אקטואליה
זה אקטואלי: בני 14 נעצרו בחשד שבמשך חצי שנה סחטו את בן כיתתם
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות סביב הדילמה באילו מצבים בחיי הילדים נדרשת מעורבות ההורים.

רקע

שני בני 14 מאזור המרכז נעצרו בחשד שבמשך חצי שנה סחטו את בן כיתתם באלימות ובאיומי סכין. על פי החשד, השניים נהגו להכות אותו ולדרוש ממנו כסף. הנער המפוחד נתן להם את כספו ולא סיפר על כך לאיש." (YNET, 13.3.14)
הנער לא סיפר לאף אחד על הסחיטה המתמשכת, לא למוריו, לא לאמו ולא לחבריו לספסל הלימודים. רק בחקירת המשטרה הוא הסכים לחשוף את מקרי הסחיטה המזעזעים.

הפעילות

האם ילדים ובני נוער שהם קורבנות לאלימות צריכים לשתף מבוגרים?

מצד אחד: אם המבוגרים יהיו מעורבים, הם יוכלו לעזור להם וגם למנוע את מעשה האלימות הבא.

מצד שני: אם חבריו יגלו שהוא שיתף מבוגרים, חלקם עלולים לכנות אותו "מלשן" ולהתרחק ממנו, והבריונים גם עלולים להתנקם בו.

שאלות לדיון:
האם, לדעתכם, לנער שנסחט יש במה להתבייש?
האם בכלל צריך להתבייש כשיש בעיה?
מה היה קורה אילו הנער לא היה מספר לשוטרים מה קרה?
מהן ההשלכות לדעתכם של אי שיתוף המבוגרים במידע על מקרי אלימות?
כשמתרחש מקרה של אלימות, האם הילדים יכולים לפתור את הבעיה בעצמם? מתי כן ומתי לא?
האם זכורה לכם דילמה דומה מחייכם? כיצד הכרעתם?

סקר:
עם אילו מהמשפטים הבאים אתם מסכימים?
בכל מקרה של פגיעה בחבר, אפילו אם זאת אלימות מילולית, חייבים לספר למבוגר.
צריך לספר למבוגרים רק על אלימות פיזית.
צריך לספר למבוגרים רק על אלימות שנמשכת יותר מפעם אחת.
עדיף לפתור את הבעיות בינינו, בלי לשתף את המבוגרים, כי הם יעשו מזה "סיפור".
משחק תפקידים:
חלקו את התלמידים לזוגות שישחקו את האימא ואת הבן. הבן יתעקש שלא צריך לחשוף מקרים של אלימות, והאימא תתעקש שבמקרים של אלימות חייבים לשתף מבוגר – את ההורים ואת צוות בית הספר. התלמידים יוכלו להיעזר בטיעונים שמופיעים בכרטיסיות למשחק התפקידים.

כרטיסייה למשחק תפקידים: שרה, אימא של רון

 

כרטיסייה למשחק תפקידים: רון, הנער הנפגע
את מגלמת את דמותה של שרה, אימא של רון. כשרון השאיר את אתר הפייסבוק שלו פתוח, גילית להפתעתך תגובות פוגעניות של כמה נערים שאפשר להבין מהם שהם סוחטים אותו. את המומה שהוא לא שיתף אותך וחשוב לך לדבר איתו ולעזור לו להיחלץ מהמצב. חשוב לך לשכנע אותו לשתף מבוגרים במקרים של אלימות.

 

 

  • בתור אימא שלך, אני חייבת לדעת מה עובר עליך, כדי שאוכל לשמור עליך.

 

  • חייבים לספר על זה למורה שלך ולמנהל בית הספר, זאת גם האחריות שלהם.

 

  • אני מתקשרת להורים של הילדים האלה, הם לא חינכו את הילדים שלהם.

 

  • אני לא מאמינה שלא הצלחתי להבין שזה מה שקורה כל כך הרבה זמן.

 

אתה מגלם את דמותו של רון, נער שעבר סחיטה ואלימות במשך כמה חודשים. מתחילת השנה הנערים האלה היו מבקשים ממך כסף. פעם אחת לא היה לך כסף אז אחד מהם נתן לך בעיטה. פעם אחרת אחד מהם אפילו השתמש בסכין. לא סיפרת לאף אחד כי פחדת שהם יתנקמו בך. כשהשארת את אתר הפייסבוק שלך פתוח  אימא שלך גילתה במקרה רמזים לכך והיא יוזמת איתך שיחה. אתה ממש לשתף אותה כי לא נראה לך שזה יעזור ואתה חושב שאתה צריך להתמודד עם זה לבד.

 

  • אני לא אלשין.

 

  • אם כולם יידעו, הם יצחקו עליי.

 

  • כולם יחשבו שאי אפשר לסמוך עליי, שאני מתבכיין לאימא שלי כשקשה לי.

 

  • אני יכול לפתור בעיות עם החברים שלי לבד.

 

  • אם אספר יתנקמו בי. אחד מהם עשה לי בבית הספר תנועה של "חכה, חכה".

 

שאלות לדיון:

– עם איזו עמדה אתם מזדהים?

– מה לדעתכם היתרונות והחסרונות של כל עמדה?

 

סחיטה

דף עבודה לתלמידים

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן