מערך שיעור
קלפים מדברים- פעילות לגן בנושא כישורי שיח חברתיים
תמר ינישסקי ודינה ציונית, מטח. ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים.

מטרת הפעילות 'קלפים מדברים' היא לתווך ולעודד את הילדים לקחת חלק ביצירת שיח חברתי בגן. המשחק מקדם אקלים אמפתי ופרו-חברתי ומזמן סיטואציות ואפשרויות לשיחה, שיתוף פעולה ואינטראקציות חברתיות חיוביות בין הילדים.

רקע

אמפתיה משקפת את היכולת להבין את מצבו של האחר, ומשמשת בסיס להתנהגויות פרו-חברתיות כמו גילויי אכפתיות ודאגה, נכונות לעזור, שיתוף בחפצים, נתינה והתחשבות. התנהגויות של אמפתיה ופרו-חברתיות הן משמעותיות ביותר בהכנת האדם לחיי קבוצה. יש חוקרים הטוענים שגננות המקדמות אקלים פרו-חברתי בכיתתן מכינות את הילדים לקראת אזרחות טובה. כיתה פרו-חברתית מאופיינת ביחס מכבד של חברי הקבוצה זה לזה, ובטיפוח תחושת האחריות של הילדים זה כלפי זה. זו הכנה לחיים הבוגרים שבהם הפרט נושא באחריות כלפי משפחתו, הקהילה שלו וקבוצות השתייכות נוספות.
הגננת יכולה לקדם אקלים אמפתי והתנהגויות פרו-חברתיות באמצעות חיזוק כישורי השיח של הילדים בגן. כך, למשל, חשוב שהגננת תיזום מצבים שיקדמו את כישוריהם החברתיים של הילדים, כמו התנסויות בהצטרפות למשחק, יצירת שיתופי פעולה ואינטראקציות מילוליות. נוסף על כך, על הגננת לחזק יוזמות ספונטניות של הילדים כגון עזרה לאחרים.
'שיח רגשי' מטפח בגן יכולות של הבנה רגשית, ומחדד שוב ושוב מסרים של: 'מה מרגיש האחר?'. שיח כזה מתחיל בדוגמה אישית של הגננת. הוא משפיע על האווירה והאקלים בגן, ועשוי לשמש מודל לילדים בדיבור בינם לבין עצמם.

מבוסס על: גת, ליהי. א"ב ליצירת אקלים רגשי אמפתי בגן – ללמוד לחיות ביחד בקבוצה. הד הגן, מרץ 2010, עמ' 40-49.

מטרות

  • הילדים יציגו הבעות פנים המבטאות רגש או תחושה.
  • הילדים יקשרו בין שפה מילולית לבין הבעת רגש שבלב.
  • הילדים יִיצרו אינטראקציות מילוליות חיוביות עם ילדים אחרים בגן.
  • הילדים ילמדו לגלות אמפתיה לאחר באמצעות הקשבה ושיח.

הנחיות

 אביזרים

הכנה מוקדמת לגננת

  • לפני הפעילות המרכזית, הגננת תכין לוח ועליו מעטפות גדולות וצבעוניות עם שמות כל ילדי הגן (אפשר למשל לגזור בריסטולים בצורת לב ועליהם להניח דף מקופל לחצי כמעטפה).
  • הגננת תיצור שרשראות מקלפי המשחק (לפי מספר הילדים בגן).

פעילות מקדימה

  • הגננת: בואו נרים את הידיים למעלה. נניח אותן על הראש, על הכתפיים, ועכשיו על הלב. הלב זה המקום שבו אנחנו מרגישים רגשות. הלב שלנו לא מדבר, אבל הוא יכול לספר לנו בלי מילים איך אנחנו מרגישים. הפה עוזר לנו לומר במילים איך אנחנו מרגישים. עם הפה אנחנו יכולים לדבר ולהגיד במילים מה הלב מספר לנו, ואיך אנחנו מרגישים. גם לפי הצורה של הפה שלנו, אחרים יכולים לדעת איך אנחנו מרגישים.
  • מי יכול להראות לי איך הפה שלו נראה כשהוא שמח?
    • ואיך הוא נראה כשהוא עצוב?
    • איך הפה נראה כשהוא נגעל?
    • ואיך הוא נראה כשהוא אוהב?
  • בעזרת הפה אפשר לדבר עם חברים, לספר להם סיפורים ולשתף אותם ברגשות שהלב מספר רק לנו. קוראים לזה 'לדבר מהלב'. בואו נגיד יחד: 'לדבר מהלב'.
  • למשל, אם יעל* תגיד לדניאל שהיא שמחה שהוא משחק איתה, זה נקרא לדבר מהלב. ואם יואב יספר לרוני שהוא עצוב כי היא עקפה אותו בתור, גם זה נקרא לדבר מהלב. רוני, מה היית אומרת ליואב אם הוא היה מספר לך שהוא עצוב?

*הגננת תבחר שמות של ילדי הגן.

היום אשים לב לילדים שאומרים מה הם מרגישים, ולילדים שמקשיבים למה שילדים אחרים מרגישים, ואשים לב אם הם מצליחים לעזור להם. אני רוצה לספר לכם על משימה לבבית במיוחד שהכנתי לכל הילדים. זו משימה שאנחנו צריכים לעשות כולנו יחד! למשימה שלנו קוראים 'קלפים מדברים'!

פעילות מרכזית

במשימה כל ילד יקבל שרשרת עם קלף. על הקלפים כתובות משימות וכל ילד יצטרך לבצע את המשימה שקיבל. אם נפעל בשיתוף פעולה נצליח לשמח את כל הלבבות בגן, ובסוף המשימה יחכו לנו משחק והפתעה. רוצים לראות איך משחקים?

  • הגננת: מי ראה את הלוח החדש בגן? על הלוח יש מעטפות עם השמות של כולכם! מי כבר זיהה את השם שלו על הלוח? נהדר. טוב, תשמעו (בלחש, יצירת מתח), המעטפות לא נמצאות שם במקרה. הן מחכות שתכניסו לתוכן את הקלפים… אבל חכו! אי אפשר להכניס סתם ככה קלף למעטפה… כל ילד צריך לבצע את המשימה שכתובה על הקלף שלו! ממש בעוד רגע אנחנו מתחילים!

כל אחד יכול לנסות ולעשות את המשימה מרגע שנסיים את מפגש הבוקר ועד מפגש סוף יום. אני מחכה לראות במפגש סוף יום את כל הקלפים שלכם בתוך המעטפות! אל תדאגו, אנחנו (הצוות) נעזור לכם… אז… האוזניים קשובות? הלב מקשיב? הפה מוכן? מצוין! עכשיו אני אזמין בכל פעם ילד או ילדה ואקריא את המשימות. מי שהקראתי לו את המשימה יכול לחזור ולשבת במקומו.

  • הגננת תזמין בכל פעם ילד לקבל שרשרת ועליה קלף נבחר, ותקרא בקול את המשימה האישית.

פעילות מסכמת

  • הגננת תזמין אליה את אחד הילדים שהניחו את קלף המשימה בחזרה במעטפה, ותשתף את הילדים בהצלחתו.
  • הגננת: כל הכבוד לכל הילדים שהצליחו להחזיר את הקלף! את/ה רוצה להזכיר לחברים מה הייתה המשימה שלך? ואיך הצלחת בה?

… הצליח/ה לבצע את המשימה ואני מזמינה אותו/ה לבחור משחק שנשחק במפגש. (אפשר לתת כמה אפשרויות מתוך משחקי מפגש שילדי הגן אוהבים).

  • אם אכן כל הלבבות חזרו למקומם, הגננת תציע לעשות למחרת היום או ביום שישי פעילות משותפת מיוחדת (ראו הערות). הגננת תסכם: לאורך כל היום ראיתי שאתם מצליחים לדבר, לשתף ולעזור, והכול בשיתוף פעולה, בחיוך ובהקשבה זה לזה. מאוד התרגשתי מ… (לתת דוגמה ממשימה שביצע אחד הילדים). ובגלל שהצלחתם להיות חברים כל כך קשובים וטובים, מחר/ביום שישי (או בכל יום אחר לפי החלטת הגננת) נעשה יחד פעילות מיוחדת! (ראו הערות)
  • לגננת: מומלץ לחזק התנהגויות שבהן ילדים תיארו במילים את הרגשות שלהם או של חברים בגן.
  • עכשיו נשחק משחק לסיום היום, כדי שהלב שלנו ימשיך להיות שמח! למשחק קוראים משחק המחמאות. מחמאה היא דבר טוב שיש להגיד על מישהו אחר. למשל: 'היה לי כיף לשחק איתך!', 'סיפרת סיפור ממש מצחיק!', או: 'את ממש חברה טובה'. נעים מאוד לקבל מחמאה, וגם לתת. בואו נשחק ונקשיב למחמאות שאתם נותנים לחברים ולחברות:
  • הגננת תתחיל מהילד או הילדה הראשונים במעגל (על פי סדר הכיסאות). הילד יצטרך לתת מחמאה לחבר או לחברה שלידו. הגננת תהיה הראשונה שתיתן מחמאה לילד הראשון כדי להדגים איך נותנים מחמאה. הילד שמקבל את המחמאה יגיד 'תודה רבה' ויסתובב אל הילד שמצידו השני וייתן לו מחמאה. כך הלאה עד סיום הסבב.
  • הגננת תסכם: כמה נעים היה לשמוע אתכם נותנים מחמאות! גם לכם היה נעים? אפשר לתת מחמאות בכל פעם שרוצים ולשמח את כל מי שאנחנו אוהבים. אני אשמח לשמוע אתכם מחמיאים זה לזה גם מחר.

הערות:

  • אפשר לשחק את המשחק בכל תחילת שבוע או לקבוע יום קבוע למשחק.
  • הגננת מוזמנת ליצור קלפים נוספים עם רעיונות משלה על גבי הקלפים הריקים בקובץ המצורף, בייחוד אם יש התנהגויות שהיא מבקשת לחזק או לצמצם ולמנוע.
  • הפעילות צריכה להיות מהנה ומתגמלת. פעילויות משותפות לדוגמה: הכנת כדורי שוקולד, פעילות חוץ כמו הכנת בועות סבון גדולות, עמדת איפור, חצר פעילה (אפשר גם בתוך הגן אם יש מספיק מרחב) – עם באולינג, קליעה למטרה וכדומה.
  • אפשר ליישם את הפעילות הזו גם לקראת יום המשפחה, עם הפעלה משפחתית מיוחדת. המשימה לילדים תהיה לומר משהו טוב, חיובי, לאחד מבני המשפחה. אחד ההורים יוסיף פתק לגננת ובו הוא יציין את המילים הטובות שהילד או הילדה אמרו בבית לאחד מבני המשפחה, והגננת תוכל להתייחס לזה בצורה יחידנית או במפגש.
פעילויות נוספות בנושא באתר משרד החינוך

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן