תוכן
מדרש תמונה: הציגו לילדים את התמונה הבאה.

שאלו את הילדים:
- מה אתם רואים בתמונה?
- איך לדעתכם מרגישה הילדה?
- האם הילדים האחרים שמים לב אליה?
ספרו בקצרה על ביאליק. מצורפים: מידע ותמונה ללוח תוכן למטה.
קראו את השיר שכתב ביאליק:
עֲצִיץ פְּרָחִים
מִן הַחַלּוֹן
פֶּרַח עָצִיץ
כָּל-הַיּוֹם
הַגַּנָּה יָצִיץ.
כָּל חֲבֵרָיו –
שָׁם בַּגָּן,
הוּא לְבַדּוֹ
עוֹמֵד כָּאן.
בקשו מהילדים לספר מה הם הבינו מהשיר, ושאלו:
איפה נמצא פרח העציץ?
איפה נמצאים שאר הפרחים?
מדוע פרח העציץ מציץ לגן?
איך לדעתכם פרח העציץ מרגיש? האם טוב לו?
אם השמעתם את השיר, שאלו את הילדים:
האם השיר הזה לדעתכם שמח או עצוב? איך אתם יודעים?
איך אנחנו מרגישים את זה?
מה לדעתכם אפשר לעשות כדי שהפרח בעציץ ירגיש טוב יותר?
האם בני האדם יכולים לעזור לו?
מידע נוסף למורים – ביאליק
ראש המשוררים העבריים בתקופת התחייה, תקופה שבה השפה העברית הפכה להיות שפה מדוברת.
חיים נחמן ביאליק נולד בי' בטבת תרל"ד (1873) בכפר ראדי שברוסיה (כיום בשטח אוקראינה).
בגיל שבע נתייתם מאביו ועבר להתחנך אצל סבו. כשהיה בן 15 הלך ללמוד בישיבה בוולוז'ין, ושם גם כתב את שירו הראשון – "אל הציפור". השיר התפרסם בהיותו בן 18. ביאליק היה פעיל בהפצת הספרות העברית החדשה. הוא ייסד הוצאת ספרים בשם "מוריה", ובשנת 1922 ייסד את הוצאת דביר. ביאליק גם עסק באיסוף ובעריכה של שירת ימי הביניים בעברית, וכן ערך – יחד עם רבניצקי – את ספר האגדה.
מגיל צעיר אהב חיים נחמן לקרוא וללמוד, וגם לכתוב שירים.
ביאליק חי כמה שנים בפולניה ובגרמניה ואף ביקר בארץ ישראל, אבל רק בשנת 1924 כשהיה בן 51 עלה ארצה והתיישב בתל אביב, ברחוב שנקרא על שמו, עם אשתו מניה.
הציעו לילדים להוסיף שם של ילד:
מִן הַחַלּוֹן פֶּרַח עָצִיץ עידן כָּל-הַיּוֹם הַגַּנָּה יָצִיץ.
כָּל חֲבֵרָיו –
שָׁם בַּגָּן,
הוּא לְבַדּוֹ
עוֹמֵד כָּאן.
- מה אתם חושבים עכשיו על השיר?
- אם הילדים מתקשים לענות, הציגו לפניהם את התמונה הראשונה שאיתה פתחתם את המפגש ושאלו:
- האם אתם חושבים שהילדה מרגישה כמו הפרח בעציץ?
- מה אפשר לעשות כדי שהילדה לא תרגיש שהיא לבד?
- איך נעשה שבגן שלנו לא יהיו ילדים שירגישו בודדים?
- לפעמים לבדידות יש היבט חיובי, לפעמים הבדידות נובעת מרצונו של הילד להיות לבד.
- שאלו את הילדים – מה אתם אוהבים לעשות כשאתם לבד?
- קיימו שיחה על אירועים ומקרים שבהם הילדים היו רוצים להיות לבד ולעשות משהו לפי רצונם.
הציגו לילדים את האיורים הבאים, ושאלו איזה סוג של בדידות זאת – האם לדעתכם היא נובעת מרצונו של הילד להיות לבד, או שהוא נאלץ להיות בודד מפני שלא מקבלים אותו?
הילדים ימיינו את התמונות לבדידות מרצון או בדידות שלא מרצון.