מערך שיעור
סתיו – העץ שלא רצה להשתנות
דינה ציונית, צוות למידה חברתית ריגשית, מטח. ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים

בפעילות זו נכיר את המושגים "מעבר" ו"שינוי" בטבע ובחיי היום-יום. נקשור את המושגים לסיפור על עץ שסירב להשתנות בעונת הסתיו.

מטרת-העל של הפעילות היא העצמה של הילד. אמונה בכוחות שיש לאדם בכלל, ולילד בפרט, לחוות שינויים ומעברים ולהתמודד עימם בהצלחה ובביטחון.

רקע

בפעילות זו נכיר את המושגים "מעבר" ו"שינוי" בחיי היום-יום ובטבע.

כל מעבר הוא למעשה שינוי. כאלה הם, לדוגמה, מעבר דירה ומעבר לעבודה חדשה או לסטטוס חדש בחיים. לרוב בני אדם קשה להתמודד עם שינויים. שינוי פירושו אובדן שליטה, שינויים ומעברים מאלצים אותנו להתמודד עם חוסר ודאות. גם ילדים, כמו המבוגרים, חווים שינויים ומעברים, אך הם מתמודדים עם שינויים בקלות יותר. עם זאת, חשוב להיות רגישים ולשים לב לשינויים ההתנהגותיים או הרגשיים שלהם. המטרה שלנו כמחנכים היא לסייע להם לעבור את השינוי בצורה מיטבית.

גם הטבע עובר שינויים ויש בו עונות מעבר. הסתיו הוא אחת מארבע עונות השנה והוא נחשב עונת מעבר המציינת את המעבר בין הקיץ לבין החורף. הסתיו בישראל קצר יחסית, ומאופיין בשינויים משמעותיים בטבע: מזג האוויר הפכפך, מראה העצים משתנה, יש פריחה של צמחים אופייניים, מתרחשת נדידת ציפורים ועוד. הסתיו בארץ מקביל לתחילת שנת הלימודים במערכת החינוך, ולכן הוא גם סמל להתחלות חדשות.

בפעילות זו נכיר כאמור את המושגים "מעבר" ו"שינוי" בטבע ובחיי היום-יום. נקשור את המושגים לסיפור על עץ שסירב להשתנות בעונת הסתיו.

מטרת-העל של הפעילות היא העצמה של הילד. אמונה בכוחות שיש לאדם בכלל, ולילד בפרט, לחוות שינויים ומעברים ולהתמודד עימם בהצלחה ובביטחון.

מטרות

הילדים יזהו שינויים שחלים בעונת הסתיו, וילמדו שהסתיו הוא עונת מעבר.

הילדים יעלו חוויות אישיות בנוגע לשינויים שהם חווים ורואים בסתיו, ויציינו רגשות שמלווים שינויים.

הילדים יזהו מצבים מגוונים שיש בהם שינויים שמשמעותיים להם, וילמדו להיעזר בזולת כאשר הם חוששים מהשינוי.

הפעילות במשחקים מתקיימת בזוגות, והדבר מסייע להתפתחות כישורים לשוניים וחברתיים.

הנחיות

פתחו את המפגש במשחק התאמות.

הציגו לילדים את התמונות שבקובץ המצורף (קובץ ראשון), שמייצגות שינויים בטבע. בקשו מהם להתאים בין צמדי תמונות.

בקשו שיסבירו, בנוגע לכל צמד תמונות, מה השינוי שחל בין תמונה אחת לשנייה.

 

מה למדנו מהתמונות?

אמרו לילדים: בכל התמונות ראינו שינויים. העץ משתנה, השמיים משתנים וכן הלאה. השינויים האלה מעידים על מעבר, ותכף נגיד איזה מעבר זה.

שאלו: מה קרה לעץ? – העץ עבר ממצב של לבלוב בקיץ למצב של שלכת בסתיו.

שאלו כך גם בנוגע לחצב ולשאר התמונות.

למה כל השינויים האלה קורים?  – כי העונה מתחלפת. הקיץ הולך ומסתיים ומתחילה עונה חדשה – עונת סתיו. הסתיו הוא עונת מעבר.

שאלו: מעבר בין מה למה? – בין הקיץ לבין החורף.

ויש עוד שינויים בטבע בסתיו. כשהסתיו מגיע – מתחיל להיות קריר, הרוח נושבת, השמש מסתתרת מאחורי העננים, לפעמים אפילו יורד גשם. אנחנו צריכים ללבוש בגדים חמים יותר.

בקשו מהילדים לספר על הבגדים המתאימים לעונה: שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים, נעליים ולא סנדלים וכדומה.

אמרו: מזג האוויר משתנה וגם הבגדים משתנים.

שאלו: האם אתם אוהבים את השינוי הזה, או לא?

סכמו: לא תמיד אנחנו אוהבים את השינוי ולא תמיד קל לנו להתרגל אליו.

היום נכיר עץ אחד. חִשבו אם הוא אהב את השינוי או לא.

 

ספרו או הקרינו את הסיפור על העץ שפחד משינוי – סיפור קצר לכבוד הסתיו:

https://www.youtube.com/watch?v=e0Mooht3ON0&feature=youtu.be

איזה שינוי עבר העץ?

ממה חשש העץ?

עכשיו סתיו, והעלים נושרים. האם העץ יישאר תמיד בלי עלים? – בעונת האביב יצמחו לו עלים חדשים.

 

מה אתם יכולים להגיד לעץ כדי לשפר את הרגשתו?

האם גם אתם חוששים להיפרד ממישהו או משהו? תנו לכמה ילדים וילדות לענות, ובקשו מהאחרים שיציעו להם רעיונות להתמודדות.

סכמו: לפעמים מתחילים משהו חדש וחוששים קצת, אבל בהמשך מסתבר שקרה משהו טוב. הציעו לילדים לשחק משחק עם התמונות המצורפות – הקובץ השני.

עודדו את הילדים להסביר את השינוי, להעלות את הרגשות שמלווים את השינוי ולעודד את מי שחושש: להציע לו לבקש עזרה.

לסיכום

שאלו: מה למדנו היום?

אם קשה לנו להיפרד או לשנות משהו, מה אנחנו יכולים לעשות?

יש משהו שאתם תרצו לשנות השנה?

לחצו להמשך קריאה
הקטן