מערך שיעור
בועות סבון – פניה ברגשטיין, פעילות לקיץ בנושא שמחה
צוות למידה חברתית רגשית במטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים. ייעוץ: ד"ר עידית ליוש

בפעילות זו נעסוק בנושא שמחה. נעשה זאת באמצעות השיר "בועות סבון" שכתבה פניה ברגשטיין.

לפעילות מצורף קובץ תמונות

רקע

שמחה היא רגש טבעי, היא מבטאת רגשות חיוביים מרכזיים בקרב בני האדם. כשאנשים חשים סיפוק, הגשמה, הנאה או אושר הם מרגישים שמחים. נמצא שלשמחה יש שלוש אינדיקציות: תוחלת חיים, קשרים חיוביים עם אנשים וחיבור לטבע HPI  ((Happy Plant Index.

השיר "בועות סבון" והשיח שבעקבותיו מאפשרים לילדים לעסוק בהיבטים שונים של שמחה בחייהם ובהתבוננות חיובית על אירועים. כדאי לקיים את המפגש לקראת החופש הגדול או במהלכו.

 

לפניכם מידע על פניה ברגשטיין

פניה ברגשטיין הייתה סופרת ומשוררת ילדים ישראלית. היא נולדה בשנת 1908 באימפריה הרוסית. אביה, שהיה מורה לעברית, הקנה לה את ידיעת השפה העברית והכיר לה את הספרות העברית. בשנת 1930 עלתה ברגשטיין לארץ ונישאה לאהרון ישראלי (ויינר). הם התיישבו בקיבוץ גבת ונולד להם בן יחיד ושמו גרשון.

רוב שיריה של ברגשטיין עוסקים בילדים וכתובים מנקודת מבטם. שיריה נוגעים בחוויותיהם של ילדים מחיי היום-יום בקיבוץ וביחסם לטבע. בין שיריה: בוא אליי פרפר נחמד; האוטו שלנו גדול וירוק; קוביות (הידוע גם כ"יש לי קוביות קטנות") ועוד ועוד.

מבוסס על ויקיפדיה

מטרות

 

  1. הכרת חייה ויצירתה של המשוררת פניה ברגשטיין.
  2. שימוש נכון בביטוי שמחה ופתגמים באירועים שונים בחיי ילדים.
  3. מציאת נקודות חיבור בין שמחה לחופש הגדול.

 

מיומנויות SEL שנרצה לקדם באמצעות הפעילות

מיומנויות תוך-אישיות – ניהול עצמי: ביטוי רגשות ושיתוף אחרים בהם, אופטימיות ותקווה.

מיומנויות בין-אישיות – התנהלות חברתית: ניהול יחסים בין-אישיים.

הנחיות

שיחת פתיחה:

ספרו לילדים שבקרוב הם יצאו לחופש הגדול. בחופש אפשר לעשות הרבה דברים.

שאלו: אתם שמחים שהחופש הגדול הגיע? למה? (עודדו אותם לספר מה הם מתכוונים לעשות בחופש הגדול).

סכמו: אמרתם דברים שכיף לעשות אותם. איזו הרגשה הם גורמים לכם בלב?

(הערה: יש לשער שהילדים יגידו "הרגשה טובה". בקשו שידייקו ושישתמשו במילה "שִמחה"

שאלו: האם יש להורים ולמשפחה שלכם תוכניות לחופש?

ואם לפעמים ההורים או האחים שלכם יהיו עסוקים, מה תעשו אז? (אפשר להתייחס לרגשות שלהם, כמו שעמום. אפשר לשוחח על עיסוקים אחרים שהם יכולים לעסוק בהם באופן עצמאי).

כדאי לעודד שיחה שבה יעלו רעיונות להפעלות שהילדים יכולים לעשות לבד.

הקריאו לילדים את השיר "בועות סבון" ובקשו מהם לנסות לשים לב אם גם בשיר יש רעיון להפעלה משמחת.

בועות סבון / פניה ברגשטיין

בּוּעוֹת סַבּוֹן, בּוּעוֹת סַבּוֹן

נָעִיף מוּל פְּנֵי שָׁמַיִם,

בְּקוֹל שָׂשׂוֹן, בְּגִיל וְרוֹן

וּבִנְשִׁיפַת שְׂפָתַיִם.

הִנֵּה עוֹלָה בּוּעָה קַלָּה

אֶל עַל בְּלֹא כְּנָפַיִם,

וְרֻדָּה סְגֻלָּה וּתְכַלְכַּלָּה

כְּקֶשֶׁת הַשָּׁמַיִם.

 

בּוּעָה שְׁקוּפָה, בּוּעָה יָפָה,

נָרוּץ וְנִתְפְּסֶנָּה!

הִנֵּה חָלְפָה, הִתְעוֹפְפָה

נָמוֹגָה וְאֵינֶנָּה…

 

כל הזכויות שמורות ליוצרת ולאקו"ם.

 

שאלו: איך מרגישים הילדים בשיר?

הפנו את תשומת ליבם למילים שמציינות שמחה, כמו ששון, גיל, רון.

שאלו: לפי השיר, מה משמח את הילדים?

לאחר שהילדים יענו, הגידו שבועות סבון משמחות כי יש בהן קסם, תנועה, השתקפות צבעונית והן נקשרות לזיכרונות נעימים ולחוויות טובות. אם גם אתם אוהבים בועות סבון, ספרו זאת לילדים והסבירו למה.

שאלו: מתי אתם מרגישים שמחים? עם מי אתם מרגישים שמחים?

אפשר לתרגל באמצעות המשפט, "אני שמח או שמחה כשאני עושה… עם…".

 

למדו את הילדים את הצירופים והביטויים הבאים של שמחה. תנו דוגמה לכל ביטוי לשוני.

 

  1. בְּשִׂמְחָה וּבְשָׂשׂוֹן – בהתלהבות רבה, ברצון רב.
  2. מְעוֹרֵר שִׂמְחָה – משמח, מעודד, מרנין.
  3. שִׂמְחָה וְצָהֳלָה – שמחה רבה.
  4. שִׂמְחָה וְשָׂשׂוֹן – שמחה רבה.

בקשו מהילדים לספר באילו פעילויות הם ישתתפו בחופש הגדול. לאחר מכן, בקשו מהם לנסות לתאר את הפעילויות הללו באמצעות צירופי הלשון שלמדו.

הראו לילדים את התמונות הבאות ובקשו מהם להתייחס לאירוע המתואר ולהשתמש באחד מהביטויים. תנו דוגמה, למשל:

הים או המשחק בחול, "מעורר שמחה"; נלך לים ב"שמחה ובששון".

בקשו מהילדים להוסיף עם מי הם היו רוצים לעשות את הפעילות המתוארת, ועם מי הם יהיו שמחים לעשות את הפעילות?

רעיונות לפעילות בטבע: צאו אל הטבע, אל גינה ציבורית סמוכה או אל חצר הגן וקיימו פעילות בבועות סבון.

לפניכם רעיונות ליישום הפעילות: הסודות של המומחים: כך תכינו בבית בועות סבון עצומות שתמיד מצליחות

התמונות מתוך: Shutterstock.com

לחצו להמשך קריאה
הקטן