רקע
התלמידים יעסקו בדילמות ובנושאים שנויים במחלוקת בתחום אקלים הכיתה ובית-הספר, ויכתבו את דעתם על אחד מהנושאים.
התלמידים יעסקו בדילמות ובנושאים שנויים במחלוקת בתחום אקלים הכיתה ובית-הספר כמו: התנצלות,לחץ חברתי, ציות לסמכות.
התלמידים יעסקו בדילמות ובנושאים שנויים במחלוקת בתחום אקלים הכיתה ובית-הספר, ויכתבו את דעתם על אחד מהנושאים.
א. חינוך חברתי – שיפור האקלים ומניעת אלימות בבית-הספר
ב. חינוך לשוני – התנסות בכתיבת טיעון
שימו לב בכל שלב בפעילות לחינוך החברתי ולחינוך הלשוני.
התלמידים יעסקו בדילמות ונושאים שנויים במחלוקת בתחום אקלים הכיתה ובית הספר, באמצעות:
א. דיון מקדים
ב. כתיבת טיעון
ג. דיון מסכם בכיתה
הפעילות
משך הזמן לעבודה בקבוצות, כתיבת טיעון ודיון: שני שיעורים
א. עבודה בשלוש קבוצות:
1. לפניכם שלוש דילמות ושאלות על כל אחת מהן. הדפיסו אותן.
2. כל קבוצה או שתיים יקבלו דילמה, ויציגו את עמדתן ביחס אליה בעזרת השאלות.
דילמה 1: התנצלות – האם בכל מקרה שפגענו במישהו, צריך להתנצל בפניו?
כששניים מִסְתַכְסְכִים זה עם זה, ייתכן שהם אינם יודעים איך לפתור את הסכסוך. במקרים מסוימים כל מה שצריך הוא רק לבקש סליחה, להתנצל… אבל לא תמיד זה קל. כאשר אנחנו חשים שאנחנו צודקים, שלא טעינו במעשינו, אנו חשים שאין סיבה להתנצל. ויש מקרים שההתנצלות אינה מספיקה ואינה מתקבלת.
שאלות:
1. האם בכל מקרה שפגענו במישהו, עלינו להתנצל? ומה אם אנחנו חשים שלא טעינו במעשינו?
2. האם ההתנצלות מספיקה בכל מקרה של סכסוך?
דילמה 2: לחץ חברתי – האם עלינו לעמוד על שלנו, גם אם כולם חושבים אחרת?
לחץ חברתי הוא מצב שכיח מאוד בחיי החברה. ללחץ החברתי יש פנים רבות. הוא קיים כמעט בכל מקום, שיש בו קבוצה של אנשים. אנחנו חיים בחברה, ולכן איננו חופשיים לנהוג כרצוננו. עלינו להתחשב באחרים ולהתאים את עצמנו למה שמקובל בקבוצה. אך לחץ חברתי יכול לגרום לנו להתנהג ולחשוב בצורה הדומה לאחרים, גם אם איננו מסכימים עם אותה התנהגות.
שאלות:
1. באילו מקרים עלינו להתאמץ ולעמוד על שלנו בניגוד לאחרים?
2. האם אנחנו מוכנים לעשות דברים שליליים רק בגלל לחץ החברים?
3. האם לחץ חברתי יכול להיות חיובי?
דילמה 3: ציות לסמכות – האם במקרים מסוימים בעלי הסמכות בבית-הספר (מנהל/ת, מורה, יועץ/ת) אינם רשאים לכפות את דעתם על התלמידים?
במחלוקות בין ילדים לבין הורים ומורים, להורים ולמורים יש סמכות להחליט ולקבוע. אך לא בכל מקרה הם עושים זאת. במקרים מסוימים הם מחפשים פתרון שהילדים מסכימים לקבל.
שאלות:
1. באילו מקרים המבוגרים חייבים לנצל את סמכותם ולכפות פתרון?
2. באילו מקרים חייבים להמשיך ולדבר עד שמגיעים להסכמה?
ב. התלמידים יציגו את תוצאות הדיון שלהם ואת התשובות שלהם לשאלת הדילמה.
ג. חלקו את הדף לתלמידים.
ד. דיון מסכם – דונו בשאלה:
מה הם הטיעונים שלכם בעד ונגד כל אחת מהדילמות?
דילמה 1: התנצלות – האם בכל מקרה שפגענו במישהו צריך להתנצל?
דילמה 2: לחץ חברתי – באילו מקרים עלינו להתאמץ ולעמוד על שלנו בניגוד לאחרים?
דילמה 3: ציות לסמכות – באילו מקרים המבוגרים חייבים לנצל את סמכותם ולכפות פתרון?
ה. רמת הדיון בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
1. הקשבה
2. השתתפות
3. דיון ושיחה ב"תורות"
(על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166–167)
כתיבת מאמר עמדה
הישג נדרש 1 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים
כתיבה בתבנית (מאמר עמדה) תוך הצגת נקודות מבט שונות
הישג נדרש 2 – הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית
א. מתן כותרת, כותרות משנה ו/או חלוקה לפסקות
ב. ארגון רעיונות במבנים מתאימים
ג. רצף בין משפטים ובין פסקות ושימוש בקשרים (זמן, סיבה ותוצאה)
דיון בכיתה:
הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות
השתתפות בשיחה ובדיון תוך:
1. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים
2. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם