שאלה ותשובה
עישון בגיל צעיר

חלי ברק- שטיין, פסיכולוגית חינוכית מומחית, משיבה על שאלה בנושא עישון בגיל צעיר.

חלי ברק שטיין פסיכולוגית חינוכית מומחית. מטפלת ומייעצת לילדים, הורים ומשפחות, מלווה מנהלים ואנשי חינוך. מעבירה הרצאות וסדנאות להורים ואנשי חינוך במסגרות שונות.
שאלה

הבן שלי בן 14. כל ערב הוא יוצא עם חברים וחוזר מאוחר. אני לא מאפשרת לו להיות יותר מ12:30 בחוץ
וכל ערב זה ויכוח מחודש הוא רוצה יותר ואני לא מאפשרת.
יום אחד הוא חזר עם ריח של סיגריות ואני נלחצתי מאוד וכעסתי וצעקתי עליו. הוא כמובן הכחיש ואמר שזה בגלל
שהגדולים מעשנים לידו. גם היום אני עדיין מריחה סיגריות ואני מניחה שהוא מעשן כדי להיות כמו כולם. מה עלי לעשות?כיצד להתמודד עם זה?

תשובה

אמא יקרה

את מתארת התלבטות שמעסיקה הורים רבים, במיוחד בחופשה עצתי היא שלא תתווכחו כל ערב. כל עוד בנך יודע שאפשר להתווכח הוא ימשיך בכך, והמצב יהיה עוד יותר קשה ומתיש מכפי שהוא ממילא כך.

תחליטו על השעה, תנהלו משא ומתן  אם צריך פעם בשבוע, ובשאר השבוע 'אין ויכוחים'. למשל- את (איפה אבא?) יכולה להגיד שהשעה היא 12.30, ואם הוא יציית שבוע שלום ללא כל ויכוחים וחריגות במשך שבועיים תרשי לו לחזור בשעה 12.4. כך תהיה גם לבנך מוטיבציה להתאמץ ולציית לך.

לגבי הסיגריות, יש לשער שהוא אולי מנסה לעשן, ואולי באמת מישהו עישן לידו, לעולם לא תדעי במדויק. חשוב שלא רק תכעסי ותילחצי, כי זה יוביל לכך שהוא יישקר ויסתיר ממך. תנסי לדבר איתו ברוגע, תסבירי לו שאת סומכת עליו, ושאת מאמינה לו כרגע. אבל! אם תדעי, שהוא מעשן הוא לא יוכל לצאת בכלל. איך תדעי? אם מדובר בריח של יום אחד, זו לא בעיה. אם יריח כל ערב, את יכולה להגיד שאינכם מרשים לו להסתובב בחברת מעשנים, זו זכותכם בגילו. הוא יוכל לבחור אם לצאת לבלות בלי עישון או לא לצאת. והוא יבחר כיאות, תסמכי עליו.

הכי חשוב, שכהורים לא תאבדו את שיקול הדעת, ואת היכולת לתקשורת נבונה עם הנער.
אז תמצאו פתרונות הגיוניים לבעיות.

בהצלחה
בברכה,
חלי ברק שטיין
פסיכולוגית חינוכית מומחית

heliba@inter.net.il

www.hebpsy.net/barak

לחצו להמשך קריאה
הקטן