משחק
אני דומה, אני שונה
עינת שמחי, שלמה זיס מטח ייעוץ: חלי ברק שטיין בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

במסגרת פעילות זו התלמידים ילמדו לזהות את ההבדלים ואת הדברים המשותפים להם ולחבריהם לכיתה ולכבד את הייחודיות שיש בכל אדם באשר הוא אדם.

מטרות

1. התלמידים ילמדו על נקודות שוני ודמיון ביניהם.
2. פיתוח מודעות לנושא קבלת השונה.
3. עידוד אווירה אכפתית ומקבלת בכיתה.

הנחיות

רקע

ילדים מבחינים בהבדלים הנובעים ממגדר, מצבע, משפה ומיכולת שכלית וגופנית, וקולטים את עמדות החברה כלפי הבדלים אלו – חיוביות ושליליות כאחד. ביכולתנו לסייע להם לכבד את המגוון האנושי ולגרום להם להרגיש מיוחדים בזכות מה שהם, ללא קשר לקווי הדמיון והשוני שלהם ושל הסובבים אותם.
רגשות של קנאה, תחרותיות, שיפוטיות מול השונה הם טבעיים ובלתי נמנעים וחשוב לא להיבהל מהם. כדאי לזהות ולשיים את הרגשות, להגיב תגובה רגועה ועניינית ולעזור לתלמידים למצוא כלים לווסת אותם.
במסגרת פעילות זו התלמידים ילמדו לזהות את ההבדלים ואת הדברים המשותפים להם ולחבריהם לכיתה ולכבד את הייחודיות שיש בכל אדם באשר הוא אדם.
להרחבה בנושא זה ולטיפים ליצירת כיתה המעודדת קבלה של השונה, כנסו ל'אל תלעגו לי' – קבלת השונה.

לפני המשחק

אמרו לתלמידים כי היום תעסקו בנושא של דמיון ושוני בין חברי הקבוצה.
הסבירו לתלמידים את כללי המשחק.

להעמיק את הדיאלוג במהלך המשחק

להלן כמה טיפים להעמקת הדיאלוג במהלך המשחק:

1. העמקת השיח במהלך המשחק
נצלו כל הזדמנות כדי להעמיק את השיח. תוכלו לעורר דיון בשאלות כגון: מה אתה הכי אוהב לאכול / לקרוא / לעשות….? איך אתה מרגיש עם זה שדני אוהב לאכול / לקרוא / לעשות משהו שונה ממך? מה אתה חושב על זה? "מה הכוונה בקבלת השונה?" ו"כיצד אנו מרגישים כשמישהו חושב או אוהב דברים שונים מאיתנו?". הדיון יעורר מודעות אצל הילדים לרגשות שעולים בנו לעיתים כאשר אנו נתקלים במישהו שונה מאיתנו, ואפשר לחשוב איתם על רעיונות להתמודדות ולוויסות של רגשות אלו.

2. הבחינו בין סוגים שונים של הבדלים וערכו דיון עליהם: ישנם הבדלים משמעותיים יותר ופחות. לפעמים הבדלים שנראים משמעותיים מתבררים כהבדלים מינוריים. לדוגמה, ילד שאוהב כדורגל וילד שאוהב כדורסל (שניהם אוהבים ספורט), ילדים שאוהבים תכניות שונות, אולי שתי התכניות הן סרטים מצוירים.

3. אתם הדוגמה – השתמשו בחשיפה אישית.
קחו חלק במשימות, ותנו לילדים דוגמה אישית של השתתפות במשחק ושל שיתוף בתכנים אישיים. כך תתנו לגיטימציה לרגשות שונים ולחשיפה אישית של התלמידים.
שימו לב: אם תחליטו לעשות זאת, חשוב שתרגישו נוח לשתף בחוויות האישיות שלכם, אך גם להציב גבולות לשאלות, אם תחששו מפני חשיפת יתר.
דוגמאות: "כאשר לי זה קורה, אני מרגיש/ה…", "גם אני מרגיש/ה לפעמים…"

4. עידוד הידברות ישירה בין משתתפים.
עודדו את כל התלמידים לדבר זה עם זה, לשאול על רגשות, על מחשבות ועוד. לדוגמה, שאלו: "מה אתם חושבים על מה שדני אמר עכשיו? הייתם רוצים לשאול אותו משהו?".

להעשיר את הדיאלוג אחרי המשחק

בסיום המשחק, חשוב מאוד לדון עם התלמידים בנושא קבלת השונה. המשחק למעשה מהווה כפתיח, ככלי להגברת המודעות לתחום.
שאלות לדיון:

1. כיצד הרגשתם במהלך המשחק כאשר מצאתם משתתפים עם דעות ועם רצונות דומים לשלכם?
2. כיצד הרגשתם במהלך המשחק כאשר נתקלתם בדעות או ברצונות שונים משלכם?
3. האם נתקלתם פעם במצב שבו לא קיבלו מישהו מכיוון שחשבו שהוא שונה? שתפו את שאר התלמידים (בנקודה זו, אם אין לתלמידים דוגמאות, כדאי להציע דוגמה משלכם). מה הרגשתם?
4. האם נתקלתם פעם באנשים שהפריכו את הדעות הקדומות שהיו לכם עליהם או שסתרו אותן? (לדוגמה, חשבתם שכל מרכיבי המשקפיים הם חנונים ואז פגשתם מרכיב משקפיים שממש לא היה חנון)
5. האם למדתם משהו חדש בפעילות היום. אם כן, מה למדתם?

סיכום – נקודות להתייחסות:
בני אדם שונים זה מזה.
השונות היא דבר חיובי ומעניין. אם כולנו היינו אוכלים כל יום שניצל, מה היה קורה? ראוי לטפח ולעודד את ההבדלים כדי שהחברה תהיה מגוונת ומעניינת יותר. חישבו מה היה קורה אם כולם היו אותו דבר?
לכל אחד תכונות מיוחדות משלו. לכל אחד כישרונות שונים ולכל אחד משהו שהוא הכי טוב בו.
מכל אחד אפשר ללמוד משהו. לכל אדם יש מה לתת לזולתו ולקבוצה, ומכל אחד אפשר לקבל משהו ייחודי שיתרום לזולת ולקבוצה.
איננו שואפים שכולם יהיו זהים. איננו רוצים לחיות רק עם אנשים שדומים לנו. אנו רוצים חברה מגוונת ועשירה בדעות ובמנהגים, ולכן אנו מנסים לחיות יחד בשיתוף, בהתחשבות ובכבוד הדדי.

לחצו להמשך קריאה
הקטן