מערך שיעור
ציור של ים – פעילות לקיץ
דינה ציונית, צוות למידה חברתית רגשית (SEL), מטח. ייעוץ: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

בפעילות זו נכיר את השיר "צִיוּר שֶׁל יָם" שכתבה לאה נאור. השיר נותן לגיטימציה לילדים לצייר כרצונם ולהביע את עצמם.

לפעילות זאת מצורף קובץ תמונות – ציורים של ים.

רקע

בדומה לעמוד השדרה שמחזיק את הגוף, "העצמי" הוא עמוד השדרה של הנפש. "העצמי" הוא כל הידע שיש לאדם על עצמו: איך נראה הגוף שלי – האם אני גבוה או נמוך? וגם מודעות לתכונות ולחוזקות כמו נכונות לעזור, ולחולשות כמו נטייה לכעוס, לוותר כשחווים קשיים ועוד.

כאנשי חינוך אנחנו יכולים לעזור לילדים, בכל הגילים, הנמצאים בתהליך של גיבוש "העצמי" שלהם. אנחנו יכולים לפתח בקרב הילדים מודעות לכוחות הפנימיים שלהם, ולתרום להרחבת זהותם העצמית ועולמם הפנימי. היכרות של הילדים עם החוזקות האישיות שלהם, והשימוש בהן, מאפשרים להם לפתח אופטימיות וביטחון עצמי, לחוש שיש להם כיוון ומטרה בחיים ולהרגיש רווחה נפשית.

ילדים בני 8-4.5 נמצאים, מבחינה התפתחותית, בשלב הסְכֶמָה*, השלב שבו הם משרבטים. הם מתחילים להיות מודעים להיגיון העומד מאחורי חוקים וכללי התנהגות, הם מפַתחים טקסים משלהם ושופטים את העולם על פי תחושותיהם הפנימיות. חשוב לזהות בכל ילד וילדה את הייחודיות שלהם כדי לחזק את הדימוי העצמי ואת תחושת המסוגלות העצמית.

בפעילות זו נכיר את השיר "צִיוּר שֶׁל יָם" שכתבה לאה נאור. השיר נותן לגיטימציה לילדים לצייר כרצונם  ולהביע את עצמם. . אם הילדים מגלים יכולת הקשבה וסבלנות ניתן להמשיך את הפעילות: נכיר גם את השיר "יָם סָגֹל" שכתבה רבקה נאמן ונוכל להשוות בין השירים.

 

מכיוון ששני השירים עוסקים בציור, כדאי לעיין גם בספרו של רימרמן (1975) העוסק בהתפתחות של ציורי ילדים.

מעובד על פי:
כישורי חיים בגיל הרך, התפתחות רגשית חברתית תוכנית הליבה

ועידוד ציורי ילדים בגן באמצעות יצירת הצלחות

* סרוף, א', קופר, ר', דהארט, ג' (1998). התפתחות הילד, טבעה ומהלכה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.

מטרות

  • הילדים יבינו שדרך הציורים הם יכולים לבטא עצמאות ויצירתיות.
  • הילדים יפתחו מודעות לרגשות ולדעות של חבריהם.

 

הפעילות מטפחת מיומנויות Sel  בתחומים הבאים:

מיומנויות תוך אישיות:

מודעות עצמית: הכרת העצמי, טיפות המסוגלות העצמית, הבעה וביטוי עצמי

מיומנויות בין אישיות:

התנהלות חברתית: כיבוד הזולת

 

מוקד האני

חיזוק תפיסת העצמי, תחושת המסוגלות העצמית והערך העצמי

הנחיות

הפעילות

ספרו לילדים שהיום נעסוק בעונת הקיץ.

שאלו אותם איזה מזג אוויר יש בקיץ: האם חם או קר?

מה לובשים?

מה אפשר לעשות כשחם?

לאן אפשר ללכת כשחם?

נראה לילדים ציורים של ים (מצורף קובץ)

הראו ציור ובקשו מהילדים לומר איזו הרגשה הציור מעורר בהם.

 

קִראו את השיר

צִיוּר שֶׁל יָםלֵאָה נָאוֹר
כָּל אֶחָד יָכוֹל
לְצַיֵר יָם כָּחֹל,

אָז מָה?
זֹאת לֹא חָכְמָה.

אֲבָל אֲנִי מְצַיֵר
יָם לְגַמְרֵי אַחֵר.
יָם אָדֹם עִם גַלִים סְגֻלִים
וְקֶצֶף בְּצֶבַע וָרֹד.
וְזֶה בֶּאֱמֶת יָם יָפֶה מְאֹד.

כָּל אֶחָד יָכול
עַל יַד הַיָם לְצַיֵר חוֹל.
אָז מָה?
זֹאת לֹא חָכְמָה.
עוֹשִׂים קַו צָהֹב
וְחוֹשְׁבִים שֶׁזֶה חוֹל דֵי טוֹב.
אֲבָל אֲנִי מְצַיֵר
חוֹל לְגַמְרֵי אַחֵר.
חוֹל כָּחֹל,

וְעָלָיו אֲנִי מְצַיֵר אַרְמוֹנוֹת כְּחֻלִים
עִם מִגְדָלִים, מִגְדָלִים, מִגְדָלִים.

וּדְגָלִים סְגֻלִים מִתְנַפְנְפִים,
וּשְׁחָפִים,
וּסְפִינָה שֶׁל זָהָב  עִם מִפְרָשׂ יָרֹק
מַפְלִיגָה רָחוֹק.
וּפִתְאוֹם חֲסִידָה
לְגַמְרֵי וְרֻדָה
מַרְאָה לַסְפִינָה אֶת הַדֶרֶך לְאִיֵי הַפֶּלֶא,
שׁאוֹתָם, אֲנִי חוֹשֵׁב, אֲצַיֵר בִּתְכֵלֶת.

וּמֵרָחוֹק רוֹאִים אֲרָצוֹת אֲחֵרוֹת,
יְרֻקוֹת וּכְתֻמוֹת, אֲדֻמוֹת וּשְׁחֹרוֹת,
וּסְלָעִים
מִכָּל מִינֵי צְבָעִים,
וּצְדָפִים
דַוְקָא שְׁקוּפִים.
וְגַם הַשֶׁמֶשׁ זוֹרַחַת לָהּ בְּצֶבַע סְגַלְגַל.
וְרוּחַ, וְשֶׁמֶשׁ, וְיָם, וּבִכְלָל.

אֲבָל אֶת הַצִיוּר הַזֶה, הַמְיֻחָד,
אֲנִי לֹא מַרְאֶה לְאַף אֶחָד.
כִּי הַגְדוֹלִים תֵכֶף שׁוֹאֲלִים:
אֵיזֶה מִין יָם זֶה, וְאֵיזֶה מִין חוֹל?

(הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.)

דיון

מה הילד בשיר מצייר?

הילד בשיר אומר שהציור שלו שונה מציורים של אחרים. לְמה הוא מתכוון?

הרחיבו את הדיון ודברו על משמעות הדמיון ועל החופש לצייר מה שרוצים ובאילו צבעים שרוצים.

שאלו את הילדים אם הם זוכרים באילו צבעים השתמש הילד כשצייר את הסלעים או החול.

בשיר מוזכרים הפריטים הבאים: ים, חול, סלעים, שמיים – מהם ההבדלים בין דמיון למציאות בהתייחסות לפריטים אלה?

מה דעתכם על ציורים שלא נראים כמו המציאות?

זה המקום לחזק את הרעיון שאין ציור "יפה" או "לא יפה". היופי הוא בעיני מי שמצייר, שכן לכל אחד יש העדפות אחרות ותפיסה אחרת של יופי.

מדוע כדאי לתת לכל אחד לצייר כפי שהוא מרגיש ורוצה?

הבהירו לילדים שאם הם רוצים שאנשים אחרים יזהו את מה שציירו –

כדאי שיציירו כפי שהדברים נראים במציאות. אם הם רוצים להביע בציור את המחשבות, הרצונות או הדמיון שלהם – שיציירו איך שהם רוצים.

הראו שוב את הציורים מתחילת המפגש ושאלו איזה ציור הם אוהבים יותר. בקשו שיסבירו מדוע.

לסיום,  קִראו את השיר הבא, שגם עוסק בציור של ים:

 

יָם סָגֹל /רִבְקָה נֶאֱמָן

בִּקְשׁוּ מִמֶנִי לְצַיֵר יָם כָּחֹל,

וּלְהוֹסִיף לוֹ גַם שֶׁמֶשׁ וְחוֹל.

כָּזֶה יָם עִם גַלִים עַל הַמַיִם,

וְגַם שֶׁמֶשׁ צְהֻבָּה עִם קַרְנַיִם.

 

אֲבָל אֲנִי אוֹהֶבֶת אֶת הַיָם שֶׁלִי סָגֹל,

וַאֲנִי אוֹהֶבֶת לְשַׂחֵק עִם הַמִכְחוֹל,

כָּכָה שֶׁלֹא יֵדְעוּ אִם זֶה גַלִים אוֹ קַרְנַיִם,

וְאִם צִיַרְתִי חוֹל אוֹ מַיִם.

 

אָז אַל תִשְׁאֲלוּ אוֹתִי: מָה צִיַרְתְ פֹּה עַל הַנְיָר?

כִּי מָה שֶׁאַתֶם מַרְגִישִׁים – זֶה הָעִקָר.

אִם אַתֶם מַרְגִישִׁים בַּצִיוּר שֶׁקַיִץ וְחַם,

אָז מִבְּחִינָתִי הַצִיוּר מֻשְׁלָם!

 

דיון

האם השיר מדבר על ים אמיתי או דמיוני?

האם יש דמיון בין השירים?

בקשו מהילדים לצייר ים בצבעים שהם בוחרים, ואז להשוות בין הצבעים והפריטים שהם ציירו לבין הצבעים והפריטים שמופיעים בציורים של חבריהם.

לחצו להמשך קריאה
הקטן