מערך שיעור
היום הבינלאומי נגד שימוש לרעה וסחר לא-חוקי בסמים
שיר דרור וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות מקנה ידע על מהם סמים ומה הסיבות לשימוש בהם ומעודדת לחשיבה על דרכים חלופיות להתמודדות עם בעיות המטרידות בני נוער.

רקע

היום הבינלאומי נגד שימוש לרעה בסמים וסחר לא חוקי בסמים מצוין בכל שנה ב-26 ביוני.
בני- נוער מעורבים יותר בשימוש בסמים, גיל המשתמשים בסמים הולך ויורד וידוע גם על ילדים בני 12-11 שמשתמשים בסמים. הרשות למלחמה בסמים, משרד החינוך, משרד העבודה והרווחה, משרד הבריאות והמשטרה מנסים להתמודד עם התופעה על ידי מניעת השימוש בסמים, וכן טיפול ושיקום בני נוער שהודחו לשימוש בסמים (מתוך ספריית מטח).

מטרות

א. התלמידים יבינו מהם סמים.
ב. התלמידים יתוודעו לסיבות המביאות תלמידים להתנסות או לצרוך סמים.
ג. התלמידים יבינו את ההשלכות של השימוש בסמים בכלל ובגיל הנעורים בפרט.
ד. התלמידים יחשבו על דרכים חלופיות להתמודדות עם בעיות המובילות בני נוער להתנסות או לצרוך סמים.

הנחיות

משך הפעילות כשני שיעורים פרונטליים.

רקע

היום הבינלאומי נגד שימוש לרעה בסמים וסחר לא חוקי בסמים מצוין בכל שנה ב-26 ביוני.
צריכת סמים היא בעיה כלל עולמית המאיימת על ביטחון הציבור ורווחת האנושות – בפרט בקרב צעירים.
סם הוא כל חומר שמגיע למערכת העצבים המרכזית (המוח) ומשנה את מצב התודעה (משנה מחשבות, רגשות והתנהגות). בהגדרה זו נכללים גם אלכוהול וניקוטין, ובסך הכול קיימים כ-450 סוגי סמים.
(מתוך "כל מה שרצית לדעת על סמים ולא העזת לשאול…" יאיר אפטר, מכון יסודות באתר 'בין הצלצולים').

בשנת 2009 נמצא כי 61 אלף (10.7%) מקרב התלמידים בגילאי 18-12 עשו בשנה האחרונה שימוש בסם לא חוקי כלשהו, ב"חגיגת"* או ב"חומרים נדיפים" (הסנפה של דבק, טיפקס, דלק) (מתוך סקר של הרשות למלחמה בסמים).

* מדובר בכמוסות שנמכרות בקיוסקים. זהו חומר שממריץ את הפעילות של מערכת העצבים המרכזית ולכן גורם להעלאת הדופק, לחץ הדם וקצב הנשימה. החומר יכול לגרום להפרעות בקצב הלב ולגרום לשבץ מוחי או לבבי. כמו כן החומר יכול לגרום להזיות ולעלייה בחום. שימוש ממושך בחומרים אלה עשוי לגרום לבעיות נפשיות כמו דיכאון, חרדה, פסיכוזות.

הרחבה למורה
לקבלת רקע על תופעת ההתמכרות בסמים בגיל ההתבגרות, צפו בסרטון גיל ההתבגרות כמצע להתפתחות בעיות התמכרות וסמים (8:17 דקות)

ד"ר גל שובל, פסיכיאטר ילדים ונוער מהמרכז לבריאות הנפש גהה, לוקח אותנו למסע אל גיל ההתבגרות ומציג את התחנות העיקריות ההופכות תקופה זו למצע מסוכן להתפתחות בעיות התמכרות וסמים.

6 דקות שעושות סדר במבול השאלות המציפות כל הורה לילדים בגיל הנעורים:
– גיל ההתבגרות: איפה זה מתחיל? איפה זה נגמר?
– מהם המשתנים הביולוגיים והקוגניטיביים המובהקים המגדירים את גיל ההתבגרות?
– באיזה גיל המוח בשל לקבל החלטות?
– האם יש קשר בין הפרעת קשב וריכוז (ADHD) לבין שימוש בסמים?
– איזה שלב בגיל ההתבגרות הוא המוּעד ביותר לתחילת השימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים?
– באיזה עיתוי במהלך גיל ההתבגרות יש לרכז את מאמצי המניעה?
המסר של ד"ר שובל ברור וחד-משמעי – ת מ י כ ה. והמסר הזה מופנה לכלל המבוגרים המשמעותיים בחייו של המתבגר: "תמיכה ממבוגרים עושה את ההבדל בין סיום גיל ההתבגרות בלי שריטות מיוחדות לבין פסיכופתולוגיה לכל החיים, כולל שימוש בסמים" (מתוך אתר הרשות למלחמה בסמים).

סיכום המסרים המרכזיים בהרצאה:
במסגרת השימוש לרעה בסמים ובאלכוהול מעורבות עוד תופעות שליליות: אלימות (ביותר מ-50% ממקרי האלימות מעורבים אלכוהול ושימוש בסמים), אובדנות (במעל 50% ממקרי האובדנות מעורב שימוש באלכוהול), תאונות דרכים (ב-66% מעורב אלכוהול).
אחד הגורמים העיקריים המובילים לשימוש בסמים הוא הפרעת הקשב והריכוז ADHD. מתן גיבוי תרופתי יכול למנוע מבעלי הפרעות קשב וריכוז לפנות לאפיקים כמו שימוש בחומרים ממכרים.
מתי מתחיל שימוש בסמים בקרב בני נוער?
מחקרים מראים שהשימוש מתחיל בגיל מאוד צעיר יחסית:
– חומרים נדיפים (דבק מגע, טיפקס) בגיל 12
– סיגריות ואלכוהול
חצי מבני הנוער מתחילים שימוש בחומרים ממכרים בגיל 12 עד 14 שבו שווה למקד את מאמצי המניעה.
גיל ההתבגרות הוא גיל שבו בני הנוער רוצים להרגיש מבוגרים, אך יש להם עדיין הרבה מרכיבים לא בשלים. התוצאה היא שהם אוהבים להתנסות בדברים חדשים כמו סמים בהנחה כי 'לי זה לא יקרה', אבל האמת היא שזה גיל מאוד פגיע בגלל הפערים הגדולים בין ההתפתחות הקוגניטיבית להתפתחות המינית וההתפתחות של המוח.
תמיכה שניתנת מעולם המבוגרים יכולה לעשות את כל ההבדל בין גיל התבגרות שממנו יוצאים ללא נזקים לבין גיל התבגרות שיוליד פסיכופתולוגיה כלשהי, כולל שימוש בסמים.

מהלך הפעילות
הסבירו לתלמידים כי הפעילות היום תעסוק במניעת שימוש בסמים.
שאלו את התלמידים:
1. מהו סם?
2. אילו סוגי סמים אתם מכירים?
כתבו את הדוגמאות על הלוח.

שאלו את התלמידים:
1. אילו השפעות יש לסמים האלו?
עודדו דיון על ההשפעות הנלוות לשימוש בסמים, כגון תאונות דרכים, מקרי אובדנות, התפרצות מחלות נפש וכדומה (היעזרו ב'הרחבה למורה').
2. יש הטוענים שיש סמים קלים ויש סמים קשים. מה דעתכם על טענה זו?
למורה: אין דבר כזה סמים קלים, יש סמים שגורמים יותר נזקים ויש כאלה שפחות, ובכל מקרה זה תלוי גם בכמות ותדירות הצריכה (צריכת ניקוטין [סיגריות] המותרת בחוק בכמות גדולה ולאורך זמן הוכחה כגורמת לסוגים רבים של סרטן למשל. צריכת מריחואנה בתדירות גבוהה יכולה לגרום לחרדות, פגיעה בזיכרון ועוד).
3. מדוע לדעתכם אנשים צורכים סמים?
למורה: בריחה מהמציאות – הסמים משנים מצב תודעה במהירות ובקלות, ולהרבה אנשים יש צורך להתמודד עם בעיות רגשיות קשות; לחץ חברתי – כולם מעשנים ג'וינט אז רק אני לא?; רצון להתנסות בחוויות חדשות ולהרגיש מבוגרים – שמעתי שזה עושה כיף, צחוקים, תיאבון, התרגשות וכו'; לפעול בניגוד לעמדת ההורים [מרד הנעורים] – אז מה אם ההורים אומרים לי לא, אני מספיק מבוגר/ת להחליט בשביל עצמי.
4. במה שונה צריכת סמים אצל בני נוער ממבוגרים?
למורה: קיים יותר אלמנט ההתנסות והמרד; יש יותר לחץ חברתי; עדיין לא מדובר במבוגרים ושיקול הדעת הוא לא תמיד נכון.
5. אילו סוגי השפעות של סמים אתם מכירים?
חיוביות: אופוריה, צחוק, תחושת אהבה, ממריץ, תחושת מסוגלות
שליליות: חרדות, הזיות, פגיעה בתפיסת המרחב, תוקפנות, פרנויה, התמכרות נפשית ו/או פיזית, טריגר למחלות נפש (פסיכוזות), טריגר למחלות פיזיות (ניקוטין למשל), חוסר שליטה, נטייה לפעול מחוץ לחוק (למשל לגנוב כשיש צורך בסם ואין כסף לרכוש אותו).
הסבירו לתלמידים כי יש מגוון רחב מאוד של סמים, ובכללם סיגריות רגילות ואלכוהול, וכל אחד מהם צורכים בצורה שונה, לכל אחד מהם יש תופעות לוואי שונות ורמת התמכרות שונה (אחרי שימוש חד-פעמי לעומת תקופתי, התמכרות פיזיולוגית או פסיכולוגית). בכל מקרה, לכל הסמים באשר הם יש תופעות לוואי שליליות והן מהוות גורם סיכון בריאותי.

חלקו את הדף לתלמידים ובקשו מהם לענות על סעיף א'. כל תלמיד או זוג תלמידים יבחר אירוע אחד (או שהתלמידים יחולקו מראש לפי אירועים), ויכתבו מכתב שבו ייעצו לתלמיד או לתלמידה איך להתמודד עם המצב בצורה הטובה ביותר.
לאחר מכן חלקו את הכיתה לרביעיות, כל שני זוגות יצוותו לעבודה משותפת על סעיף ב' – עיצוב הכרזה.
בסיום, בקשו מכמה תלמידים לשתף במכתבי העצות שכתבו לאירועים השונים. עודדו דיון שיעלה הצעות נוספות להתמודדות.
בקשו מנציגי הקבוצות להציג את הכרזות ועודדו תלייה שלהן ברחבי בית הספר.
לסיכום, שאלו את התלמידים:
1. מה התחדש לכם היום בעקבות הפעילות?
2. מה הפתיע אתכם?
3. האם נראה לכם שחלק מהעצות שהועלו בכיתה יסייעו לכם בעתיד להימנע מהתנסות או שימוש בסמים? אם כן, מה ומדוע?

להרחבה, הקרינו את הסרטון נגד שימוש בסמים (1:07 דקות):

לחצו להמשך קריאה
הקטן