מערך שיעור
חוקים – מהו חוק ובשביל מה צריך חוקים
ציד"ה לדרך

פעילות בנושא חוקים.

רקע

בהפעלה זאת נראה את חשיבות החוק לשמירת הסדר הציבורי ולחיים בצוותא, נדגיש את החובה לציית לחוק, אך גם נעלה שאלות קשות, כגון: האם ייתכן חוק בלתי צודק? והאם צריך לחייב בחוק התנהגות מוסרית?

מטרות

1. להבין את הצורך בחוקים בחברה
2. לקיים דיון בשאלה: האם יש חובה לציית לחוק בלתי צודק?
3. לקיים דיון בשאלה: האם צריך לחייב התנהגות מוסרית באמצעות חוק?
4. להתנסות בכתיבת חוקים

הנחיות

בפעילות זאת ארבע הפעלות:

הפעלה 1 – ארץ 'בליחוקים'
המטרה:
הבנת הצורך בחוקים בחברה

1. הנחיות
2. הציגו לתלמידים את סיפור הרקע להפעלה:

בארץ בליחוקים החליטו האזרחים כי אינם מעוניינים בחוקים.
הם חשבו: "אם כל אחד ינהג על-פי מצפונו ובאחריות אישית, החיים יתנהלו כסדרם. החוקים רק מגבילים את החופש של האזרחים בארץ הזאת, לפעול כרצונם."

3. חלקו את הכיתה לקבוצות:
כל קבוצה תקבל חוק שבוטל בארץ בליחוקים, ותחבר אירוע המדגים מה יקרה בארץ זאת ללא החוק הזה.

4. בין הקבוצות תתקיים תחרות באופן הבא:
– כל קבוצה תיתן ביטוי לאירוע שחיברה, ותציג אותו בפני מליאת הכיתה. הביטוי יכול להיות בכרזה, בהצגה, בשיר ועוד.
– הקבוצות האחרות ינסו לזהות את החוק שבוטל באותו אירוע.
– הקבוצה הראשונה שתזהה את סעיף החוק שבוטל – תקבל נקודה.
מנצחת: הקבוצה שצברה את מספר הנקודות הרב ביותר.

שאלות לדיון:

1. האם, לדעתכם, חברה יכולה להתקיים ללא חוקים? הסבירו.
2. האם בבית-הספר שלכם יש כללים, שאתם חייבים לנהוג לפיהם?
– רשמו אותם על הלוח. (דוגמה: אסור ללכלך את החצר).
3. האם הייתם רוצים שהכללים הללו יבוטלו? מה, לדעתכם, יקרה אם הם יבוטלו?

סעיפי החוק שבוטלו בארץ 'בלי חוקים':

– כל אדם הנוהג ברכב, חייב לציית לתמרורים ולרמזורים.
– כל אדם זכאי להגנה על רכושו.
– אין לקחת רכוש של אדם ללא רשותו המפורשת.
– כל אדם זכאי להגנה על גופו, על חייו ועל כבודו.
– אסור לנהוג באלימות או לפגוע בכבודו של אדם.
– כל אדם זכאי לפרטיות.
– אסור להיכנס לביתו של אדם ללא רשותו.
– אסור לפרסם מסמכים אישיים של אדם ללא רשותו.
– אסור לקטוף פרחי בר מוגנים.
– לכל אזרח, ללא הבדל של דת, מין או גזע, יש זכות להצביע בבחירות.
– מעביד חייב לשלם את המשכורת של העובד בזמן.
– מותר להוציא רישיון נהיגה רק מגיל 17 ומעלה.
– כל אזרח חייב לשלם מסים למדינה.

הפעלה 2 – המלך והחוקים
המטרה: לקיים דיון בשאלה: האם יש חובה לציית לחוק בלתי צודק?

הנחיות:
1. בקשו מהתלמידים להגדיר את המושג חוק.
2. רשמו את ההגדרות שלהם על הלוח.

חוק: הוראה רשמית מחייבת בכתב האומרת לנו כיצד מותר
להתנהג וקובעת איזה עונש יוטל על מי שיפר אותה.

3. צלמו את שאלון הסקר וחלקו לתלמידים. כל תלמיד יענה על השאלון. לאחר מכן ערכו הצבעה על כל אחת מהאמרות
ורשמו את התוצאות על הלוח.

4. שאלון סקר: האם את/ה מסכים/ה אם האמרות הבאות?
– חוקים נועדו להשליט סדר בחברה.
– לשלטון מותר לחוקק כל חוק שהוא מוצא לנכון.
– על השלטון לחוקק רק חוקים שלא מקשים על האזרחים.
– שלטון צריך לחוקק חוקים שהם טובים למדינה.
– יש לציית לחוק גם אם לא מבינים אותו.
5. ספרו לתלמידים את אגדת העם, וקיימו דיון בעזרת השאלון לדיון.

אגדת עם
היה היה מלך ששלט באי קטן אי שם באוקיינוס הגדול. המלך היה אהוב ונערץ על כל תושבי האי: הוא היה מתחשב ועשה ככל יכולתו למען עמו; דלתו הייתה פתוחה בפני כול – מהעני עד העשיר, חכם וטיפש כאחד; והכול ידעו שאפשר לפנות אל המלך, לבצע את עצתו ולשאול את דעתו. המלך תמיד הקשיב לנתיניו, שמע את בעיותיהם וניסה לפתור אותן, ובעיקר עשה הכול, כדי שלכל תושבי האי יהיה טוב ונעים, וכדי שימשיכו לאהוב אותו ולהעריץ אותו.

יום אחד חשב המלך: "איך אדע אם תושבי האי באמת אוהבים אותי? עליי לבדוק האם אהבתם אמתית היא, ועד כמה הם נאמנים לי!"
ישב המלך וחשב, עד שהבריק במוחו רעיון: "אחוקק חוק חדש, חוק כזה, שרק מי שבאמת אוהב אותי, יציית לו!"
למחרת פרסם הכרוז את החוק החדש:

ממחר, על כל תושבי האי להפסיק להשתמש באות א: כל המילים שהאות א נמצאת בהן – צריך להגיד אותן ללא האות א.

תושבי האי היו מאוד מופתעים מהחוק החדש, אולם אמרו לעצמם שלמלך יש כנראה סיבה לחוקק מין חוק כזה, שהרי הוא לא היה מחוקק סתם חוק…
ואכן, למחרת היום הפסיקה האות א להישמע באי.

המלך היה מאוד מרוצה מאזרחיו, אולם חשב לעצמו: "האזרחים בודאי חושבים שיש לי סיבה לחוקק את החוק… עליי לחוקק חוק נוסף, כדי לבחון מה יקרה אם אמשיך ואחוקק חוקים מוזרים!", ולמחרת יצא הכרוז אל העם והודיע:

ממחר – על כל תושבי האי לשים אטב על האף!

תושבי האי היו מאוד מופתעים, והחליטו לשלוח אל המלך משלחת מכובדים, אשר תנסה לברר האם החוק הכרחי.
המשלחת יצאה אל המלך, ופנתה אליו בשאלה: "אדוני המלך, אנו בטוחים כי סיבותיך לחקיקת החוק רבות ומוצדקות, אולם רבים באי אינם מבינים את פשר ההוראה לשים אטב על האף… אולי תוכל להסביר?".

המלך רתח מזעם: "האם אינכם בוטחים בי? האם אינכם אוהבים אותי גם כאשר אני נאלץ לחוקק חוקים מוזרים?"
אנשי המשלחת נבהלו מאוד מתגובת המלך. הם אמרו למלך שהעם אוהב אותו מאוד, והודיעו לו שכל האזרחים יענדו אטב על האף גם בלי להבין זאת, מפני שהם בטוחים שיש למלך סיבה טובה לחוקק חוק כזה.

וכך המשלחת עזבה את הארמון… והמלך ישב וחשב: "מתברר לי שאהבת העם אליי אינה כה גדולה! עליי להמשיך ולבדוק את נאמנותם!"
למחרת פרסם הכרוז הודעה חדשה:

ממחר – בנוסף לחוקים אשר חוקקו עד עתה, על כל אזרח לדלג על רגל אחת!
אזרח אשר ייתפס הולך על שתי רגליו – ייענש מיד!

האזרחים היו המומים מההודעה, אולם בעצת החכמים אשר נפגשו עם המלך ביום הקודם, החליטו לציית לחוק.

הימים עברו, רגליהם של התושבים כאבו ואפיהם האדימו והתנפחו.
"עד מתי?" – שאלו – "מתי ירשה המלך להוריד את האטב? מתי נוכל ללכת על שתי רגלינו?"

אולם היה להם קשה להבין זה את זה, כי גם המילה אטב התקצרה להברה חסרת פשר. ושוב החליטו לשלוח אל המלך משלחת חכמים.

המלך סירב לפגוש את המשלחת, "אני המלך שלכם, ועליכם לציית לחוקיי!" צעק על המשלחת.

המשלחת חזרה אל העם ללא תוצאות. ההתמרמרות בעם הייתה גדולה!
"המלך מחוקק חוקים מוזרים, ואיננו מוכן להסביר לנו את פשרם! הרי זה לא ייתכן! עלינו לדרוש ממנו הסבר!" ושוב נשלחה המשלחת אל המלך, וגם הפעם חזרה ללא תוצאות.

עד שיום אחד יצאו התושבים בתהלוכה גדולה, נשים וגברים צעדו אל עבר הארמון, הקיפו את החומות ודרשו מהמלך שיסביר את החוקים המוזרים.
ושוב המלך סירב. שוב ושוב הם ניסו לשכנעו לבטל את החוקים, אך זה לא עזר…

אם כך – מלך כזה אינו ראוי להיות מלכנו!" קרא לפתע אחד התושבים, ושאר התושבים הצטרפו אף הם לקריאה. חיש מהר הביאו תושבי האי תיבה גדולה, הכניסו לתוכה את המלך, סגרו אותה וכתבו עליה כתובת למשלוח: "עבור! ארץ שומקום".
הם השליכו את התיבה אל הים, והמליכו עליהם מלך חדש, קשוב ורחום כפי שהיה פעם המלך הקודם.

שאלות לדיון:
1. איך שלט המלך באגדת העם? מה היה בהתחלה ומה אחר כך?
2. האם, לדעתכם, צדקו תושבי האי, כאשר סירבו, בסופו של דבר, לציית לחוקים של המלך? מדוע?
3. קראו את ההגדרות שלכם למושג חוק. האם התייחסתם בהן למושגים צדק והיגיון?
4. האם, לדעתכם, חוק לא צודק הוא חוק?
5. מה צריך לעשות אם חושבים שחוק כלשהו איננו צודק? רשמו את הצעותיכם על הלוח.

סיכום:
למדנו כי כל חברה זקוקה לחוקים לשמירת הסדר. אבל חשוב לזכור כי גם חוק בלתי צודק או לא הגיוני הוא חוק. אם כך, האם תמיד קיימת חובה לציית לחוק?

להבדיל מתושבי האי, אנו חיים במדינה דמוקרטית. מלכים מולכים כל חייהם ואף קובעים מי ימלוך אחריהם. אצלנו בוחרים את חברי הכנסת כל 4 שנים, והם מחוקקים את החוקים במדינה. אמנם גם הכנסת עלולה לחוקק חוק לא צודק או לא הגיוני, אבל אז יוכלו אזרחי ישראל לבחור חברי כנסת אחרים, שישנו את החוק.
במדינה דמוקרטית האזרחים יכולים גם למחות על חוק, שלדעתם הוא לא צודק: להפגין, לשלוח מכתב לחבר כנסת, ועוד.

הפעלה 3 – לא מוסרי
המטרה: לקיים דיון בשאלה: האם צריך לחייב התנהגות מוסרית באמצעות חוק?

הנחיות:
1. הקריאו לתלמידים את האירוע הבא:

אירוע:
אדם עמד ליד נהר, ולפתע ראה ילד נופל למים.
אמנם המים לא היו עמוקים מאוד, אבל הילד החל לטבוע…
האדם עמד והתבונן. לרגע התלבט אם לקפוץ למים ולמשות את הילד, אבל חשש לקלקל את חליפתו החדשה.
הוא התקשר למשטרה ודיווח על הטביעה.
לאחר מכן התניע את מכוניתו ונסע.
2. שאלו את התלמידים:
– האם ההתנהגות של האדם באירוע הייתה מוסרית בעיניכם?
– האם, לדעתכם, צריך לחוקק חוק שיחייב להושיט עזרה לאדם הנמצא בסכנת חיים?
– האם ניתן להניח כי אנשים יושיטו עזרה, גם אם החוק אינו מחייב זאת?
3. ספרו לתלמידים: עד לפני כמה שנים לא היה במדינת ישראל חוק, שחייב להושיט עזרה לאדם הנמצא בסכנת חיים.
לאחרונה נחקק החוק: לא תעמוד על דם רעך. חוק זה מגדיר מתי חייבים להושיט עזרה למי שנמצא בסכנה.

4. בקשו מהתלמידים לקרוא את : חוק לא תעמוד על דם רעך:
חוק לא תעמוד על דם רעך, התשנ"ח – 1998
(א) חובה על אדם להושיט עזרה לאדם הנמצא לנגד עיניו, עקב אירוע פתאומי, בסכנה חמורה ומידית לחייו, לשלמות גופו או לבריאותו, כאשר יש לאל-ידו להושיט את העזרה, מבלי להסתכן או לסכן את זולתו.
(ב) המודיע לרשויות או המזעיק אדם אחר היכול להושיט את העזרה הנדרשת, יראוהו כמי
שהושיט עזרה לעניין חוק זה; בסעיף זה, "רשויות" – משטרת ישראל, מגן דוד אדם ושירות
הכבאות.
[…]
העובר על הוראות סעיף 1 לחוק זה, דינו – קנס.
(מתוך: ספר החוקים 1670, ו' בתמוז התשנ"ח, 30.6.1998)

5. שאלו:
– מה דעתכם על החוק?
– האם הייתם קובעים בחוק חובה לעזור גם אם הדבר מסכן את נותן העזרה?
– האם הייתם קובעים חוק, המחייב תלמידים טובים לעזור לחבריהם המתקשים בלימודים? או חוק המחייב להזמין למסיבה את כל התלמידים (כולל תלמידים לא מקובלים)? הסבירו.
– האם, לדעתכם, כל דבר צריך לקבוע בחוק?
– האם, לדעתכם, קביעת חוק המחייב להושיט עזרה, מלמדת משהו על החברה?
סיכום:
אמנם חוק לא תעמוד על דם רעך הוא חוק מוסרי, אך הוא מעלה את השאלה האם כל דבר צריך לקבוע בחוק, או שצריך לצפות כי אנשים ינהגו באופן מוסרי גם ללא חוק.

הפעלה 4 – כותבים חוקים
המטרה: התנסות בכתיבת חוקים.

הנחיות:
1. התלמידים יעלו נושאים בעייתיים בכיתה, הדורשים פתרון ב"חוק כיתה".
הערה: רצוי לבסס את החוק על מקרים אמיתיים, כגון: מריבה גדולה בכיתה, מחלוקת בעניין תורנות ועוד.
2. חלקו את הכיתה לקבוצות. צלמו את דף ההנחיות למחוקקים ותנו את הדף לקבוצות.
3. כל קבוצה תנסח חוק בהתאם להנחיות הבאות:

דף הנחיות למחוקקים:
א. הגדירו את הבעיה שאתם מבקשים לפתור בעזרת החוק.
ב. מי הם הצדדים הנוגעים בדבר?
ג. האם יש צד צודק וצד טועה?
ד. העלו רעיונות לפתרון הבעיה. רשמו את הפתרון בצורת חוק: בניסוח קצר וברור, המסביר לקוראים כיצד עליהם לנהוג.
ה. האם הפתרון שהצעתם פותר את הבעיה במלואה?
ו. האם מישהו נפגע מהפתרון שקבעתם כחוק? אם כן, כיצד ניתן לצמצם את הפגיעה?
ז. האם החוק קשה לביצוע? אם כן – מה אפשר לעשות כדי שיהיה קל יותר לביצוע?
ח. לבסוף: האם תרצו לשנות הפתרון שניסחתם? אם כן – שנו אותו וכתבו את הנוסח הסופי של החוק.

6. הקבוצות יציגו למליאת הכיתה את החוקים שניסחו.
ערכו דיון במליאה על פי השאלות בדף ההנחיות למחוקקים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן