מערך שיעור
אוזו ומוזו מכפר קאקארוזו
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בספר "אוזו ומוזו מכפר קאקרוזו"-סיפור בעל מסר חברתי חשוב, בעל מסר אקטואלי שמתאים גם לזמננו. האחים הם השתקפות של בבואה של החברה הישראלית וגם של החברה האנושית אשר מתקיימים בה חילוקי דיעות.

הנחיות

הסיפור בקצרה

בכפר קאקארוזו, רחוק רחוק מעבר להר, ליד הנהר, במקום פסטורלי ירוק ופורח גרו מזמן מזמן שני אחים. שם האח הבכור אוזו ובהתאמה לשמו נקבע ששם האח הצעיר יהיה  מוזו.

שלא כמו אחים מקראיים ידועים כמו קין והבל, יעקוב ועשו המתוארים כשונים במובהק זה מזה. אוזו ומוזו כל כך דומים וקרובים אחד לאחר.  בסיפור הזה שני האחים  אוהבים זה את זה ויש בניהם סימביוטיקה מוחלטת.

אוזו ומוזו מעולם לא ידעו ריב ורוגז, אם האחד חלם חלום מפחיד, האחר התעורר מזיע כולו. אם האחד קיבל זריקה במקום שבו נהוג לשבת, אז לאח השני קצת קשה לשבת.

האחים חיו כשתי יונים עד שפורץ ביניהם ויכוח סוער שמתואר כקשה, רציני ומתלהב. על מה התווכחו האחים? על הדרך הרצויה לשלב רגלים.  איזו רגל צריכה להיות מתחת ואיזו מעל?

חמתם מתעוררת לנוכח ההתעקשות של כל אחד מהם לאחוז בעמדתו ומתפתחת לכדי קללות, צעקות והשמצות הדדיות. עד מהרה מתעופפים אגרופים וכסאות וכבר אחד צולע ולשני חסרות שתי שיניים.

למרות ההסלמה והאלימות הרבה ואולי בגללה, האחים אינם מוותרים על עמדתם  ולבסוף מפנים את גבם זה לזה בברוגז לעולמים.

ואכן, מבחינתם הברוגז מחזיק מעמד הרבה הרבה שנים ומתמשך על פני דורות, בנים ונכדים עד שהצאצאים משני הצדדים מתאהבים ומגשרים על האיבה.

נקודות למחשבה

סיפור בעל מסר חברתי חשוב, בעל מסר אקטואלי  שמתאים גם לזמננו. האחים הם השתקפות של בבואה של החברה הישראלית וגם של  החברה האנושית אשר מתקיימים בה חילוקי דיעות.

גם אנשים מאוד קרובים אשר אוהבים מאוד זה את זה עלולים להגיע למצבים אבסורדים של שנאה תהומית המתמשכת על פני דורות. זאת  בגלל חוסר סבלנות  וחוסר הקשבה למי שחושב אחרת. עד מהרה  מוסקות מסקנות שגורמות לפירוד ונתק.

 סיפור הכתוב בהומור שנון, באופן מחורז המקל על קליטת המסרים לילדים בגיל הרך. אבל גם בעל מסרים לקהל  המבוגרים. קשה להתעלם מהציניות העולה מהטקסט והביקורת הנדרשת בכל גיל  כלפי הבעייתיות שנוצרת בין האחים. מהנה ביותר.

שאלות לדיון

1. מדוע פרץ הריב לדעתכם?

2. האם יש צד צודק?

3. מי היה צריך לוותר למי, האח הצעיר לאח הבוגר? או האח הבוגר לאח הצעיר?

4. באיזה דרך הייתם מציעים לפתור את הבעיה?

5. האם קרה לכם מקרה דומה עם חבר?

6. האם אתם רבים לפעמים עם אח/אחות שלכם  על נושא קטנטן והויכוח הולך וגדל?

7. כיצד התמודדתם עם המקרה?

8. האם אפשר להתווכח בלי לריב ולהכות?

9. האם כדאי לריב עם חבר כל כך טוב  או עם אח, מדוע?

10.  האם אפשר להתווכח בלי לריב ולהכות? באיזו דרך הייתם מציעים לפתור את הבעיה?

11. לסיפור יש מסר חברתי חשוב. מהו לדעתכם?

12. הציעו מסר נוסף משלכם.

הצעות לפעילות

א. כתבו סוף אחר לסיפור.

ב. המשיכו את הסיפור מהנקודה בה האחים רבים.

ג. כתבו דף מיומנו של אוזו או של מוזה.

ד. כתבו סיפור או חיבור שכותרתו: פתרון מחלוקות בדרכי שלום.

ה. עצבו כרזה בעקבות הסיפור הקוראת לפתור מחלוקות בדרכי גישור ושלום.
תוכלו  להשתמש באיורים של הסיפור המקורי או להמציא דמויות משלכם שיציגו את מוטיב השלום.

*באדיבות  חני נמיר

המלצות נוספות

* גלברט-אבני, עפרה. נסיך אדום, נסיכה כחולה, הוצאת הקיבוץ המאוחד,ידיעות אחרונות וספרי חמד.

* דוקטור סוס. המלחמה האיומה על החמאה, כתר הוצאה לאור

* דוקטור סוס. הסניצים וסיפורים אחרים, כתר הוצאה לאור

* שמואל, נעמי. איך עושים שלום, הוצאת לילך, מהדורת ספרי ניר.

לחצו להמשך קריאה
הקטן