רקע
בריונות היא התנהגות כוחנית שנועדה להשיג שליטה באדם אחר. היא מתרחשת על בסיס קבוע, יום-יומי, דרך איומים והפחדות. בריונות היא סוג האלימות הנפוץ ביותר בחברה, והיא מכוונת, בכל המדינות, כלפי מיעוטים לאומיים, אתניים, תרבותיים או דתיים או כלפי אנשים השונים ממה שמקובל בחברה Weinhold, Barry K, 2000)).
"עמידה מהצד"
"עמידה מהצד" היא מצב שבו אדם עֵד למעשה בריוני-פוגעני, או למעשה לא-חברי או לא-מוסרי, ואיננו נוקט עמדה או פעולה כלשהי כדי לעצור אותו. "עמידה מהצד" איננה נחשבת לעמדה פסיבית. במצבים כאלה לא קיימת עמדה ניטרלית, ולכן "עמידה מהצד" היא בחירה אקטיבית שלא לפעול ולא לעצור את המתרחש.
הסרטון "מקום בטוח" מאפשר לתלמידים לראות את הנפגעים, את הפוגעים ואת "העומדים מהצד".
התלמידים צופים בדינמיקה המאפשרת פגיעה, ולאחר מכן רואים איך הפגיעה מייצרת מצוקה קשה בקרב הנפגעת הראשית ובקרב ילדים אחרים.
איך נעודד בתלמידים רכישה של תפקידים אנטי -בריוניים?
הגברת המודעות: הצגת התפקידים השונים הסובבים את הפוגע מחדדת לתלמידים את תרומתם של אלו למעשי הבריונות, גם אם לא התכוונו לכך.
מתן אפשרות לרפלקציה עצמית: דיונים שבהם נעודד את התלמידים לשקף את ההתנהגות המתרחשת במצבי בריונות. תרגול הכולל סימולציה ומשחקי תפקידים יכול להיות יעיל בהגברת המוטיבציה ובו בזמן לספק מרחב בטוח לתרגול התנהגות אנטי-בריונית.
אימון באסרטיביות – לא רק לקורבן: התנגדות ללחץ הקבוצתי וסירוב לתמוך בבריונות מצריכים אסרטיביות. ילדים בתפקידים השונים יכולים להרוויח מתרגול אסרטיביות.
(מתוך מסמך מסכם של משרד החינוך: גישת תפקיד המשתתף לבריונות בבית הספר: השלכות להתערבות, קריטינה סלמיוואלי, 1999. התייחסות למאמרים נוספים: בריונות כתהליך חברתי, 1996; רשתות חברתיות ובריונות בבתי ספר, 2008; תגובות של צופים מן הצד לבריונות בבית הספר: מחקר חוצה גילאים ומין, 2010.)