רקע
בגיל הרך מתחילה להתעצב זהותו של הפרט – זהות אישית, מגדרית, משפחתית, חברתית תרבותית ודתית. ההיבט הרגשי הוא היבט חשוב בזהות העצמית. מודעות הילד למגוון הרגשות שהוא חש, והלמידה כיצד להתמודד עם הרגשות השונים, יסייעו לו בהתמודדות עם צרכיו הפיזיים, החברתיים והרגשיים. בדרך כלל חשיפת הרגש משחררת, מקרבת ומובילה לקבלת תמיכה וסיוע. אולם לא פעם אנו מתקשים לשתף ברגשות, אם בגלל חוסר הזיהוי המדויק של הרגש ואם בגלל תחושות המבוכה, החשש, או הבושה לשתף. לעתים גם אין לנו את מי לשתף… ההתמודדות עם רגשות קשה במיוחד לילדים. לא פעם הם אינם מזהים את הרגש העומד מאחורי הדברים, הם לא מודעים לרגשות של עצמם ולא יכולים לתת להם שם. בנוסף, בגלל אפיוני החשיבה בגיל הרך, קשה להם לזהות את הרגשות אצל זולתם. גם לאחר הזיהוי, הם אינם יודעים איך להתמודד עם הרגשות שלהם או של זולתם.
היכולת לזהות, להבין ולהגיב לרגשות בצורה מתאימה מהווה סמן חשוב בהתפתחות הילד. ילדים שיש להם בסיס יציב של אוריינות רגשית, מסוגלים לשאת תסכולים טוב יותר, להיקלע לפחות קונפליקטים, ולהיות מעורבים בפחות התנהגות של הרס עצמי. נמצא גם שילדים כאלה בריאים יותר נפשית, פחות אימפולסיביים ובודדים חברתית, ויותר ממוקדים מבחינה קוגניטיבית.
תפקידן של הגננות בהקשר הזה הוא חשוב ומהותי. הן צריכות לסייע לילדים בזיהוי הרגשות, בפיתוח דרכים להתמודדות עם הרגש והבעתו, וכן בפיתוח אמפתיה ורגישות לרגשות של הזולת. אם כן, חשוב מאוד שהמחנכים בגיל הרך יהוו דמויות שאליהן אפשר לפנות בעת קושי.
ילדים צעירים רבים עסוקים בגיבוש זהות: "איך אני נראה? האם אני גדולה או קטנה? מה אני מסוגל לעשות, ומה אני רוצה לעשות אך לא יכול?" ועוד. הם עסוקים בהשוואות בינם לבין חבריהם, ובינם כפי שהם במציאות לבין משאלות לבם.
בתהליך גיבוש הזהות העצמית, לומד הילד אודות עצמו, מראהו, קולו, רגשותיו, משפחתו, תפקידיו השונים, כישוריו וכן הלאה. היכרות הילד עם היבטיו השונים מאפשרת לו להכיר טוב יותר את עצמו, והיכרות זו מסייעת לו בכושר ניבוי ביחס לתפקודו.
'העצמי' הוא המבנה של הנפש. כמו שעמוד השדרה מחזיק את הגוף, כך העצמי הוא 'השלד של הנפש', ועמוד השדרה של העצמי שלך הוא מה שאתה. בתוך 'העצמי' יש את כל הידע של האדם על עצמו – איך נראה הגוף שלו (גבוה, רזה, יפה) התכונות שלו, החוזקות (חברותיות, נכונות לעזור), החולשות (נטייה לכעס, ויתור כשקשה), האהבות והנטיות האישיות (אהבה לשירה, לקולנוע, לספורט).
מבוסס על מידע מתוך: כישורי חיים בגיל הרך, שפ"י, משרד החינוך
https://meyda.education.gov.il/files/Shefi/gilrah.pdf