מאמר
משמעת בבית-הספר מן ההיבט המערכתי-חברתי
שרה שמעוני, ד"ר שרית סגל, ד"ר ורדה שרוני

במאמר מוצגת גישה הרואה את המשמעת כמערכת של נורמות חברתיות, אשר חלק מהן הוטלו על-ידי כוח לגיטימי (המערכת הבית-ספרית), ועם האחרות התלמידים באים מן הבית.

תוכן

גישה זו רואה את המשמעת כמערכת של נורמות חברתיות, אשר חלק מהן הוטלו על-ידי כוח לגיטימי (המערכת הבית-ספרית), ועם האחרות התלמידים באים מן הבית. בעיה משמעתית נתפסת כסטייה מן הנורמות או כאי-קיום נורמה.

על-פי תפיסה זאת, הדגש הוא על גורמים אלה: המנהיגות של המורים, היחס בין המורים לבין המנהיגות הטבעית של הכיתה והיחס בין נורמות המשמעת הפורמליות לבין הנורמות הבלתי פורמליות בתוך הכיתה. על המורים להיות מודעים לדרכי הנהגת הכיתה שלהם, ולהשפעה שלהן על המשמעת. הכרת דפוסי מנהיגות שונים תסייע למורים להבהיר לעצמם מהי תפיסת התפקיד שלהם ובאיזו דרך הם מנהלים את הכיתה.

דפוסי מנהיגות
1. שלושה דפוסי מנהיגות (התיאוריה של ליפיט ווייט):
א. דפוס המנהיג הסמכותי
ב. דפוס המנהיג הדמוקרטי
ג. דפוס המנהיג "השב והנח"

2. למנהיג יש חמישה בסיסים אפשריים להשפעה על הקבוצה (התיאוריה של פרנץ ורייבן):
א. שכר – היכולת לתגמל חיובית
ב. עונש – היכולת לתגמל שלילית
ג. מומחיות – הידע והכשירויות
ד. כוח לגיטימי – כוח המוענק מעצם מהות התפקיד
ה. זיקה-יחס – קשר בלתי אמצעי המוליד הזדהות

הדינמיקה הקבוצתית בכיתה
הבנת הדינמיקה הקבוצתית בתוך הכיתה תקל על המורים להנהיג את כיתתם, וכך גם מודעות לארבעת הגורמים הבאים:
א. נורמות – החוקים הסמויים והגלויים כאחד, המנווטים את התנהגות הכיתה
ב. מנהיגות
ג. דחייה – התופעה של "ילדים דחויים" או "שעירים לעזאזל"
ד. לכידות

מורים, המכירים את הנורמות הקיימות בתוך הכיתה, יודעים מאין להתחיל ליצור נורמות משמעתיות בשיתוף עם הכיתה ועם מנהיגיה הפנימיים. הכרת התפקוד החברתי של כל פרט בכיתה תסייע למורים להבין התנהגויות בעייתיות של בודדים בכיתה ולהתייחס אליהן.

אם כן, התפיסה החברתית יונקת מן ההתפתחות של תחום הדינמיקה הקבוצתית. המורים ישפרו את המשמעת בכיתה אם יאמצו כישורים של ניהול כיתה ושל הנחיה.

מכון מופ"ת הוא בית-ספר למחקר ולפיתוח של תכניות להכשרת עובדי הוראה
במכללות.
טלפון לקבלת מידע וייעוץ: 03-6901441
https://www.mofet.macam98.ac.il

ביבליוגרפיה

שרה שמעוני, ד"ר שרית סגל, ד"ר ורדה שרוני, משמעת בכיתה, היבטים פסיכולוגיים וחינוכיים, מכון מופ"ת, 1997

קישורים

https://www.mofet.macam.ac.il/

לחצו להמשך קריאה
הקטן