מערך שיעור
דוגמא אישית
עדי סימון בר ושלמה זיס המחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה, מטח

בפעילות זאת התלמידים ילמדו שהדרך היעילה ביותר להשפיע על האחרים לנהוג על-פי הערכים שלנו, היא באמצעות דוגמה אישית, כלומר: באמצעות התנהגות המשקפת את אותם הערכים.

רקע

בפעילות זאת התלמידים ילמדו שהדרך היעילה ביותר להשפיע על האחרים לנהוג על-פי הערכים שלנו, היא באמצעות דוגמה אישית, כלומר: באמצעות התנהגות המשקפת את אותם הערכים.
הרמטכ"ל, גבי אשכנזי, החליט לסיים את שירותו של תא"ל משה (צ'יקו) תמיר בצה"ל. הקצין הועמד לדין על כך שהסתיר את הנהיגה של בנו ללא רישיון בטרקטורון של צה"ל. הבן פגע במכונית של איש קיבוץ בנגב המערבי. הרמטכ"ל "נימק את החלטתו בחומרת המעשה ובכך שהעבירות שבהן הורשע תמיר פגעו בערכי צה"ל ובראשן ערכי הדוגמה האישית" (הארץ online, 2.3.2010).
בהפעלה זאת נעסוק בשאלה: מהי דוגמה אישית ומדוע היא חשובה?".

מטרות

התלמידים יבינו את משמעות המושג דוגמה אישית.

הנחיות

הפעילות

1. קראו לתלמידים את האירוע שלפניכם.

אירוע
בקורס ההדרכה שלנו בצופים תפסתי את המדריכים "על חם"…
זה היה בשנה שעברה. נסענו לצפון לשלושה ימים. השתתפנו בפעילויות מחנאיות, באתגרים ובהפתעות. זה היה כיף אדיר. והדובדבן שעל הקצפת היה הברֵכה בקיבוץ, שלנו בו.
ביום הראשון, כשהגענו לשם, אמרו לנו המדריכים שהברכה תהיה פתוחה במיוחד בשבילנו מדי יום במשך שעה, מ-17:00 עד 18:00. הם הוסיפו שאסור לנו להיכנס למים בשעות אחרות, כי אין שם מַצִיל.
כל היום חיכינו לשעה הזאת.
ערב אחד, בערך בשעה עשר, אחרי כיבוי אורות, התגעגעתי הביתה, ולא הצלחתי להירדם. החלטתי לצאת להסתובב קצת בקיבוץ, ולהסתכל על הכוכבים. פתאום ראיתי שני מדריכים מהקורס יושבים על ספסל ליד הברכה.
– "בא לך להיכנס לברכה?" שאל אחד.
– "מה קרה לך? אסור לנו. אין מציל! שלא יראו אותנו…", ענה חברו.
– "אל תצחיק אותי", ענה הראשון. "כולם ישנים. הם גמורים מעייפות. בוא, אל תהיה כבד. גם לנו מגיע קצת להתפרק!"
ואז שניהם נכנסו לברכה.
החלטתי לא לדבר על זה, כי הם היו ממש בסדר ונתנו לנו מעצמם עד הסוף.

שאלו את התלמידים:
א. מה הבעיה בהתנהגות של המדריכים?
ב. איזה ערך הם הפרו בהתנהגות שלהם? (ציות להוראות, שמירה על הבטיחות)
ג. מה דעתכם: האם המדריכים באירוע זה נתנו דוגמה אישית? מדוע?
ד. האם הייתם אומרים שהמדריכים נתנו דוגמה אישית, גם אם החניכה לא הייתה רואה אותם?
ה. תנו דוגמאות למקרים נוספים, שבניגוד לציפיות שלנו לדוגמה אישית, אדם כלשהו התנהג בצורה שאין בה דוגמה אישית. (למשל, פוליטיקאים צועקים בכנסת).

2. לפניכם 4 משפטים. כתבו אותם על הלוח.
שאלו: עם אילו משפטים אתם מסכימים? הסבירו.
א. המתנה הגדולה הראשונה, שאנו יכולים להעניק לזולת, היא להיות לו דוגמה טובה. (כריסטופר מורלי)
ב. עיקר החינוך למידות טובות הוא על ידי עצם האישיות של המחנך. (הרב שלמה אבינר)
ג. עשה מה שאני עושה, ולא מה שאני אומר.
ד. דוגמה אישית חוסכת מילים.

3. התלמידים יענו על השאלות (בזוגות):
א. אילו אנשים משמשים לכם דוגמה אישית?
ב. מה הם עושים, כדי לשמש לכם דוגמה אישית?

שאלות לדיון

1. האם אדם יכול להתנהג בצורה ערכית ליד האנשים, שעבורם הוא רוצה לשמש דוגמה אישית, ולנהוג בניגוד לאותם הערכים כאשר הם אינם בסביבתו? תנו דוגמאות. (למשל: רופא, שנוהג לעשן, מסביר למטופלים שלו על הסכנות בעישון; מורה לנהיגה שחוצה צומת באור אדום.)
2. האם, לדעתכם, אתם נותנים למישהו דוגמה אישית? למי? (לחברים? לאחים צעירים? להורה?)

לחצו להמשך קריאה
הקטן