מערך שיעור
יהודה אטלס – המורה להיסטוריה
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בנושא "יחודו של יוצר" – יהודה אטלס מתוך הספר "ילד נושך" העוסק בנושא יחסי מורים ותלמידים לכיתה ו'

רקע

כידוע לכם, הנושא "ייחודו של יוצר" כלול בתכנית הלימודים באוריינות לבתי-ספר יסודיים. הפעם בחרנו להתמקד בקטע מהיצירה "המורה להיסטוריה" מתוך הספר "ילד נושך" הוצאת הד ארצי והוצאת שבא, 1999, עמודים 49 -48 מאת יהודה אטלס. הקטע עוסק בנושא יחסי מורים ותלמידים, והוא מתאים לכיתה ו.

מטרות

חינוך חברתי – העלאת המודעות לנושא שיפור האקלים הכיתתי בתחום ניהול כיתה ובתחום יחס תלמידים למורים
ייחודו של יוצר – שילוב בין-תחומי של ספרות עם חינוך חברתי בדרך חווייתית, מגוונת ומעשירה בנושא יחס תלמידים למורים

הנחיות

הנושא יחס תלמידים למורים ילובן באמצעים הבאים:
1. קריאת הקטע "המורה להיסטוריה" מהספר "ילד נושך", עמוד 48 של יהודה אטלס
2. עבודה של התלמידים בדף לתלמידים
3. דיון בקטע "המורה להיסטוריה": הרעיונות, הערכים והמסרים המשתמעים מן הסיפור
4. הבעה בכתב – כתיבת מכתב או הצעה לפתרון הבעיה.

הפעילות

משך הפעילות: 45 דקות
הסיפור עוסק ביחסי מורים ותלמידים ובעיקר ביחס של תלמידים אל מורה חדש, אשר, נוסף להיותו מורה צעיר וחדש בבית-ספר, יש לו גם מום גופני – צליעה.

א. הקריאו לכיתה את הקטע הבא.
הטקסט הספרותי:
אטלס, יהודה. המורה להיסטוריה מתוך: ילד נושך, הוצאת הד ארצי והוצאת שבא, 1999,עמוד 48-49 (C) כל הזכויות שמורות להד ארצי – הוצאה לאור, אור יהודה

"אל כיתה ז', בבית הספר העממי במושבה הסמוכה לכפר שלנו, הגיע פעם מורה חדש להיסטוריה. רזה, חיוור מאוד. מוזר. שער- ראשו הדליל גזוז קצר- קצר ומדגיש היטב את צורת הגולגולת, חיזיון די נדיר בימים ההם. לבוש בשחור, בדרך כלל, ידיים ארוכות, מגוידות, חיוורות אצבעות, עצבניות. צעיר דווקא, אבל קצת קרח, ואיזו ארשת של עצב אינסופי, של בגרות שקפצה עליו טרם זמנה, שפוכה על פניו. מבטא זר משהו, שלא יכולנו לזהות את מקורו. צלקות מוזרות על העורף, שהוסתרו לעתים על ידי צווארון גבוה. והעיקר- צולע…
…העובדה שהוא היה שונה, מוזר, צולע, כלומר חלש, הפכה אותו ל"מסומן" בעינינו. כאילו דמו הותר. כל מה שרצינו לעשות למורים האחרים, שחלקם ידעו להחזיק אותנו די קצר, שעשינו לו. אפשר לומר, שבעיקר בגלל מום הצליעה, הוצאנו עליו "חוזה".

ב. דיון – דונו עם התלמידים בשאלות החברתיות העולות מהטקסט.
היעזרו בשאלות הבאות:
1. מדוע, לדעתכם, התנהגו התלמידים אל המורה בזלזול?
2. מה עורר זלזול גדול יותר במורה: המראה שלו או התנהגותו?
3. בבית-הספר אנו עוסקים בנושא כבודם של התלמידים – במסגרות שונות. מה, לדעתכם, ניתן לעשות כדי לשמור על כבודו של המורה?
4. כיצד אתם הייתם נוהגים כלפי המורה? מדוע?
5. מה מעורר כבוד בקרב תלמידים כלפי מורים?
(למשל: ידע רב במקצוע הנלמד, שליטה בכיתה, עניין לתלמידים בנושא הנלמד, התחשבות בתלמידים, דיבור נוקשה, דיבור
סלחני)

ג. פעילות לסיכום השיעור
התלמידים יציעו כללי התנהגות הולמים לשיפור היחסים בין מורים לתלמידים בצורת: חובות וזכויות של מורים ושל
תלמידים, בקשו מהתלמידים לפרט ולהדגים.
כתבו על הלוח את ההצעות של התלמידים.
1. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים

ד. לפניכם מידע על הסופר יהודה אטלס. קראו אותו לכיתה.
מידע על יהודה אטלס
* יהודה אטלס נולד בשנת 1937.
* הוא אחד הסופרים הבולטים בתחום ספרות הילדים והנוער בישראל.
פעילותו הענפה כוללת: כתיבת ספרי ילדים, כתיבה ומחקר על ספרות הילדים, תרגום, עריכה ועיבוד, הרצאות וכתיבה
עיתונאית.
הוא התפרסם לראשונה בשנת 1977, כשיצא לאור ספר הילדים הראשון שכתב: "והילד הזה הוא אני". זהו אחד מספרי הילדים האהובים ביותר בישראל בכל הזמנים, וסגנונו נחשב חדשני.
עד 2006 פרסם יהודה אטלס 21 ספרי ילדים.
בעקבות הספר "והילד הזה הוא אני", כתב סדרת ספרים: "גם הילד הזה הוא אני", "ורק אני לא", "אני רוצה שפתאום" ו"הילדה שאני אוהב". ספרים אלה עוסקים בחיי היומיום של ילדים, והם כתובים כ"שִׁירֵי פּוּאֶנְטָה" קצרים (חפשו את ההפתעה בסוף השיר…).
כתיבתו של אטלס שְׁנוּנָה והשפה העברית ברורה ומדויקת.
כמה מספריו של אטלס עובדו לתקליטים ולמחזות תיאטרון, וזיכו אותו בפרסים, ובהם: פרס זאב לספרות ילדים ונוער.
* ספרים נוספים שכתב:
– "סיפורים מפולפלים לקטנים וגדולים"
– "תיקון הלב"
– "סיפורים שאהבתי"
– "כל אחד והמשפחה שלו" (נכתב בשיתוף עם יעל משאל)
– "עניבות במדבר"
המידע לקוח מאתר האינטרנט כנפיים

3. דונו עם התלמידים בנושא יחסי מורים ותלמידים.
היעזרו במאמרים הבאים:
א. משמעת בכיתה – דרכי פנייה אל התלמידים במטרה לשנות את התנהגותם
ב. משמעת משמעת… עצות קטנות לבעיה גדולה

לחצו להמשך קריאה
הקטן