מערך שיעור
היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מצוין ב-3 בדצמבר מדי שנה ומוקדש לקידום ההבנה כלפי אנשים עם מוגבלות ולעידוד התמיכה בכבודם, בזכויותיהם ובשלומם.

רקע

היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מצוין ב-3 בדצמבר מדי שנה ומוקדש לקידום ההבנה כלפי אנשים עם מוגבלות ולעידוד התמיכה בכבודם, בזכויותיהם ובשלומם. השאיפה היא "להעלות את המודעות של הציבור לקהל הנכים. במטרה ששילוב אנשים עם מוגבלות בחברה ייעשה בבטחה, בזכות,
בכבוד ובשוויון" (מתוך אתר נגישות ישראל).

מטרות

א. חינוך חברתי – עיסוק בתכנים חברתיים ובמסרים ערכיים הקשורים ליום הבינלאומי לשוויון זוכיות לאנשים עם מוגבלות, במטרה להגביר את מודעות התלמידים לכבד כל אדם, להכיר בזכויות אנשים בעלי מוגבלויות, ולשמור על החוק בישראל האוסר על חניה במקומות השמורים לנכים.
ב. מעגל השנה – ציון יום המודעות לנכים המצוין בכל שנה ב- 3 בדצמבר.

הנחיות

בפעילות זאת נעסוק ב'יום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות' בעזרת האמצעים הבאים:
1. צפייה בסרטון קצר בן 21 שניות
2. שאלות למחשבה
3. היכרות עם השחיינית הפאראלימפית* ענבל פיזרו שהגיעה להישגים יוצאי דופן בעולם
4. פעילות בדף לתלמידים
5. דיון מסכם בכיתה
*הסבר למילה פָּרָלִימְפִּי: ששייך או קשור למשחקים האולימפיים המיועדים לספורטאים עם מוגבלויות פיזיות.
(מתוך: רב מילים, פרופ' יעקב שויקה, חברת מלינגו בע"מ והמרכז לטכנולוגיה חינוכית)

הפעילות

1. הציגו בפני התלמידים את התמרור הבא:

שאלו את התלמידים:
1. האם אתם מכירים את התמרור?
2. על מה הוא מורה?
3. האם לדעתכם אנשים מקפידים על ביצוע הוראת התמרור?
עמותת נגישות ישראל ומשרד הפרסום גלר נסיס יצאו בקמפיין חוצות להגברת המודעות וההתחשבות בחניות נכים.
צפו בסרטון הקצר

שאלו:
א. למה הכוונה ב"אל תשים אותך במקומם"?
ב. האם יש תחומים נוספים שבהם אנחנו עלולים לפגוע בנכים?
בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות נוספות לחוסר התחשבות בצורכי נכים.

באתר נגישות ישראל נכתב שהמטרה שהם רואים בציון זה היא: "… נגישות אינה מטרתנו, הנגישות הינה אמצעי בדרך למטרה הגג, שהינה שילוב אנשים עם מוגבלות בחברה, בבטחה, בזכות, בכבוד ובשוויון".

הסבירו את המטרה של נגישות ישראל*. התייחסו למושגים: בטחה, כבוד, שוויון, השתלבות בחברה (הגדרות למושגים במידע למורים).
בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות למושגים הללו.

הסבירו לתלמידים את המונח נְגִישׁוּת: יכולת גישה, אפשרות גישה, נוחות גישה
(מתוך: רב מילים, פרופ' יעקב שויקה, חברת מלינגו בע"מ והמרכז לטכנולוגיה חינוכית)

צפו בסרטון הבא:

שאלו את התלמידים:
1. מה דעתכם על הדברים הנאמרים?
2. איזה רגש מעוררים בכם דבריה?
3. האם לדעתכם ניתן לעזור לה ולאנשים אחרים המוגבלים פיזית? תנו דוגמאות.

חלקו את התלמידים לקבוצות ובקשו מכל קבוצה להתמקד בשטח אחר בבית הספר ולבדוק עד כמה הוא נגיש או לא נגיש לנכים (למשל: הכניסה מהחניה לפתח בית הספר; אזור הנוחיות; אולם הספורט ועוד).
בעת הצורך יש לבדוק גם נגישות לשימוש במתקנים ולא בעצם ההגעה למתקן. למשל, יכול להיות שאין בעיית נגישות לשירותים אך אין תא שירותים המתאים לנכים; או יכול להיות שיש גישה לאולם הספורט אך אין מתקנים מתאימים לנכים.
בקשו מהתלמידים לנסח בכתב סיכום והמלצות להנהלת בית הספר בנושא.

סכמו את השיעור בשאלה:
מה לדעתכם ניתן לעשות כדי לעזור לאנשים נכים להרגיש שווים?

חלקו את דף העבודה לתלמידים והדגישו בפניהם:
שימו לב, אם ברצונכם לעזור לאדם נכה, שתפו את ההורים. אין ליצור קשר עם אנשים שאינכם מכירים ללא ידיעת ההורים!
הציגו את הסטיקר הקורא: "לא נכה – אל תחנה".
בקשו מהתלמידים להכין סטיקרים הקוראים ליחס שווה לאנשים נכים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן