הנחיות
הפעילות
ספרו לילדים שהיום נעסוק בעונת הקיץ.
שאלו אותם איזה מזג אוויר יש בקיץ: האם חם או קר?
מה לובשים?
מה אפשר לעשות כשחם?
לאן אפשר ללכת כשחם?
נראה לילדים ציורים של ים (מצורף קובץ)
הראו ציור ובקשו מהילדים לומר איזו הרגשה הציור מעורר בהם.
קִראו את השיר
צִיוּר שֶׁל יָם / לֵאָה נָאוֹר
כָּל אֶחָד יָכוֹל
לְצַיֵר יָם כָּחֹל,
אָז מָה?
זֹאת לֹא חָכְמָה.
אֲבָל אֲנִי מְצַיֵר
יָם לְגַמְרֵי אַחֵר.
יָם אָדֹם עִם גַלִים סְגֻלִים
וְקֶצֶף בְּצֶבַע וָרֹד.
וְזֶה בֶּאֱמֶת יָם יָפֶה מְאֹד.
כָּל אֶחָד יָכול
עַל יַד הַיָם לְצַיֵר חוֹל.
אָז מָה?
זֹאת לֹא חָכְמָה.
עוֹשִׂים קַו צָהֹב
וְחוֹשְׁבִים שֶׁזֶה חוֹל דֵי טוֹב.
אֲבָל אֲנִי מְצַיֵר
חוֹל לְגַמְרֵי אַחֵר.
חוֹל כָּחֹל,
וְעָלָיו אֲנִי מְצַיֵר אַרְמוֹנוֹת כְּחֻלִים
עִם מִגְדָלִים, מִגְדָלִים, מִגְדָלִים.
וּדְגָלִים סְגֻלִים מִתְנַפְנְפִים,
וּשְׁחָפִים,
וּסְפִינָה שֶׁל זָהָב עִם מִפְרָשׂ יָרֹק
מַפְלִיגָה רָחוֹק.
וּפִתְאוֹם חֲסִידָה
לְגַמְרֵי וְרֻדָה
מַרְאָה לַסְפִינָה אֶת הַדֶרֶך לְאִיֵי הַפֶּלֶא,
שׁאוֹתָם, אֲנִי חוֹשֵׁב, אֲצַיֵר בִּתְכֵלֶת.
וּמֵרָחוֹק רוֹאִים אֲרָצוֹת אֲחֵרוֹת,
יְרֻקוֹת וּכְתֻמוֹת, אֲדֻמוֹת וּשְׁחֹרוֹת,
וּסְלָעִים
מִכָּל מִינֵי צְבָעִים,
וּצְדָפִים
דַוְקָא שְׁקוּפִים.
וְגַם הַשֶׁמֶשׁ זוֹרַחַת לָהּ בְּצֶבַע סְגַלְגַל.
וְרוּחַ, וְשֶׁמֶשׁ, וְיָם, וּבִכְלָל.
אֲבָל אֶת הַצִיוּר הַזֶה, הַמְיֻחָד,
אֲנִי לֹא מַרְאֶה לְאַף אֶחָד.
כִּי הַגְדוֹלִים תֵכֶף שׁוֹאֲלִים:
אֵיזֶה מִין יָם זֶה, וְאֵיזֶה מִין חוֹל?
(הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.)
דיון
מה הילד בשיר מצייר?
הילד בשיר אומר שהציור שלו שונה מציורים של אחרים. לְמה הוא מתכוון?
הרחיבו את הדיון ודברו על משמעות הדמיון ועל החופש לצייר מה שרוצים ובאילו צבעים שרוצים.
שאלו את הילדים אם הם זוכרים באילו צבעים השתמש הילד כשצייר את הסלעים או החול.
בשיר מוזכרים הפריטים הבאים: ים, חול, סלעים, שמיים – מהם ההבדלים בין דמיון למציאות בהתייחסות לפריטים אלה?
מה דעתכם על ציורים שלא נראים כמו המציאות?
זה המקום לחזק את הרעיון שאין ציור "יפה" או "לא יפה". היופי הוא בעיני מי שמצייר, שכן לכל אחד יש העדפות אחרות ותפיסה אחרת של יופי.
מדוע כדאי לתת לכל אחד לצייר כפי שהוא מרגיש ורוצה?
הבהירו לילדים שאם הם רוצים שאנשים אחרים יזהו את מה שציירו –
כדאי שיציירו כפי שהדברים נראים במציאות. אם הם רוצים להביע בציור את המחשבות, הרצונות או הדמיון שלהם – שיציירו איך שהם רוצים.
הראו שוב את הציורים מתחילת המפגש ושאלו איזה ציור הם אוהבים יותר. בקשו שיסבירו מדוע.
לסיום, קִראו את השיר הבא, שגם עוסק בציור של ים:
יָם סָגֹל /רִבְקָה נֶאֱמָן
בִּקְשׁוּ מִמֶנִי לְצַיֵר יָם כָּחֹל,
וּלְהוֹסִיף לוֹ גַם שֶׁמֶשׁ וְחוֹל.
כָּזֶה יָם עִם גַלִים עַל הַמַיִם,
וְגַם שֶׁמֶשׁ צְהֻבָּה עִם קַרְנַיִם.
אֲבָל אֲנִי אוֹהֶבֶת אֶת הַיָם שֶׁלִי סָגֹל,
וַאֲנִי אוֹהֶבֶת לְשַׂחֵק עִם הַמִכְחוֹל,
כָּכָה שֶׁלֹא יֵדְעוּ אִם זֶה גַלִים אוֹ קַרְנַיִם,
וְאִם צִיַרְתִי חוֹל אוֹ מַיִם.
אָז אַל תִשְׁאֲלוּ אוֹתִי: מָה צִיַרְתְ פֹּה עַל הַנְיָר?
כִּי מָה שֶׁאַתֶם מַרְגִישִׁים – זֶה הָעִקָר.
אִם אַתֶם מַרְגִישִׁים בַּצִיוּר שֶׁקַיִץ וְחַם,
אָז מִבְּחִינָתִי הַצִיוּר מֻשְׁלָם!
דיון
האם השיר מדבר על ים אמיתי או דמיוני?
האם יש דמיון בין השירים?
בקשו מהילדים לצייר ים בצבעים שהם בוחרים, ואז להשוות בין הצבעים והפריטים שהם ציירו לבין הצבעים והפריטים שמופיעים בציורים של חבריהם.