מערך שיעור
סמדר שיר: גלי ו"מועדון המקובלים"
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בנושא "יחודו של יוצר"-מאת סמדר שיר: גלי ו"מועדון המקובלים". הפעילות עוסקת בנושא מקובלות חברתית לתלמידי כיתות ה'-ו'.

רקע

התכנית ייחודו של יוצר היא חלק מתכנית הלימודים באוריינות לבתי-ספר יסודיים. הפעם בחרנו בקטע מתוך הפרק  כל ילד הוא כוכב מתוך סדרת הספרים גלי ו"מועדון  המקובלים"( הוצאת משכל, תל אביב, 2005) מאת סמדר שיר העוסק בנושא מקובלות חברתית.

מטרות

חינוך חברתי – העלאת המודעות ודרכי התמודדות עם הנושא מקובלות חברתית של ילדים כלפי חבריהם

ייחודו של יוצר – שילוב בין-תחומי של ספרות עם חינוך חברתי בנושא מקובלות חברתית בדרכים הבאות: קריאת קטע מהספר, הבהרת המושגים, סיעור מוחין, שאלות לדיון ודף לתלמידים, בסיום הפעילות יעניקו התלמידים זה לזה כוכבים בציון תכונותיהם הטובות.

הנחיות

הנחיות למורים

משך הפעילות: 45 דקות

  1. ספרו לתלמידים בקצרה על הסופרת סמדר שיר. היעזרו במידע בסעיף הפעילות שלהלן.
  2. המושג מקובלות חברתית – לפני שתציגו לתלמידים את הקטע מתוך הספר גלי ו"מועדון  המקובלים", הוצאת משכל, תל אביב, 2005. הסבירו להם את המושג מקובלות חברתית. ראו מידע בסעיף הפעילות שלהלן.
  3. העיסוק בנושא מקובלות חברתית ייעשה באמצעים הבאים:

א.   הקראת תקציר וקטע מתוך הספר גלי ו"מועדון המקובלים"

ב.   שאלות לדיון

  1. דף לתלמידים – התלמידים יקראו בכיתה את הקטע מתוך הפרק כל ילד הוא כוכב מתוך סדרת הספרים גלי ו"מועדון  המקובלים", וימלאו את הדף לפי ההנחיות הכתובות בו.
  2. התלמידים יציגו בכיתה את התוצרים ואת המסקנות שלהם מן הדף לתלמידים.
  3. סכמו את השיעור במספר תלמידים שיבחרו לומר מדוע בחרו לתת כוכב לחברם.

הפעילות

1. ספרו לתלמידים בקצרה על הסופרת סמדר שיר. היעזרו במידע שלפניכם.

סמדר שיר

סמדר שיר נולדה בשנת 1957 בתל-אביב. היא קיבלה חינוך דתי, ושרתה במסגרת שירות לאומי כאחות מעשית. את לימודיה הגבוהים עשתה באוניברסיטת ת"א ויש לה תואר בספרות עברית ובפילוסופיה כללית. אחרי שנישאה נסעה לארצות הברית ושהתה שם כעשר שנים. היא אם ל-7 ילדים.

סמדר שיר היא סופרת פורייה מאוד העוסקת גם בכתיבה עיתונאית. כתיבתה הספרותית מוקדשת בעיקר לילדים ולנוער, שעמם היא מרבה להיפגש בבתי ספר. בנוסף, פרסמה ארבעה ספרים למבוגרים. כמו כן יצרה קלטות וידאו רבות כגון "אמא משחקושקוש" המכילה שירי משחק והפעלה, "חיבוקי" ועוד. מדי שנה היא כותבת מחזמר לחג החנוכה, ביניהם "האסופית", "הקטנטנות", "אלאדין". שיר פעילה גם בתחום הזמר המזרחי. להיטים כגון "נפרדנו כך" של אבנר גדסי, "חיים שלי" של זהבה בן נכתבו על ידה.
סמדר שיר החלה לכתוב בגיל 8, בתור ע"קית (עיתונאי קטן) בשבועון הילדים "הארץ שלנו". לאחר מכן הייתה כתבת נוער ב"מעריב לנוער". עד היום פרסמה למעלה מ- 200 ספרים, רבים מהם ספרי סדרות כגון: סדרת הספרים "יולי" לגיל הרך, סדרת "שעת סיפור" לראשית קריאה, סדרות הספרים "גלי" ו"צוציק" לגילאי הביניים, סדרת "מסיבת פיג'מות" ו"מורה מחליפה" לבני הנעורים ועוד.

אתר הבית של המחברת: https://www.smadar-shir.com

סדרת גלי, סדרת צוציק, סדרת יויו, סדרת דנה כותבת יומן, ילדי א.א.א – אצלנו אין אלימות, סדרת מסיבת פיג'מות, סדרת מורה מחליפה, סדרת מישהו מקשיב לך.

על-פי: כנפיים, מטח

2. התחילו את השיעור בהצגת הנושא באמצעות השאלה: האם אתם יודעים מהי "מקובלות חברתית"? תוכלו להסביר לתלמידים ולכוון אותם בעזרת המידע שלפניכם.

מקובלות חברתית – הגדרה: אדם אהוד, רצוי, שמקבלים אותו ברצון; באופן חברתי, מבחינה חברתית.
על-פי: רב-מילים מאת פרופ' יעקב שויקה

3. ספרו על סדרת הספרים גלי ועל הספר גלי ומועדון המקובלים
סדרת הספרים גלי עוסקת בילדה ששמה גלי. גלי היא ילדה מתבגרת שגרה ברמת גן. היא לומדת בכיתה עם חברתה הטובה שלה ענת.
הספרים מסופרים על ידי גלי בגוף ראשון, מנקודת מבטה כילדה מתבגרת. בספר גלי ומועדון המקובלים, גלי מקבלת הזמנה מהילה, ילדה מהכיתה המקבילה. ההצעה היא להצטרף למועדון ילדים מקובלים שהקימה. בספר זה מתחברת גלי עם גלעד, ילד חכם שהופך לחברה. הספר עוסק בתופעה ידועה בקרב ילדים ובני נוער ובה נוצרות קבוצות של ילדים, בדרך כלל קבוצה של ילדים מקובלים וקבוצה אחרת של קבוצה של ילדים שאינם מקובלים מבחינה חברתית.

קראו לתלמידים את הקטע הבא מתוך הפרק כל ילד הוא כוכב מתוך סדרת הספרים גלי ו"מועדון  המקובלים". המופיע בעמודים 120-121.

  1. דיון בכיתה – לאחר הבהרת המושג מקובלות חברתית, דונו בכיתה בנושא באמצעות סיעור מוחות: התלמידים יעלו תחושות, רגשות ומושגים הידועים להם על הנושא.
  2. כתבו את הרעיונות על הלוח.
  3. למקובלות חברתית מספר סיבות. מכיוון שמדובר בתלמידים צעירים, ללא ידע מוקדם, דונו אתם באחת הסיבות: בעיות חברתיות, שנובעות מתכונות אופי של הילדים – ביישנות, סגירות, אלימות ושתלטנות, ובדרכי ההתמודדות אתן.
  4. דונו בנושאים העולים מתוך הקטע המצורף:

א. איך הייתם מגדירים ילד מקובל?
ב. איך הייתם מתארים ילד לא מקובל?
ג. האם ילד מקובל יכול להיות לא מקובל במקום אחר?
ד. האם יש לכם הצעות כיצד איך ילד לא מקובל יכול להפוך להיות מקובל?
ה. האם ילד לא מקובל יכול לעשות זאת לבד?
ו. מי יכול לעזור לילד לא מקובל להתקבל בחברת כיתתו?
ז. מה אתם יכולים לעשות בכיתה שלנו כדי שכל ילד ירגיש שהוא כוכב, שהוא "הכי הכי"?

5. הדף לתלמידים

א. התלמידים יקראו בדף את המידע על הסופרת סמדר שיר.
ב. התלמידים יקראו קטע מתוך הפרק כל ילד הוא כוכב מתוך סדרת הספרים גלי ו"מועדון  המקובלים" שכתבה סמדר שיר.
ג.  התלמידים יענו על השאלות המצורפות.

לחצו להמשך קריאה
הקטן