מערך שיעור
אחריות אישית- מערך פעילויות
עינת שמחי, צוות חינוך חברתי ובשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי

מערך פעילויות בנושא אחריות אישית לתלמידי כיתות ג' – ה' סביב סרטוני וידאו – בלוג מטעם אתר "תרבות ישראל".

מטרות

1. התלמידים ילמדו מהי ההגדרה של המושג אחריות.

2. התלמידים יצפו בסרטונים ויענו על שאלות בנושא אחריות  אישית.

3. התלמידים יביעו את דעתם בנושא התנהלות אחראית במצבים שונים.

הנחיות

 

אחריות אישית- מפגש ראשון אחריות אישית- מפגש שני

לפני הפעילות

הציגו בפני התלמידים את נושא השיעור.

אמרו להם כי היום תעסקו בנושא האחריות.

שאלו את התלמידים:

1. מהי אחריות לדעתכם? איך אחריות באה לידי ביטוי?

2. האם לילדים יש אחריות על דברים מסוימים? תנו דוגמאות.

3. איזה אחריות יש לתלמידים בבית הספר? ובכיתה?

אמרו לתלמידים כי הפעילות, הכוללת שני מפגשים, כוללת פעילות מתוקשבת ובה סרטונים.

הפעילות

הציגו בפני התלמידים את המפגש הראשון: אחריות אישית- הוידאו-בלוג של רונה: מציאת אבידה

בקשו מהתלמידים להיכנס לקישור של הפעילות ולהתחיל את העמוד הראשון.

עמוד 1: הגדרת המושג אחריות

בעמוד זה קוראים התלמידים את ההגדרה המילונית של המילה אחריות. לאחר מכן הם מתבקשים לתת דוגמאות לאחריות שמוטלת עליהם בביתם.

לאחר שהתלמידים קוראים ועונים על השאלה, בקשו ממספר תלמידים לשתף בתשובותיהם.

תוכלו לעורר דיון בכיתה בנושא. שאלות לדיון:

1. האם לדעתכם לילדים צריכות להיות אחראיות בביתם? מדוע כן? מדוע לא?

2. האם יש דברים שילדים לא צריכים להיות אחראים עליהם (למשל כסף, נקיון)?

3. האם יש דברים שאתם רוצים שיהיו תחת אחריותכם? תנו דוגמאות והסבירו מדוע.

 

עמוד 2: מצאתי MP3

בעמוד זה מתבקשים התלמידים לצפות בסרטון הנקרא מצאתי MP3. בסרטון מוצגת ילדה אשר מתארת כי מצאה MP3 של מישהו והיא מתלבטת כיצד לנהוג בו.

לאחר הצפייה מתבקשים התלמידים לענות על השאלה- כיצד הם היו נוהגים במקרה זה.

לאחר ביצוע המשימה, בקשו ממספר תלמידים לשתף בתשובותיהם. חשוב לבקש מהתלמידים לנמק את התשובות שלהם.

 

עמוד 3: מה יקרה אם כולם יסירו אחריות?

בעמוד זה מתבקשים התלמידים לצפות בסרטון הנקרא : מה יקרה אם כולם יסירו אחריות? זהו סרטון המשך לסרטון הקודם ובו תגובה של חברתה של הנערה שמצאה את הנגן.

לאחר הצפייה מתבקשים התלמידים לענות על שאלת רב ברירה:

מה דעתכם על תגובת חברתה של רונה?

א. היא צודקת, הדבר הנכון הוא לקחת אחריות במקרה הזה ולעזור.

ב. היא טועה. האחריות הייתה של האדם שאיבד את המכשיר והוא כנראה התנהג בצורה לא אחראית כאשר איבד אותו.

ג. היא טועה. רונה צריכה פשוט לקחת את המכשיר. מי שמוצא – מרוויח

לאחר ביצוע המשימה, בקשו מהתלמידים לשתף בתשובה שבחרו ולהסביר מדוע בחרו בתשובה זו.

שימו לב: אין תשובה נכונה במקרה זה. כל אחד עונה לפי ראות עיניו ולכן חשוב להתעכב על הסיבות של התלמידים ובכך לסייע להם להבין את המניעים שלהם.

 

עמוד 4: עד מתי אשמור על המכשיר?

בעמוד זה מתבקשים התלמידים לצפות בקטע האחרון בסדרת סרטונים זו.

לאחר מכן הם מתבקשים לענות על מספר שאלות:

מה דעתכם על תגובת הוריה של רונה במקרה שבו היא איבדה כסף?

האם קרה לכם פעם מקרה כזה?

מה עשיתם?

לאחר ביצוע המשימה בקשו ממספר תלמידים לשתף בתשובותיהם.

 

עמוד 5: התנהגות אחראית או לא

בשקף זה, מתבקשים התלמידים לסמן אילו מבין התנהגויות המוצגות בפניהם מראות אחריות בעיניכם:

שימו לב- אין כאן תשובות נכונות או לא נכונות

א. סידור החדר שלי.

ב. להעתיק מהלוח את מה שהמורה כותבת.

ג.  להתקשר לחברה חולה.

ד.  לעזור לילד קטן שראיתי עומד לבד ובוכה ברחוב.

ה.  לא לבזבז מים.

לאחר מכן מתבקשים התלמידים לענות על שאלה פתוחה ולהסביר את בחירתם.

בסיום המשימה בקשו מחלק מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.

הצעה לפעילות הרחבה:

חלקו את התלמידים לזוגות.

בקשו מכל זוג לדון בשאלה הבאה:

האם ילדים בכיתה ד' צריכים לעשות בייביסיטר על אחיהם הקטנים כאשר ההורים לא בבית?

כל זוג יכתוב טיעון אחד בעד ואחד נגד.

תנו לתלמידים כ-10 דקות לפעילות זו.

לאחר מכן, בקשו מכמה זוגות להעלות את הטיעונים שלהם מול הכיתה.

 

שאלה לדיון:

כיצד השאלה קשורה לנושא האחריות?

הנחיות להעברת המפגש השני:

הציגו בפני התלמידים את נושא השיעור, שהוא המשך לשיעור הקודם בנושא אחריות: מציאת אבדה

 

מפגש שני: הווידאו-בלוג של רונה: התינוק הוא שלה – אז למה אני?

בקשו מהתלמידים להיכנס לקישור של הפעילות ולהתחיל את העמוד הראשון.

עמוד 1:  התינוק הוא שלה

בעמוד זה מתבקשים התלמידים לצפות בסרטון ולענות על השאלה הבאה:

מה על רונה לעשות?

א. ברור שהיא צריכה לרוץ אחרי התינוק. זה ממש מסוכן.

ב. היא צריכה להעיר לאמא שלו שתשים לב לילד שלה.

ג.  אין לה מה לעשות. זה לא עניין שלה בכלל, ומה אם היא לא הייתה שם??

ד.  אסור לה לעזור. אם היא תעזור במקרה הזה האמא לא תלמד לקחת אחריות על הילד שלה אף פעם.

לאחר סיום המשימה בקשו מהתלמידים לשתף את הכיתה בתשובותיהם. שימו לב- אין תשובות נכונות ולא נכונות.

מומלץ לשאול את התלמידים מה הם היו עושים במקרה זה.

 

עמוד 2: השתגעת?

בעמוד זה מתבקשים התלמידים לצפות בסרטון ולענות על השאלות הבאות:

עליהם לסמן מי לדעתם צודקת יותר?

רונה או חברתה של רונה, עופרי.

לאחר מכן, עליהם להסביר את בחירתם ולרשום מדוע?

בסוף, עליהם לענות על השאלה- מה אתם הייתם עושים?

בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם. בנוסף, תוכלו לערוך הצבעה בכיתה על השאלה לראות מחושבים הרוב.

 

עמוד 3: של מי האחריות?

התלמידים מתבקשים לקרוא את המשפט הבא: "אם אין אני לי, מי לי". (מסכת אבות א, יד)

לאחר מכן מתבקשים התלמידים לענות על שאלת רב ברירה ובה תשובה נכונה אחת.

מה המשמעות של משפט זה?

א. רק אני יכול לעזור לעצמי.

ב. אסור לסמוך על אחרים.

ג.  אני הכי חשוב.

ד.  אם אני לא אעזור לעצמי, אף אחד לא יעזור לי.

בנוסף, מתבקשים התלמידים לענות על השאלות הבאות:

כיצד משפט זה קשור לערך האחריות?

כיצד משפט זה קשור לסרטון שראיתם?

בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.

 

עמוד 4: כותבים מכתב לרונה

בשקף זה מתבקשים התלמידים לכתוב מכתב תגובה לרונה, הנערה מהסרטונים, ולרשום בו מה לדעתם היא הייתה צריכה לעשות.

התלמידים מתבקשים להסביר את עמדתם.

בקשו מהתלמידים לשתף בתשובותיהם.

בסיום הפעילות

ערכו רשימה של תפקידים בכיתה וחלקו את האחריות בין התלמידים.

תוכלו לשנות תפקידים כל חודש וכך כל ילד יוכל להתנסות בסוגי אחריות שונים ומגוונים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן