מערך שיעור
מָה מַרְגִישִׁים כְּשֶׁכּוֹעֲסִים? (פעילות בנושא כעס)
דינה ציונית, צוות למידה חברתית רגשית, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים. ייעוץ: ד"ר עידית ליוש

פעילות זו מלווה את השיר "מָה מַרְגִישִׁים כְּשֶׁכּוֹעֲסִים?" שכתבה מירי צללזון. באמצעות השיר והפעילות נכיר את רוני,  נלמד כיצד הוא מרגיש כשהוא כועס ומה הוא עושה בדרך כלל במצבי כעס. נלמד איך ניתן להתמודד עם מצבי כעס בדרכים שונות אבל לא אלימוֹת. מטרת הפעילות היא להגביר את המודעות לכעסים ולפתח אסטרטגיות התמודדות איתם.

לפעילות מצורף קובץ תמונות

רקע

כעס הוא רגש לגיטימי ובלתי נפרד מההתפתחות הרגשית הבריאה של ילדים. עם זאת, ישנם ילדים שסף התסכול שלהם נמוך והם הופכים לתוקפנים, ואף אלימים, כשהם כועסים. יש המייעצים לאפשר לילדים אלה להכות בשק אגרוף כדי למצוא פורקן לרגש הכעס ולאוורר את הרגשות שלהם, אך ממחקרים עולה שגישה זו אינה נכונה, כי היא מחזקת את התגובה של תוקפנות בשעת כעס ואינה מפתחת כלים לוויסות ההתנהגות בשעת כעס. לדעת חוקרים ומחנכים רבים, כעס הוא רגש שיש לתעל בצורה נכונה ולא לנסות רק להיפטר ממנו. חשוב לדעת לזהות את הרגש, לתת לו לגיטימציה בביטוי הרגשות ולפתח התנהגויות מווּסתות ויעילות המתאימות למצבים שונים.

פעילות זו מלווה את השיר "מָה מַרְגִישִׁים כְּשֶׁכּוֹעֲסִים?" שכתבה מירי צללזון. באמצעות השיר והפעילות נכיר את רוני,  נלמד כיצד הוא מרגיש כשהוא  כועס ומה הוא עושה בדרך כלל במצבי כעס. נלמד איך ניתן להתמודד עם מצבי כעס בדרכים שונות אבל לא אלימוֹת.

מטרת הפעילות היא להגביר את המודעות לכעסים ולפתח אסטרטגיות התמודדות איתם.

ביבליוגרפיה

זיוה שגיא,  התפרצויות כעס אצל ילדים

אמיר איתן, ניהול כעסים אצל ילדים ובני נוער – טכניקות וכלים חשובים להורים

מטרות

 

  • להבין שכעס הוא רגש לגיטימי אך לא נעים.
  • להקנות לילדים כלים לשליטה בכעס ובדרכי ההבעה שלו ומיומנויות רגיעה (ויסות עצמי).
  • להעלות את המודעות של הילדים לחוזקות וליכולות שלהם להתגבר על כעס בדרכים לא אלימות וכך להעצים אותם.

 

הקניית מיומנויות sel

הקניית מיומנויות תוך-אישיות:

מודעות עצמית – זיהוי ושִׁיום רגשות
ניהול עצמי: ביטוי ושיתוף ברגשות, ויסות עצמי

הנחיות

הסבירו לילדים שהיום נעסוק ברגש הכעס. נקרא שיר, נלמד שאפשר לכעוס אבל גם  איך אנחנו יכולים להירגע.

קִראי את השיר לילדים

 

מָה מַרְגִישִׁים כְּשֶׁכּוֹעֲסִים?  / מירי צללזון

***************************************

פַּעַם כָּעַסְתִי-כָּעַסְתִי,

עַל רוֹנִי

עַל כָּל הַיְלָדִים…

הַכַּעַס עָלָה בְּתוֹכִי

כְּמוֹ אֵשׁ שֶׁבּוֹעֶרֶת בִּפְנִים.

 

כִּיוַצְתִי בְּכֹחַ

שְׁנֵי אֶגְרוֹפִים,

וְרָצִיתִי לִתְקֹף,

לְהַרְבִּיץ לְכֻלָם,

לִפְצֹעַ…

לִפְגֹעַ…

בְּכָל הָעוֹלָם

 

…. אַך אָז, מִן הָרְאִי

פַּרְצוּף תוֹקְפָנִי-

אָדֹם… מְכֻוָץ.

מָה??

זֶה – אֲנִי…??

 

זֶה אֲנִי שֶׁכּוֹעֵס וְרוֹתֵחַ??

בֶּאֱמֶת זֶה קוֹלִי שֶׁצוֹרֵח??

לֹא-לֹא-לֹא….!

דַי!!!

מַסְפִּיק!!!

הַפַּרְצוּף הָאָדֹם הַכּוֹעֵס בָּרְאִי –

לְפֶתַע נִרְאָה לִי –

!מַצְחִיק

 

אָז צָחַקְתִי…

וְאֶל הָרְאִי

מֵחָדָשׁ שוּב הֵצַצְתִי!

 

וּמָה רָאִיתִי?

– נֶעֱלַם הַפַּרְצוּף

הַכּוֹעֵס, הָאָדֹם…

וְכָכָה, פִּתְאֹם –

הִתְפַּיַסְתִי,

וְהוֹשַׁטְתִי יָד

לְשָׁלוֹם.

 

קראנו את השיר "מָה מַרְגִישִׁים כְּשֶׁכּוֹעֲסִים?" שכתבה מירי צללזון

שאלי:

מה קרה לילד שכעס על רוני?

וַדְאִי שכל הילדים מבינים שרוני הוא הילד הדובר בשיר שכועס.

איך הרגיש הילד בשיר?

האם זה בסדר לדעתכם לכעוס?

הבהירי לילדים שכעס הוא רגש לגיטימי ובלתי נפרד מההתפתחות שלהם כילדים, וגם מחיי המבוגרים.

בואו ניזכר מה קורה לנו כשאנחנו כועסים.

תני דוגמה ממשהו שקרה לך:

למשל: היום בבוקר כעסתי על הילדים שלי כי הם השאירו בלגן בסלון. הרגשתי שאני מתפוצצת, כי אמרתי להם לפני כן לסדר את הסלון. אז הרגשתי שהפנים שלי נהיו אדומות, הלב שלי דפק חזק, ורציתי לצעוק עליהם.

איך אנחנו נראים כשאנחנו כועסים?

הביאי מראה ובקשי מהילדים לעשות את הפרצופים שהם עושים כשהם כועסים.

בואו נראה בפנים שלנו איך אנחנו נראים כשאנחנו כועסים.

גם לכם בטח קרה שכעסתם, בגן או בבית. בקשי מהילדים לספר למה הם כעסו.

מה עוד קורה לנו בגוף? (ידיים קפוצות, פנים אדומות, הלב דופק)

ואיך אנחנו נראים כשאנחנו רגועים?

בקשי מהילדים להביט שוב במראה.

האם אתם יודעים מה אני עשיתי כדי להירגע בבוקר אחרי שכעסתי כל כך?

נשמתי נשימות עמוקות ונרגעתי.

זוכרים את הילד מהשיר? מה הוא עשה כדי להתגבר על הכעס שלו?

האם לדעתכם זו הדרך היחידה להתגבר על כעס?

מה אנחנו יכולים לעשות כדי להירגע?

הציגי לילדים את הכרטיסיות שבהן מוצגות דרכים להירגע, והסבירי להם שעכשיו נלמד עוד כמה דרכים להירגע.

 

דרכים להירגע:

הציגי לילדים את הכרטיסיות עם האיורים.

  • לספר על ההרגשה שלכם למבוגר ולחשוב ביחד מה אפשר לעשות.
  • להפריח בועות סבון.
  • לצייר ציור למישהו שאוהבים.
  • לעשות ספורט או לרקוד.
  • לשחק עם חברים.
  • לנשום עמוק ולחשוב על משהו נעים.
  • לקרוא ספר.
  • לשטוף ידיים ופנים כדי להתרענן.

האם יש לכם עוד רעיונות איך אפשר להירגע?

לסיכום, שאלי – באיזו דרך תבחרו בפעם הבאה כדי להתגבר על הכעס שלכם ולהירגע?

 

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן