הנחיות
אביזרים
8 חישוקים
פעילות בוקר
• הגננת תזמין כ-8 ילדים לעמוד במרכז המפגש (ללא הנחיה מדויקת איפה לעמוד) לשחק במשחק התעמלות.
• הגננת תציין רק חוק אחד לפני הפעילות: שני ילדים שנוגעים זה בזה בזמן המשחק צריכים להתיישב ליד הגננת ולחכות לתורם בסיבוב השני.
• הגננת תנחה את הילדים לפעול באופן הבא:
1 – להסתובב עם הידיים פרוסות לצדדים.
אם שני ילדים נוגעים זה בזה הגננת תאמר "עצור!", והילדים שנגעו זה בזה יתיישבו לידה.
2 – לקפוץ ולפרוס את הידיים לצדדים.
אם שני ילדים נוגעים זה בזה הגננת תאמר "עצור!", והילדים שנגעו זה בזה יתיישבו לידה.
3 – לזחול על הבטן ולעשות תנועות שחייה.
אם שני ילדים נוגעים זה בזה הגננת תאמר "עצור! ", והילדים שנגעו זה בזה יתיישבו לידה.
הילדים שהצליחו לעשות את כל הפעולות בלי לגעת זה בזה יחזרו למקומות הישיבה שלהם במפגש.
הגננת תפזר חישוקים כמספר הילדים שנפסלו ויתחיל סיבוב שני:
• הגננת תחזור על ההנחיות, אך הפעם תוסיף את ההנחיה שצריך לשבת בתוך חישוק.
• הגננת תנחה את הילדים באופן הבא:
1 – להסתובב עם הידיים פרוסות לצדדים.
לאחר 5 סיבובים תגיד "עצור! "
2 – לקפוץ ולפרוס את הידיים לצדדים.
לאחר 5 קפיצות תגיד "עצור!"
3 – לזחול על הבטן ולעשות תנועות שחייה.
לאחר כמה רגעים תגיד "עצור וחזור למקום!"
כל הילדים ישבו עכשיו במפגש.
דיון
• הגננת תשאל: מתי היה קל יותר להצליח במשחק ולא לגעת זה בזה, עם החישוק או בלי החישוק? (עם החישוק).
• למה חשוב לא לגעת זה בזה במהלך המשחק? מה יכול לקרות כשמשחקים קרוב מדי זה לזה? (אפשר להיפגע – לקבל מכה).
• יש מגע נעים ומגע לא נעים. איזה מגע יכול להיות נעים? מגע אוהב, מגע עדין (למשל לקבל חיבוק ממישהו שאוהבים, או כשמישהו מושיט לנו יד כשאנחנו נופלים או צריכים עזרה).
• איזה מגע הוא לא נעים? מגע שהוא חזק מדי, כמו למשל לקבל ממישהו מכה. גם מגע שאני לא רוצה בו הוא לא נעים. למשל לפעמים מתקרבים אלי יותר מדי אבל אני לא רוצה שיתקרבו אלי כל כך.
• מה אפשר לעשות כשאנחנו לא רוצים שיתקרבו אלינו? (אפשר להגיד לא, אפשר להביע את התנגדותנו בתנועות גוף – הילדים יכולים להדגים).
• אז איך נדע אם מישהו רוצה שניגע בו או לא? למשל, אם אני רוצה לתת חיבוק לחבר, איך אני אדע אם הוא רוצה שאחבק אותו? (אפשר לשאול או לבקש, אפשר להסתכל ולראות אם מי שאני רוצה לגעת בו עושה פרצוף כועס או פרצוף שמח, אפשר לראות אם הידיים שלו מבקשות להתרחק או להתקרב).
• סיכום:
שמעתי מכם שיש מגע שנעים לנו ויש מגע שלא נעים לנו. לפעמים אנחנו בכלל לא רוצים שייגעו בנו ושייכנסו למרחב האישי שלנו. במקרה כזה, אנחנו יכולים לבקש מהחבר/ה שלנו שלא יתקרבו אלינו יותר מדי או שלא ייגעו בנו. אנחנו יכולים לזהות אם מישהו לא רוצה שניכנס למרחב שלו, גם אם הוא לא מבטא זאת במילים, למשל אם הוא נראה כועס או מתרחק מאיתנו. כדאי תמיד לשאול חבר או חברה אם הם מסכימים שנתקרב אליהם, למשל אם הם מוכנים שנחבק אותם.
משחק בסוף היום – "בית משותף"
משחק "בית משותף" מסייע להבין כי לתוך המרחב האישי אפשר לצרף אחרים, אך כדי להיכנס למרחב יש לבקש את רשותו של האחר.
• הגננת תזמין 6 ילדים ותפזר על הרצפה 5 חישוקים.
• חוקים: רק לילד אחד מותר להתיישב בכל חישוק. הילד האחרון שנשאר צריך להישאר לעמוד.
• הגננת תדקלם עם הילדים, ובזמן זה הילדים יסתובבו במרחב:
"יצאתי לטיול, ראיתי ים כחול,
רציתי לנוח, לשתות ולאכול!
אז חיפשתי לי בית שבו אוכל לגור….." (הגננת תאמר: עכשיו כל אחד מוצא חישוק ומתיישב)!
"אוי! רק (שֵׁם הילד העומד) נשאר בלי בית. מי יזמין אותו אליו?" (הילד העומד מצטרף לילד שמזמין אותו לתוך החישוק).
"עכשיו כולם נחים, אוכלים, שותים ו…. ממשיכים!"
• הגננת תוציא מהמשחק חישוק כך שיישארו רק 4:
"יצאתי לטיול, ראיתי ים כחול,
רציתי לנוח, לשתות ולאכול!
אז חיפשתי לי בית שבו אוכל לגור….." (הגננת תאמר: עכשיו כל אחד מוצא חישוק ומתיישב)!
"אוי! רק (שמות הילדים העומדים) נשארו בלי בית. מי יזמין אותם אליו?" (הילדים העומדים מצטרפים לילד שמזמין אותם לתוך החישוק).
"עכשיו כולם נחים, אוכלים, שותים ו…. ממשיכים!"
• ממשיכים עד שכל הילדים נמצאים בחישוק אחד.
סיכום:
הגננת תשאל: מי הזמין חבר להיכנס אליו לחישוק ("הביתה")?
היה נעים לצרף חבר/ה?
איך הרגשתם כאשר נכנסו הרבה ילדים לחישוק? היה מרחב או שהרגשתם צפוף?
מתי היה נוח יותר, כשהיה לכם מרחב או כשהיה צפוף?
לפעמים נעים לנו כאשר מישהו קרוב אלינו ואנחנו רוצים להזמין אותו להיכנס למרחב האישי שלנו. המרחב יכול להיות הבית, החישוק או הגוף שלנו. אבל לפעמים נהיה לנו צפוף ואז אנחנו יכולים להחליט שאנחנו לא רוצים שמישהו ייכנס למרחב האישי שלנו. בשני המקרים, אנחנו צריכים להעביר לאחר את המסר אם להתקרב או להתרחק.