הפעילות
שאלות לדיון בכיתה
1. האם נתקלתם בעצמכם או בסביבתכם הקרובה בתופעת הבִּיוש (שיימינג) ברשת? ניתן לבקש מן התלמידים לשתף בסיפוריהם ללא שמות מזהים.
2. מה דעתכם על כך שתופעת הביוש הפכה לנפוצה כל כך? הסבירו מדוע זה קורה לדעתכם.
3. מדוע לדעתכם אנשים בוחרים לשתף אנשים אחרים בחוויה שלילית שקשורה לאדם אחר באופן פומבי? מה הם משיגים בכך?
4. מה הבעייתיות בשיתוף בצורה כזה? מי עלול להיפגע מכך?
5. תופעת הביוש מתבטאת בעיקר ברשתות החברתיות ובוואטסאפ. מן הדוח עולה כי רוב הציבור חושב שתכנים בוואטסאפ צריכים לעבור צנזורה*.
– האם אתם מסכימים עם העמדה הזאת? הסבירו את דעתכם.
– האם קרה שקיבלתם תוכן שחשבתם שהוא לא ראוי לוואטסאפ? שתפו מה קרה וכיצד הרגשתם. האם לדעתכם צנזורה יכולה לפתור מצב כזה? הסבירו כיצד.
*צנזורה – ביקורת או פיקוח המכוונים על ידי גורם ממשלתי מוסמך, ומטרתם למנוע את פרסומם של דברים האסורים בפרסום.
להרחבה
שיתופים בפייסבוק
בריונות ברשת החברתית
זה אקטואלי: "שיימינג" ברשת
זה אקטואלי: כך ייעשה לגולש הפוגעני