מערך שיעור
חיה שנהב – מיץ פטל
דינה ציונית, ד"ר עידית ליוש וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בנושא חברות וקבלת השונה באמצעות קריאה, שיחה, יצירה והמחזה של היצירה "מיץ פטל" שכתבה חיה שנהב.

רקע

לפניכם מידע על חיה שנהב. תוכלו לספר לילדים חלק מהדברים.

חיה שנהב
התמונה באדיבות חיה שנהב.

חיה שנהב היא סופרת ילדים. היא נולדה בכפר יהושע שבעמק יזרעאל בכ"ה בכסלו תרצ"ו,
9 בדצמבר 1936, להוריה פרידה ושמואל דגן.
אביה, שהיה חקלאי ממייסדי המושב, נולד וגדל במזרח פולין (עלה ארצה ב-1920), ואמה נולדה בגרמניה ועלתה ארצה ב-1932.
חיה גדלה והתחנכה בכפר הולדתה, וסיימה את בית הספר התיכון בקריית-עמל-טבעון.
היא למדה ספרות עברית וגיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים.
היום היא חיה ומתגוררת בירושלים. היא נשואה ואם לשלושה ילדים, וסבתא לנכדים.
ספרה הראשון לילדים, 'מיץ פטל', ראה אור בשנת 1970 והיה לאחד מספרי הילדים הפופולריים ביותר. מאז כתבה ספרי שירה ופרוזה לילדים ולמבוגרים.
בשנת 2004 זכתה בפרס ביאליק לספרות יפה.

מבוסס על מידע מתוך אתר מטח ואתר דף דף.

מטרות

1. היכרות קצרה עם היוצרת חיה שנהב ועם יצירתה.
2. העלאת מודעות התלמידים לשוני בין בני האדם.
3. הילדים ילמדו לקבל חברים השונים מהם.
4. הילדים ילמדו איך אפשר להתנהג עם חבר חדש.

הנחיות


להורדת התמונה של בעלי החיים.
לתמונה של חיה שנהב

מדרש תמונה: הציגו לילדים את התמונה הבאה, ושאלו: האם בעלי החיים האלה יכולים להיות חברים?

למחנכות: יש לאפשר לילדים להביע את דעתם הכנה בדבר האפשרות או חוסר האפשרות של בעלי החיים האלה להיות חברים.
פתחו שיחה בנושא: מה נדרש מאתנו כדי לפתח חברות? כדי לשמור על חברות?
איך מפתחים חברות עם ילד או ילדה שונים מאתנו: ילד עם משקפיים, ילדה עם צבע עור כהה, ילד מגמגם, ילדה ג'ינג'ית.

אמרו לילדים: נקרא סיפור על האריה, הג'ירפה והארנב,
ואחרי הסיפור אני מבקשת שתגידו לי האם החיות הן חברות.

קראו את היצירה לילדים:
חיה שנהב, מיץ פטל, הוצאת עם עובד, 1970.
אם יש מקרן – הציגו את סרטון האנימציה:

אם אין מקרן השמיעו את השיר המלווה את סרטון האנימציה.

שאלות לאחר קריאה:
האם החיות חברות?
הערה למחנכות: אפשרו לילדים להתייחס לחברות שבין האריה לג'ירפה וגם לחברות שבין שניהם לארנב.
למה לדעתכם מיץ פטל הסתתר מהחיות בהתחלה? (אולי הוא פחד מחברים חדשים, אולי רצה להיות לבד).
איך הג'ירפה והאריה התחבאו? עזרו לילדים להדגים את האירוע ובקשו מהם לתת עצות לחברים. (מצורפים: אריה, ג'ירפה, שיח רחב וברוש גבוה.)
הפנו את תשומת לב הילדים לעצות הטובות שנתנו החברים זה לזה, ולהבנה שגילו לשוני שביניהם, שאפשרו להם להסתתר בצורה מיטבית.

מה אפשר לעשות כשמכירים חבר חדש?
אולי אפשר לעשות תחרות ריצה כמו הג'ירפה והאריה?
מה עוד אפשר לעשות? (להזמין אותו לטיול משותף, להזמין אותו אלינו הביתה ולכבד בממתק, לשתף במשחק וכן הלאה).
אחרי תחרות הריצה, הארנב נכנס לביתו וסגר את הדלת. למה? (עודדו תשובות המתייחסות להבעת רגשות של מבוכה, קושי להכיר מישהו חדש, קושי לשתף).
איך מיץ פטל התנהג לחברים החדשים שלו לאחר שהם צלצלו בדלת?
(פתח את הדלת, צחק, קרא להם "חברים שלי", הזמין אותם אליו הביתה לאכול עוגיות וגם לשתות מיץ פטל מתוק בכוסות גבוהות.)
איך אתם מקבלים חבר חדש שאתם מכירים?
אם הייתם פוגשים היום חבר חדש שנראה שונה מכם, הייתם רוצים להיות חברים שלו?
למה?
חזרו לשאלה הראשונה שהצגתם בתחילת הפעילות: האם האריה, הג'ירפה והארנב הם חברים?
איך יודעים?

פעילות לסיוםיצירת תפאורה להצגה והמחזת הסיפור חלקו את הילדים לקבוצות.
כל קבוצה תקבל משימה אחרת מתוך הסיפור:
קבוצה אחת תקבל קופסת קרטון. (אפשר להביא קופסת נעליים גדולה, לסמן לילדים סימון לגזירת חלונות ודלת או לחתוך מראש עם סכין יפנית.)
הקבוצה תצבע את הדלת ואת החלונות (באדום ובירוק).
קבוצה שנייה תיצור עץ גבוה – אפשר לעשות זאת עם גלילי נייר טואלט, שעליהם אפשר להדביק עלים ירוקים.
קבוצה שלישית תיצור עץ נמוך – עם פחות גלילי נייר טואלט.
קבוצה רביעית תצייר ותצבע את הארנב.
קבוצה חמישית תצייר ותצבע את האריה.
קבוצה שישית תצייר ותצבע את הג'ירפה.

הילדים ימחיזו את הסיפור בעזרת האביזרים.

מצורף קובץ תמונות לגזירה ולהמחשה

לחצו להמשך קריאה
הקטן