מערך שיעור
חישוקי שלי – מרחב אישי
תמר ינישסקי ודינה ציונית, מטח. ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים.

הפעילות המוצעת היא פעילות גופנית המאפשרת להכיר את המרחב הגופני האישי ביחס לאחר. לאחר ההתנסות המעשית, עם ובלי חישוקים, על הגננת לחזור בכל זמן מפגש על העיקרון של שמירת היחסים המרחביים בין הילדים. הגננת יכולה להזכיר לילדים את השימוש בחישוק כאמצעי לסימון מרחב אישי דמיוני.

רקע

מרחב אישי הוא גבול דמיוני משתנה המציין את הצורך של האדם בפרטיות ובחלל לצמיחה. מרחב אישי יכול להיות פיזי או נפשי. חדירה למרחב האישי של האדם עלולה ליצור תחושת לחץ ומועקה ולהפעיל את אינסטינקט ההישרדות של אותו אדם שחודרים למרחב שלו. כיבוד המרחב האישי מאפשר לפרט לפעול בשלווה. הפסיכולוגיה מתייחסת לנושא המרחב האישי ומשווה אותו לבועת סבון שברירית, בעלת קוטר משתנה, העוטפת את הפרט. גבולות של מרחב אישי משתנים לא רק בהתאם לנתונים האישיים של כל אדם, אלא גם בהתאם למוסכמות הנהוגות בתרבויות שונות. בחברות מסוימות נשיקה על הלחי תיחשב להתנהגות מנומסת, גם במפגש בין זרים מוחלטים, בעוד בתרבויות אחרות, כל מגע מֵעֵבֶר ללחיצת יד רשמית תיתפס כחדירה גסה למרחב האישי של האדם.

מבוסס על https://www.opengate.co.il/art/252

לעיתים קרובות הילדים בגן יושבים בצפיפות. זה יכול לקרות בעת מפגש או במהלך פעילות אחרת. בגלל הצפיפות נוצר מצב שבו אין להם או לחבריהם מרחב אישי. המרחב האישי נחוץ לילדים כדי לנוע בחופשיות ולהימנע ממגע גופני שעלול ליצור חוסר נוחות. אף על פי שהילדים חשים בכך שהם זקוקים למרחב, ומפריע להם כאשר מישהו חודר למרחב האישי שלהם, לא תמיד הם יודעים כיצד לייצר את המרחב הזה בשבילם ובשביל האחרים.
כאשר ילדים בגיל הרך מרגישים מחנק או צפיפות, הם דוחפים את הגורם המפריע. הם אינם מבקשים בנימוס מהזולת שיזוז. הם גם אינם מנסים להתרחק. הם מנסים להזיז את הילדים שמפריעים להם. התוצאה היא התנהגות תוקפנית, שנראית כלפי חוץ כאלימות לשמה, אבל נובעת למעשה מקושי רגשי לקבוע את הגבולות של הפרט. המצב הזה אינו נוח לילדים וגם לא לגננת, שלעיתים, בשוגג, נוזפת בילד המגיב לפגיעה בפרטיותו ולא בילד שגרם מלכתחילה למצב זה.

מטרות

• הילדים ילמדו מהו מרחב אישי באופן פיזי.
• הילדים ילמדו את החשיבות של השמירה על מרחב אישי.
• הילדים יבחינו בין מגע רצוי לבין מגע שאינו רצוי.
• הילדים יזהו הבעות פנים ושפת גוף של קִרבה רצויה וקִרבה שאינה רצויה.
• הילדים ילמדו איך לשמור על המרחב האישי שלהם.

הנחיות

אביזרים
8 חישוקים
פעילות בוקר
• הגננת תזמין כ-8 ילדים לעמוד במרכז המפגש (ללא הנחיה מדויקת איפה לעמוד) לשחק במשחק התעמלות.
• הגננת תציין רק חוק אחד לפני הפעילות: שני ילדים שנוגעים זה בזה בזמן המשחק צריכים להתיישב ליד הגננת ולחכות לתורם בסיבוב השני.
• הגננת תנחה את הילדים לפעול באופן הבא:
1 – להסתובב עם הידיים פרוסות לצדדים.
אם שני ילדים נוגעים זה בזה הגננת תאמר "עצור!", והילדים שנגעו זה בזה יתיישבו לידה.
2 – לקפוץ ולפרוס את הידיים לצדדים.
אם שני ילדים נוגעים זה בזה הגננת תאמר "עצור!", והילדים שנגעו זה בזה יתיישבו לידה.
3 – לזחול על הבטן ולעשות תנועות שחייה.
אם שני ילדים נוגעים זה בזה הגננת תאמר "עצור! ", והילדים שנגעו זה בזה יתיישבו לידה.
הילדים שהצליחו לעשות את כל הפעולות בלי לגעת זה בזה יחזרו למקומות הישיבה שלהם במפגש.
הגננת תפזר חישוקים כמספר הילדים שנפסלו ויתחיל סיבוב שני:
• הגננת תחזור על ההנחיות, אך הפעם תוסיף את ההנחיה שצריך לשבת בתוך חישוק.
• הגננת תנחה את הילדים באופן הבא:
1 – להסתובב עם הידיים פרוסות לצדדים.
לאחר 5 סיבובים תגיד "עצור! "
2 – לקפוץ ולפרוס את הידיים לצדדים.
לאחר 5 קפיצות תגיד "עצור!"
3 – לזחול על הבטן ולעשות תנועות שחייה.
לאחר כמה רגעים תגיד "עצור וחזור למקום!"
כל הילדים ישבו עכשיו במפגש.

דיון
• הגננת תשאל: מתי היה קל יותר להצליח במשחק ולא לגעת זה בזה, עם החישוק או בלי החישוק? (עם החישוק).
• למה חשוב לא לגעת זה בזה במהלך המשחק? מה יכול לקרות כשמשחקים קרוב מדי זה לזה? (אפשר להיפגע – לקבל מכה).
• יש מגע נעים ומגע לא נעים. איזה מגע יכול להיות נעים? מגע אוהב, מגע עדין (למשל לקבל חיבוק ממישהו שאוהבים, או כשמישהו מושיט לנו יד כשאנחנו נופלים או צריכים עזרה).
• איזה מגע הוא לא נעים? מגע שהוא חזק מדי, כמו למשל לקבל ממישהו מכה. גם מגע שאני לא רוצה בו הוא לא נעים. למשל לפעמים מתקרבים אלי יותר מדי אבל אני לא רוצה שיתקרבו אלי כל כך.
• מה אפשר לעשות כשאנחנו לא רוצים שיתקרבו אלינו? (אפשר להגיד לא, אפשר להביע את התנגדותנו בתנועות גוף – הילדים יכולים להדגים).
• אז איך נדע אם מישהו רוצה שניגע בו או לא? למשל, אם אני רוצה לתת חיבוק לחבר, איך אני אדע אם הוא רוצה שאחבק אותו? (אפשר לשאול או לבקש, אפשר להסתכל ולראות אם מי שאני רוצה לגעת בו עושה פרצוף כועס או פרצוף שמח, אפשר לראות אם הידיים שלו מבקשות להתרחק או להתקרב).

• סיכום:
שמעתי מכם שיש מגע שנעים לנו ויש מגע שלא נעים לנו. לפעמים אנחנו בכלל לא רוצים שייגעו בנו ושייכנסו למרחב האישי שלנו. במקרה כזה, אנחנו יכולים לבקש מהחבר/ה שלנו שלא יתקרבו אלינו יותר מדי או שלא ייגעו בנו. אנחנו יכולים לזהות אם מישהו לא רוצה שניכנס למרחב שלו, גם אם הוא לא מבטא זאת במילים, למשל אם הוא נראה כועס או מתרחק מאיתנו. כדאי תמיד לשאול חבר או חברה אם הם מסכימים שנתקרב אליהם, למשל אם הם מוכנים שנחבק אותם.

משחק בסוף היום – "בית משותף"
משחק "בית משותף" מסייע להבין כי לתוך המרחב האישי אפשר לצרף אחרים, אך כדי להיכנס למרחב יש לבקש את רשותו של האחר.
• הגננת תזמין 6 ילדים ותפזר על הרצפה 5 חישוקים.
• חוקים: רק לילד אחד מותר להתיישב בכל חישוק. הילד האחרון שנשאר צריך להישאר לעמוד.
• הגננת תדקלם עם הילדים, ובזמן זה הילדים יסתובבו במרחב:
"יצאתי לטיול, ראיתי ים כחול,
רציתי לנוח, לשתות ולאכול!
אז חיפשתי לי בית שבו אוכל לגור….." (הגננת תאמר: עכשיו כל אחד מוצא חישוק ומתיישב)!
"אוי! רק (שֵׁם הילד העומד) נשאר בלי בית. מי יזמין אותו אליו?" (הילד העומד מצטרף לילד שמזמין אותו לתוך החישוק).
"עכשיו כולם נחים, אוכלים, שותים ו…. ממשיכים!"
• הגננת תוציא מהמשחק חישוק כך שיישארו רק 4:
"יצאתי לטיול, ראיתי ים כחול,
רציתי לנוח, לשתות ולאכול!
אז חיפשתי לי בית שבו אוכל לגור….." (הגננת תאמר: עכשיו כל אחד מוצא חישוק ומתיישב)!
"אוי! רק (שמות הילדים העומדים) נשארו בלי בית. מי יזמין אותם אליו?" (הילדים העומדים מצטרפים לילד שמזמין אותם לתוך החישוק).
"עכשיו כולם נחים, אוכלים, שותים ו…. ממשיכים!"
• ממשיכים עד שכל הילדים נמצאים בחישוק אחד.

סיכום:
הגננת תשאל: מי הזמין חבר להיכנס אליו לחישוק ("הביתה")?
היה נעים לצרף חבר/ה?
איך הרגשתם כאשר נכנסו הרבה ילדים לחישוק? היה מרחב או שהרגשתם צפוף?
מתי היה נוח יותר, כשהיה לכם מרחב או כשהיה צפוף?
לפעמים נעים לנו כאשר מישהו קרוב אלינו ואנחנו רוצים להזמין אותו להיכנס למרחב האישי שלנו. המרחב יכול להיות הבית, החישוק או הגוף שלנו. אבל לפעמים נהיה לנו צפוף ואז אנחנו יכולים להחליט שאנחנו לא רוצים שמישהו ייכנס למרחב האישי שלנו. בשני המקרים, אנחנו צריכים להעביר לאחר את המסר אם להתקרב או להתרחק.

לחצו להמשך קריאה
הקטן