מערך שיעור
יום האישה הבינלאומי 8.3
שיר דרור וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות מיועדת להעלאת המודעות למגוון התפקידים המצופים מאישה בחברה בת ימינו, הקונפליקטים איתם היא מתמודדת והכרה במאמציה להתמודד עם הספרות השונות.

רקע

יום האישה הבינלאומי, הנקרא במקור "יום הפועלות הבינלאומי", חל ב-8 במרץ בכל שנה. מוקד החגיגות נע בין ציון כללי של כבוד ואהבה כלפי נשים לבין ציון ההישגים הכלכליים, הפוליטיים והחברתיים של נשים.
הנשים בחברה המערבית במאה ה-21 מתמודדות עם סביבת חיים תובענית ורוויית קונפליקטים שאינם תמיד מדוברים, אך הם מובנים במבנה החברתי.
פעילות זו, היא נדבך בהעלאת המודעות של התלמידים למצבן המורכב של הנשים בחברה בת ימינו.

מאז ומעולם מיוחס לנשים התפקיד הטיפולי בבית ובבני משפחתן.

בה בעת, בעשורים האחרונים בעקבות שינויים בתעשייה ובכלכלה נשים החלו לצאת לעבודה מחוץ לבית. אם כי הכנסתן נמוכה מזו של הגברים, היא מהווה מקור הכנסה משני אך מהותי לכלכלת המשפחה.

למרות השינוי החברתי של יציאת האישה מהבית וצמצום מהותי של זמנה הפנוי, הרי שהציפיות הטיפוליות ממנה לא פחתו. מצב זה יצר עומס רב על כתפי האם העובדת, והתופעה החברתית המתארת מצב זה מוגדרת "המשמרת השנייה" (double shift). נשים מסיימות את יום עבודתן בשכר, וממהרות הביתה להתחיל במשמרת השנייה הכוללת – טיפול בבית (ניקיון, בישול, קניות ועוד) ובילדיהן עד לשעות הערב המאוחרות.

פעילות זו נועדה להכיר, להוקיר ולכבד את הנשים על פועלן הנכבד.

מטרות

א. העלאת מודעות התלמידים למגוון התפקידים המצופים מהאישה בחברה בת ימינו.
ב. העלאת מודעות התלמידים לקונפליקטים הנובעים מהתפקידים הסותרים שממלאות הנשים.
ג. הכרה במאמציהן של הנשים על רקע ריבוי התפקידים והקונפליקטים המלווים אותן, בחברה בת ימינו.

הנחיות

הסבירו לתלמידים כי במסגרת ציון יום האישה, כדי להבין על מה יש לכבד נשים בעולמנו, פעילות זו תעסוק בהבנת מכלול התפקידים, האתגרים וההתמודדויות שיש לנשים בחברה כיום.
בתחילת שנות השמונים טען הפסיכולוג האמריקאי, בי.ג'יי. רורליך: "כמעט שלא ניתן לעלות על הדעת שני עיסוקים קוטביים יותר מאשר קריירה ואימהות".
שאלו את התלמידים:
1. מה דעתכם על טענה זו?
2. האם אתם מסכימים עם טענה זו או לא? הסבירו והביאו דוגמאות.
3. מדוע לדעתכם יש חשיבות בציון הישגיהן הייחודיים של נשים?
4. מהם האתגרים שמייחדים את חייהן של הנשים, שבגללם מציינים את יום האישה ולא את יום הגבר?
הידעתם?[1]
– רוב הנשים הישראליות מועסקות כשכירות.
– נשים רבות מרוכזות במקצועות "נשיים"[2]: בתחומי החינוך, הבריאות, הרווחה והסעד ובענף השירותים.
שאלו את התלמידים מדוע לדעתם יש מקצועות שהופכים לנשיים? מהן הסיבות שבגללן אימא או אישה שרוצה להיות אימא בוחרת במקצוע כמו גננת למשל?
– שכרן של הנשים בדרך כלל נמוך משכרם של הגברים.
טיפ: ייתכן וחלק מהתלמידים יגידו שישנן נשים שמרוויחות הרבה או יותר מגברים. הסבירו שמדובר בסטטיסטיקה של כלל החברה היהודית ישראלית.
– ככל שלאם יש יותר ילדים קטנים כך קטן הסיכוי שתצא לעבוד כשכירה, וככל שילדיה מתבגרים, כך גדל הסיכוי שתצא לעבודה בשכר.
שאלו את התלמידים מה אפשר להבין מכך?
באמצעות השאלות המנחות הבאות הובילו אותם להבנה כי הבדלים אלו מרמזים על השפעתו המשמעותית של גורם הטיפול בילדים על אפשרויות התעסוקה של אימהות לילדים:
א. מה המשמעות של ילדים קטנים בבית מבחינת הוצאות? (גנים פרטיים, צהרונים, מטפלות)
ב. מה המשמעות של ילדים קטנים בבית מבחינת תלות? מה קורה למשל אם ילד בן שלוש חולה?
ג. אם כשיש ילדים קטנים ההוצאות על השגחה וטיפול הן גבוהות, ומשכורתה של האימא נמוכה יחסית, מה יכולות להיות ההשלכות לכך?
טיפ: ייתכן והבנה זו תהיה קשה לתלמידים. במקרה זה רצוי לכתוב את הנתונים על הלוח:
עלות גן פרטי כ-2,500 ₪
עלות צהרון כ-1,000 ₪
עלות בייביסיטר ליום עבודה כשילד חולה כ-250 ₪ ליום
ומנגד לכתוב את ההכנסה של 4,500 ₪ נטו ולשאול את התלמידים: מה הם מבינים מכך?
חלקו את הדף לתלמידים למילוי עצמי או בזוגות.
בסיום מילוי הדף, בקשו מהתלמידים להתחלק לקבוצות של ארבעה, להציג ולהשוות ביניהם בקבוצות הקטנות את התפקידים של אימא לעומת התפקידים של אבא.
בקשו מכמה תלמידים לשתף בתשובותיהם ושאלו:
1. אז מה לדעתכם ההתמודדות המיוחדת של הנשים בחברה כיום?
2. מה למדתם בקבוצות על התפקידים של אימא לעומת התפקידים של אבא מתרגיל סל התפקידים?
הזמינו שתי מתנדבות ומתנדב למשחק תפקידים, כל תלמיד יקבל כרטיסייה, שלא יחשוף בפני האחרים:
משחק תפקידים ראשון: עידית יוזמת שיחה עם נעמי על ההיעדרויות שלה מהעבודה.
לאחר משחק התפקידים שאלו: את "נעמי": כיצד הרגשת בתפקיד נעמי? מדוע?
את "עידית": כיצד הרגשת בתפקיד עידית? מה את חושבת על כך?
שאלו את התלמידים:
1. מה הקונפליקט של נעמי?
2. מה היא יכולה לעשות?
משחק תפקידים שני: נעמי יוזמת שיחה עם אורן לאחר השיחה שלה עם המפקחת.
שאלו את "אורן": מה אתה חושב על המצב? איך הרגשת? מה הפתרונות האפשריים?
שאלו את "נעמי": מה הרגשת במצב? מה הרגשת כלפי אורן? מה חשבת על התגובה שלו? מה לדעתך הפתרונות האפשריים?
הפנו את השאלות הללו גם לשאר התלמידים בכיתה.
משחק תפקידים שלישי: נעמי יוזמת שיחה עם אורן ומציעה לעזוב את העבודה. היא מרגישה שהקונפליקט בין הבית לעבודה גדול עליה, שאינה מצליחה לתמרן בין המשימות ושבסופו של דבר כולם מתנגשים – גם העבודה שלה, וגם הילדים. המשכורת שלה סמלית וכרגע מכסה רק את עלויות המסגרות של הילדים, וגם בהמשך עדיף לדעתה להצטמצם כדי להשקיע יותר בבית ובילדים.
שאלו את "אורן": מה אתה חושב על המצב? איך הרגשת? מה הפתרונות האפשריים?
שאלו את "נעמי": איך הרגשת? מה הפתרון הכי טוב מבחינתך למצב?
הפנו את השאלות הללו גם לשאר התלמידים בכיתה.

אימא נעמי
את גננת מובילה בגן חובה.
רעות, בתך בת השנתיים, חולה בדלקת ריאות. נעדרת כבר שלושה ימים ברציפות מהעבודה ויש להישאר איתה בבית לעוד שלושה ימי עבודה.
אורן אמור לצאת לנסיעה לחו"ל בעוד יומיים ויש לו הרבה היערכויות. אין כרגע מישהו אחר שאת יכולה להיעזר בו מבחינת משפחה או בייביסיטר.
עידית המפקחת האזורית מתקשרת לדבר איתך.

אבא אורן
אתה מנהל מכירות בחברת תקשורת. לאחרונה קודמת וקיבלת תחום אחריות חדש ושני עובדים לנהל. אתה נחוש להוכיח את עצמך כדי להוכיח למנהל שלך שצדק בקידום שנתן לך.
לך ולנעמי יש שלושה ילדים, רעות הקטנה בת השנתיים נכנסה למסגרת לפני שנה והיא חולה המון. עכשיו יש לה דלקת ריאות. אתה מודאג אבל יש לך המון עבודה ולדעתך זו אחריותה של נעמי. עבודתה של נעמי חשובה לך מבחינת הגשמתה העצמית, התחושה שאתם יכולים לדבר "בגובה העיניים", וגם משום שהכנסתה היא תוספת שלאורך זמן תתרום לאיכות החיים המשותפת שלכם. נעמי התקשרה אליך ואמרה שעידית המפקחת דיברה איתה ושהיא חייבת לדבר איתך בערב כשתחזור. אתה מבין שנעמי זקוקה לעזרה, אבל אתה לא יכול לעזור כי העבודה שלך היא מקור הפרנסה העיקרי שלכם ואתם לא יכולים להרשות לעצמכם לסכן אותה.

עידית המפקחת האזורית על הגנים
נעמי היא גננת באחד הגנים שאת אחראית עליהם. נעמי אימא לשלושה ילדים, רעות בתה הקטנה בת שנתיים, והיא חזרה לעבודה רק לפני שנה אחרי חופשת לידה ממושכת. מאז שחזרה לעבודה היא נעדרת לפחות יומיים בחודש בגלל מחלות ילדים, אבל הפעם היא ממש הגזימה – היא נעדרת כבר שלושה ימים ברציפות ושלחה לך הודעה שתיעדר לפחות שלושה ימים נוספים.
קיבלת כמה פניות מהורים של ילדי הגן. הם זועמים על ההיעדרויות הרבות של נעמי. נעמי גננת מצוינת שיש לה קשר טוב עם הילדים, וכשהיא לא נמצאת כל כך הרבה זמן זה פוגע בילדי הגן.
החלטת לקחת את נעמי לשיחה וללחוץ עליה למצוא פתרון ולחזור מיד לעבודה.

לסיכום, שאלו את התלמידים:
1. מה התחדש לכם בעקבות הפעילות היום?
2. האם הופתעתם ממשהו, ואם כן, ממה?
3. מה מייחד את מצבן של הנשים בחברה בת ימינו?
4. מה הקונפליקט או הקונפליקטים שאיתם נשים נאלצות להתמודד?
5. מה אתם חושבים ומרגישים עכשיו כלפי הנשים הבוגרות שבחייכם (אימא, סבתא וכדומה)?

[1] לקוח מ https://www.tau.ac.il/tarbut/tezot/Kimhi/TaliaKimhi-MA.pdf
[2] מקצוע מקבל הגדרה מגדרית כאשר שני שלישים ומעלה מעובדיו שייכים למגדר אחד.

לחצו להמשך קריאה
הקטן