שאלה ותשובה
מלכת הקבוצה

שושנה היימן משיבה על שאלה בנושא מלכת הקבוצה.

שושנה היימן שושנה הימן, יועצת הורים/מורים, מנכ"ל לייף סנטר - המרכז להורות מקושרת, חברה בסגל בינלאומי מכון ניופלד, ומרצה במכון לנדר-מרכז אקדמי ירושלים. www.lifecenter.org.il
שאלה

שלום רב, אני מדריך נוער וילדים בקיבוץ
בקבוצה של כיתה ב' יש ילדה שהיא השולטת בחבורה של עוד שני ילדים, היא גורמת להם לסחוב לה את התיק לבצע משימות בשבילה, ומחליטה כמעט על כל דבר, הילדים לעומת זאת נראה כמקבלים זאת בברכה וממלאים כל בקשה של אותה מלכת הקבוצה, בנוסף היחס של הקבוצה הזאת הדומיננטית כלפי הילדים האחרים לעתים בריוני והם מסלקים ילדים אחרים או מצרפים על פי רצונה של אותה ילדה או מציקים לאחרים על פי רצונה, אני מנסה שיטות שונות כולל שיחה עם ההורים של אותם ילדים בקבוצה והפעלות שלא מאפשרות לאותה ילדה לקחת פיקוד, אפילו עליי היא מנסה לפקד, הייתי שמח לעצתכם כיצד להחזיר לשאר הילדים את עצמאותם ולגרום לאותה ילדה גם אם תישאר מנהיגה להיות מנהיגה חיובית ולא שלילית. תודה מראש.

תשובה

מדריך יקר,
תסביך הבריון כולל שני מרכיבים – ילד שתפס את מקום הדומיננטי במערכת היחסים וגם אבד את הלב שלו; לבו ממוגן מפני הרגשות האכפתיים. ילד דומיננטי (ילד אלפא) שמרגיש אכפתיות, חמלה, צער, נדיבות, יהיה נחמד לחברים שלו, רגיש, דואג לאחרים. אבל כשהוא קשוח ואינו מרגיש את הרגשות הפגיעים, האינסטינקט לעזור ולדאוג לאחרים מתעוות ובמקום לדאוג הוא מנצל אחרים.
כדי לטפל בילדה הזאת, צריך לעזור לה להרגיש שוב את רגשות הפגיעים שלה. ריכוך הלב. אבל אי אפשר לעשות את זה באופן ישיר. צריך לספק את התנאים המאפשרים למגננות שלה להרפות כדי שהרגשות שלה יכולים לנוע ואז תתעורר בה תחושות של אכפתיות, חסד, חמלה, רצון לעזור.
מהם התנאים האלה? בגדול, זה נקרא היקשרות. היא צריכה מישהו או מישהי בחייה שיכול לקבל את האחריות ולספק את מה שנדרש. מישהו שנותן לה את תחושת הביטחון ושיש פה מישהו שדואג ומטפל בעניינים. קל יותר לדמיין את מה שנדרש אם נחשוב על ילדים בגיל הרך או תינוק. כשתינוק וילדים קטנים מסתובבים בבית, יש הורה שמשגיח ודואג שהם לא יכנסו לצרות, שיקבלו מזון בזמן, שהבית מספיק חם, שהילדים יקבלו את תשומת הלב שהם צריכים – חיבוקים, חיוכים, מגע, נחמה, וחמלה. כשאנחנו רואים ילדה שמנותקת מהרגשות שלה, אנחנו רואים ילדה שתקועה בבשלות שלה; ילדה שצריכה מבוגר – אמה, אבא, סבתא, סבא, דודה, מורה, מדריכה – שאוסף אותה לעתים קרובות ונותן לה את התחושה שהיא יכולה לנוח במערכת היחסים הזאת ולסמוך על האדם הזה כי הוא דואג לה. בעבודה שלנו עם הורים, אנחנו מדריכים את ההורים בתהליך הזה כי בדרך כלל ההורה הוא התשובה הטובה ביותר. אבל כל אדם יכול להיכנס לתפקיד הזה, בידיעה שברגע שהילד מוסר את לבו לאדם הזה, האדם הזה צריך להגן על הלב של הילד מפגיעות. זאת אחריות גדולה.
בלי לדעת מה הרקע של הילדה, אני לא יכולה להסביר לך מה גרם לה לתפוס את עמדת הדומיננטית, האלפא, ולהתקשח. זה יכול לנבוע מפרידות רבות בחייה מכל מיני סיבות. אבל בטוח שעוד לפני שאפשר "ללמד אותה" איך להתנהג עם אחרים, קודם צריך ליצור את ההקשר הנכון כך שהיא יכולה להרפות מעמדת האלפא ולהרגיש תלות, שמישהו דואג לה ומבין מה היא צריכה. אחרי שהילדה מתחילה לסמוך על מישהו בוגר יותר,לקבל הכוונה ממנו, לראות אותו כנקודת המצפן שלה, אז אפשר לרכך את לבה כך שהיא תרגיש את רגשי האכפתיות שוב.
ילדים לא יכולים להדריך את חבריהם. אתה יכול לדבר ארוך לילדים על איך להתנהג אחד עם השני, איך להפגין התחשבות, הגינות, שיתוף פעולה, וכו', אבל כשהלב של הילד קשוח, "הלימוד" לא יכול להשפיע בלי הלב הרך. כשמדובר על חברים, מערכות היחסים מסתדרים בצורה היררכית כי זה עניין של אינסטינקטים אנושיים. אם החבר הדומיננטי בעל לב רך, הוא ידאג לחברים באופן חיובי. אם הלב קשוח כי הוא ממוגן מפני הרגשות, הוא נכנס לתסביך הבריון, האינסטינקט לדאוג ולעזור מתעוות, והוא פוגע ומנצל אחרים. רק מישהו יותר בוגר יכול להוביל לשינוי בדינמיקות האלו.
בברכה,
שושנה הימן
טל' 0528-405568
לייף סנטר, המרכז להורות מקושרת

www.lifecenter.org.il   info@lifecenter.org.il
03-9063153

לחצו להמשך קריאה
הקטן