שאלה ותשובה
תלמידים מזלזלים בבת שירות

עינב לוק, מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה ומיכל זכריה מדריכה ארצית – ביחידה למניעת אלימות שפ"י, עונות על שאלה של בת שירות לגבי היחס המזלזל של תלמידים כלפיה.

עינב לוק מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה בשפ"י, משרד החינוך.
שאלה

אני בת שירות בבית ספר יסודי דתי לבנים. תלמידים רבים בבית ספר נוטים להתייחס אליי באופן לא מכבד ואפילו בצורה מזלזלת. אני רוצה שיהיה לי יחס חברי איתם ועם זאת שידעו לכבד וישמעו להוראות שלי. זה ממש בעייתי. אני משתדלת תמיד להיות חייכנית ונחמדה לכולם כי זה מבחינתי מה שבת שירות אמורה להיות. סוג של מישהו בצוות שמבין לליבם ואפשר לשתף אותו בדברים ולהרגיש חופשי אותו. הבעיה, וזו בעיה גדולה שהתלמידים מנצלים זאת ולא פעם מדברים אליי באופן משפיל ומזלזל. במקרים כאלה אני מנסה להיות תקיפה ולהסביר להם שזה לא בסדר אבל זה כאילו שמרגע שהראיתי להם שאני נחמדה אליהם, אפשר להתנהג אליי איך שהם רוצים. אני יכולה לומר להם שוב ושוב לעשות משהו, להתנהג יפה, להיכנס לכיתה ועוד אבל הם פשוט לא מתייחסים אליי. לעיתים, אומנם נדירות, מבקשים ממני להחליף איזושהי מורה, לפעמים לשיעור שלם לפעמים מספר דקות ואני ממש מתקשה ליצור שקט. יש כיתות שהרעש אפילו מתגבר כשאני נכנסת ואני מעירה ומעירה אבל זה לא עוזר. הם פשוט צוחקים לי בפרצוף.
רוב השעות אני מתגברת ילדים בפרטני שם אני מרגישה שאני מקדמת אותם אבל שוב אפילו בפרטני המשמעת מפריעה לא פעם. יש ילדים שבנוכחותי מרגישים חופשיים ומרשים לעצמם לא להיות מאה אחוז בשיעור. אני מנסה להגביר את הקול ולהיות קשוחה ואני מנסה גם בנחמדות אבל הם כאילו רואים אותי כחצי תלמידה שמנסה להשקיט אותם.. זה לא שאני לא חושבת שהם לא אוהבים אותי דווקא נראה לי שהם מאוד אוהבים אותי הם פשוט לא יודעים להפגין את זה. יש כמובן ילדים שיודעים להתנהג בכבוד אבל עדיין יש כל כך הרבה שלא. אני אשמח לאיזושהי עצה איך להתמודד איתם. אם יש משהו במה שאני מציגה שאפשר לשנות שיבינו שאני אחת מהצוות של בית ספר וצריך להתנהג אליי בהתאם.
תודה רבה!

תשובה

תודה לך על העלאת הנושא של מקומן של בנות שירות בחיי בית הספר. הצגת בעיה לא פשוטה והתלבטויות שכנראה מלווים בנות שירות רבות. התפקיד שנטלתן על עצמכן הינו מורכב כיוון שהוא מצריך כפי שסיפרת רקימה עדינה של יחסים עם התלמידים שיאופיינו מצד אחד בקרבה ובאכפתיות ומצד שני בקביעת גבולות ולעיתים הפעלת סמכות. הקרבה בגיל אל התלמידים והעובדה שאינכן מורות מוסמכות, יכול להיות יתרון אך בהחלט כולל מורכבויות רבות. נראה שניתן ליהנות מהיתרונות רק לאחר שמבססים מעמד והכרה בסמכות ואז קל יותר להתקרב לתלמידים. חשוב מאד לא להתמודד עם הבעיה לבד ולשתף את היועצת והמורים בבית הספר בתחושות שלך. המורים יתנו לך גיבוי והתלמידים יבינו שאת חלק מהצוות שעומד לרשותם כדי לעזור. זו זכות גדולה לקבל ממך עזרה והמורים צריכים לא לאפשר למי שלא מכבד אותך, לקבל אותה. תלמידים שישתפו פעולה צריכים לקבל חיזוק חיובי משמעותי לעיני כולם. באופן הדרגתי עלייך לייצר מצב שתלמידים ירצו לקבל ממך עזרה ואת תבחרי את התלמידים שעושים מאמץ ומכבדים. כך התלמידים ילמדו גם ערכים לצד הלמידה.
כמו כן אנו ממליצים גם על שיחות אישיות עם התלמידים שמתנהגים באופן לא ראוי כלפייך ולדבר איתם באופן אישי. חשוב לציין כי בנות שירות לאומי אינן מחליפות אנשי צוות בהוראה בכיתה. אנו מקוות כי תצליחי לאפשר לתלמידים לחוש כי המבוגרים סומכים עליהם וכי ביכולתם להוביל ליחס מכבד וליהנות מהעזרה המושטת להם.
בברכה,
עינב לוק מיכל זכריה
מנהלת היחידה לקידום אקלים בטוח ומניעת אלימות מדריכה ארצית,
היחידה למניעת אלימות שפ"י היחידה למניעת אלימות שפ"י

לחצו להמשך קריאה
הקטן