור המתקיים ב-6 ליוני.

רקע

ה-Blind Day הינו יום להגברת המודעות וההזדהות עם ציבור העיוורים ולקויי הראייה בישראל ומטרתו לסייע לשילובה  של ציבור האנשים עם העיוורון ולקויות הראייה בחברה.  
את הרעיון ל-Blind Day ייזמו קבוצת חושבים בצבע – קבוצת קריאיטיב, פרסום ויחסי ציבור של אנשים עם מוגבלויות.
ה- BLIND DAY מתקיים כל שנה ב 6.6. (מתוך אתר המרכז לעיוור בישראל)

מטרות

  1. התלמידים ילמדו מה הוא עיוורון וכיצד הוא בא ליד ביטוי.
  2. התלמידים יענו על שאלות לגבי אישה עם עיוורון וכך יזהו האם הם בעלי דעות קדומות לגבי אנשים עם עיוורון.
  3. התלמידים ילמדו מהן סטיגמות וכיצד הן פוגעות.

הנחיות

לפני הפעילות

  • ספרו לתלמידים על יום ה- blind day. שאלו את התלמידים:
    מדוע לדעתכם נקבע יום מיוחד למען העיוורים בישראל? מה מטרתו?
  • הסבירו לתלמידים שהפעילות היום תעסוק בנושא עיוורון.
  • שאלו את התלמידים: האם אתם מכירים מישהו עם עיוורון? במידה ויש תלמידים המכירים, והם ירצו, הזמינו אותם לשתף.

הפעילות

עמוד 2: מה אתם יודעים על אנשים עם עיוורון
בעמוד זה ילמדו התלמידים עובדות על אנשים עם עיוורון. עליהם לענות על שאלות נכון/לא נכון. לאחר כל שאלה מופיע כפתור "משוב". לחיצה על כפתור זה פותחת חלון ובו מידע נוסף לגבי אנשים עם עיוורון.
לאחר מכן, על התלמידים לדמיין כיצד מרגישים אנשים עם עיוורון ולסמן את הרגשות המתאימים לדעתם. לאחר מכן עליהם לנמק את בחירת.
שאלות לדיון:
האם למדתם משהו חדש?
אילו רגשות בחרתם?
מדוע בחרתם דווקא ברגשות אלו?
האם יש רגשות שממש לא מתאימים לדעתכם? מהם?

עמוד 3: מה אתם יודעים על אנשים עם עיוורון?
בעמוד זה מתבקשים התלמידים לענות על שאלות רב ברירה בנוגע לאישה עם עיוורון. עליהם לנחש את התשובות. לאחר בחירת התשובה, הם לוחצים על כפתור "בדיקה" ובודקים את תשובתם. לאחר כל שאלה מופיע כפתור "הידעת", לחיצה עליו פותחת חלון ובו מידע נוסף בנוגע לשאלה שנשאלה.
בסיום השאלות ישנו קישור לסיפור המלא של הדמות.
שאלות לדיון:
בררו עם התלמידים לאחר כל שאלה מה היתה תשובתם. שאלו אותם מדוע ענו כפי שענו.

עמוד 5: סטיגמות
עמוד זה עוסק בנושא סטיגמות. התלמידים לומדים מהן סטיגמות. לאחר מכן הם לוחצים על התמונות לגלות מה ההשפעות השליליות האפשריות של שימוש בסטיגמות.

בררו עם התלמידים שאכן הבינו את המונח סטיגמות.
שאלות לדיון:
האם יש השפעות נוספות לשימוש בסטיגמות?
תנו דוגמה לסטיגמה שאתם מכירים- למשל כל האנשים מעדה מסוימת הם…
האם לדעתכם סטיגמה זו נכונה? מדוע כן? מדוע לא?
מדוע לדעתכם אנשים משתמשים בסטיגמות?

בסיום הפעילות

 שאלו את התלמידים:
אילו דברים חדשים למדתם היום במהלך הפעילות?

לחצו להמשך קריאה
הקטן