מערך שיעור
דרכים שונות לפתרון סכסוכים
המחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בהפעלה זאת נחקור דרכים שונות להתמודד עם סכסוכים בגן הילדים ולפתור אותם.

רקע

סכסוכים ומריבות הן דבר שבשגרה בעולמם של ילדים (וגם של מבוגרים). אבל כיצד פותרים סכסוכים? זה כבר מסובך קצת יותר. נכון הוא שזיכרונם של הילדים קצר מאוד, רגע אחד הם רבים, ומיד חוזרים לשחק רגע, כאילו לא קרה דבר. אך לא תמיד. יש סכסוכים שהופכים ל'ברוגז' ממושך, ויש אף סכסוכים שהופכים אלימים.
בהפעלה זאת נחקור דרכים שונות להתמודד עם סכסוכים בגן הילדים ולפתור אותם.

מטרות

1. להעלות את המודעות של הילדים לדרכים והאפשרויות השונות לפתרון סכסוכים.
2. לעזור לילדים הצעירים להתמודד עם מצבים של ריב, של סכסוך ושל חילוקי דעות.

הנחיות

פעילות 1:  פשרה – מה פשרה?
מטרות:
1. להכיר בכך שכאשר יש מחלוקת, אחד הפתרונות הטובים הוא הפשרה: כל צד מוותר קצת ונפגשים באיזשהו מקום באמצע. כך, כל הצדדים אינם חשים מקופחים.
2. לתרגל מציאת פתרונות של פשרה.
תיאור הפעילות:
1. שוחחו עם הילדים על המונח פשרה. מקורה במילה פשר, שפירושה פתרון, והיא קשורה גם למילה פושר (מים פושרים). מה הקשר בין פשרה למים פושרים?
2. לפניכם ארבעה אירועים.
א. חלקו את הילדים לקבוצות.
ב. כל קבוצה תקבל את אחד האירועים, ותציע פתרון של פשרה לסכסוך.
ג. כל קבוצה תציג הצגה קצרה המדגימה את האירוע שלה ואת הפתרון שהציעה.
ד. בסוף כל הצגה בקשו מהצופים להציע פתרונות נוספים של פשרה.
האירועים:
אירוע א: שיר, רן, סיגל ורועי רוצים לצפות בסרט בקלטת. שיר וסיגל רוצות לראות את  סינדרלה, ואילו רן ורועי רוצים לראות את פוקימון.
אירוע ב: גל וחנן הם תורנים. הגננת ביקשה מחנן לגזור סרטי נייר למסיבה, ומגל לסדר את הגן. גל בכתה, כי גם היא רוצה לגזור סרטי נייר.
אירוע ג: עדי מגיעה כל בוקר מוקדם לגן ומיד ניגשת לפינת הבובות ותופסת את הבובות הכי טובות. שני ותמר התלוננו שגם הן רוצות לשחק בבובות הכי טובות. "אז תבואו מוקדם!" אמרה להן עדי.
אירוע ד: שי, רעות ומור תמיד רוצים לשבת ליד החלון בזמן הריכוז, אך ליד החלון יש רק שני מקומות.

פעילות 2 :  להיפרד בשלום
מטרה:
לעתים, הפתרון הטוב ביותר לסכסוך הוא הפרדת הנִצִים. לפעמים, זהו פתרון ביניים, במיוחד למצב של אלימות, ואחריו תבוא גם פשרה. ולעתים זהו פתרון של קבע – הצדדים מתרחקים זה מזה במטרה למנוע חיכוכים ומריבות. בפעילות זאת נכיר את הפתרון ההפרדה, ונחשוב מתי הוא מתאים.
תיאור הפעילות:
1. לפניכם שלושה מקרים.
2. באיזה מהם כדאי להתרחק ולהיפרד?
3. שוחחו יחד על כל מקרה, אפשרו לילדים לספר מניסיונם. 
המקרים:
מקרה א: מישהו מכה אותי. האם עדיף להחזיר או פשוט להתרחק מהמקום?
מקרה ב: יש חילוקי דעות ביני לבין חברתי, ואנחנו לא מצליחים להתפשר על משהו. האם כדאי שניפרד, ושלא נהיה יחד? מה היתרונות ומה החסרונות של הפתרון הזה?
מקרה ג: אני כועס על חברה שלי. האם כדאי לי להתרחק ממנה, או להישאר לידה? מה עלול לקרות אם לא אתרחק? ומה עלול לקרות אם אלך למקום אחר?

פעילות 3:  לדעת לוותר – זה חשוב ביותר!
המטרה:
לעודד ילדים לוותר. ויתור הוא פעולה קשה, במיוחד לילדים, אבל דווקא בשל כך חשוב לעודד אותה. ויתור אינו מעיד על חולשה אלא על חוזק.
תיאור הפעילות:
1. קראו לילדים את השיר הבא:
   לוותר
אימא אמרה לי: תוותר!
לא כל כך רציתי.
זה פשוט לא פיר,
כי זה תמיד אני שמוותר…
אבל בסוף ויתרתי,
כי אימא לא ויתרה.
וראיתי שבכלל
לא היה כל כך נורא…
2. שוחחו עם הילדים על הנקודות הבאות:
א. האם אתם מוותרים לפעמים? ספרו על מקרה שוויתרתם: למי ויתרתם, מדוע החלטתם לוותר? האם שמחתם שוויתרתם?
ב. האם לפעמים המבוגרים מבקשים מכם לוותר? מאילו סיבות?
ג. האם קשה לכם לוותר או לא כל כך?
ד. האם לפעמים מוותרים לכם? מי? מדוע?

פעילות 4: לסלוח ולשכוח
המטרה:
פעמים רבות, לאחר סכסוך או מריבה אנו כועסים מאוד וקשה לנו להתגבר על הכעס. אמנם ילדים נוטים לשכוח מהר, אבל קורה גם שילדים משמרים את הכעס ועושים 'ברוגז'. אחד הדברים שחשוב לפתח ולעודד, הוא את היכולת להתגבר על הכעס ולעבור הלאה.
תיאור הפעילות:
1. שוחחו עם הילדים על הנושא: אם אני כועס/ת על חבר/ה? מה אפשר לעשות כדי להתגבר על כך? תוכלו לספר להם על אפשרויות שונות או לתת להם להתבטא תחילה.
למשל:
א. לנסות להיזכר במשהו נחמד שהחבר או החברה עשו בעבר.
ב. להגיד לחבר/ה שאני מרגיש/ה כעס כלפיו/ה. אחרי שאומרים זאת, זה בדרך כלל עובר.
ג. להתרחק לזמן מה מהחבר/ה ולתת לזמן לעשות את שלו. אחרי יום או יומיים נשכח למה בכלל כעסנו.
ד. יש לכם עוד רעיונות?
2. פעילות יצירה: פרח "סלחתי ושכחתי" הילדים יכינו פרחים מנייר קרפ, ויחברו לכל פרח גבעול מחומר קשיח, וישימו את כל הפרחים באגרטל במקום קבוע בגן. כאשר ילד או ילדה כועסים ורוצים לשפר את האווירה – הם יכולים לקחת פרח מהאגרטל (לאו דווקא את הפרח שיצרו) ולתת לחבר/ה. זה יהיה סימן מוסכם בגן לומר: "סלחתי ושכחתי".

לחצו להמשך קריאה
הקטן