מערך שיעור
המעיל של סבתא
תמר ינישסקי, מטח. ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים.

פעילות לכבוד יום המשפחה ויום ההולדת של היוצרת מרים רוֹת – בעקבות סיפור על טיפול מסור ויחסים חמים בין סבתא לנכדתה.

רקע

מרים רוֹת (16 בפברואר 1910 – 13 בנובמבר 2005) הייתה סופרת ילדים, גננת ומחנכת ישראלית. היא נחשבת כחלוצה בתחום חקר ספרות הילדים העברית.
נולדה בהונגריה בשם אנה מריה רוֹת, ולאחר המלחמה עברה משפחתה לגור בצ'כוסלובקיה. היו לה הרבה אחים, ואביה שימש מנהל בית הספר היהודי בעיר ולימד בו.
מרים רות התפרסמה בעיקר כסופרת ילדים. יצרה כמה מן הספרים הידועים ביותר לגיל הרך בספרות העברית החדשה, בהם "מעשה בחמישה בלונים", "הבית של יעל" ו"תירס חם". בסך הכול כתבה מעל לעשרים ספרים לילדים.
בשנת 1978 זכתה בפרס אסתר רבינוביץ' על תרומתה לספרות הילדים. ב-1990 זכתה בפרס זאב על מפעל חיים, ובשנת 1998 זכתה בפרס "אות החיוך" של יוניצ"ף על ספרה "מעשה בחמישה בלונים" (שיצא לאור ב-1974). בשנת 2002 הוכרזה ככלת פרס ביאליק לספרות.
מרים רוֹת נפטרה בשנת 2005 והיא בת 95. הייתה נשואה לפסח עברי, ולזוג נולדו שלושה ילדים. הותירה אחריה 14 נכדים. את הספר "המעיל של סבתא" אייר בנה האדריכל יעקב עברי.
על פי ויקיפדיה

מטרות

• הילדים יכירו את תולדות חייה של היוצרת מרים רוֹת.
• דרך הסיפור הילדים ילמדו על רגשות בתוך המשפחה (דאגה, אהבה, שמחה).
• דרך הסיפור הילדים ייחשפו לקשר משפחתי ייחודי בין נכד או נכדה לסבא או סבתא.
• דרך הסיפור הילדים ילמדו על מסירות.
• הילדים יביעו רגשות וייזכרו בחוויות הקשורות לסבא או סבתא.

הנחיות

אביזרים
• תמונות גזורות להדפסה (מתוך הקובץ המצורף)
• הספר "המעיל של סבתא" מאת מרים רות
• סבתא ואני (קובץ מצורף)

 

פתיחה
הגננת: יום המשפחה מתקרב. יום המשפחה הוא יום מיוחד, שבו אנחנו יכולים לשתף את בני המשפחה שלנו ולספר להם כמה אנחנו אוהבים אותם, נהנים איתם ויודעים שהם לצידנו כשאנחנו צריכים עזרה, חיבוק או נשיקה. מי יכול לספר לי אילו בני משפחה הוא מכיר? (אמא, אבא, אחים, סבא, סבתא, דודים , בני דודים).
נכון מאוד. היום אני רוצה לספר לכם סיפור על סבתא.
יש ילדים שיש להם שתי סבתות, ויש ילדים שיש להם רק סבתא אחת. יש ילדים שרואים את סבתא שלהם כמעט כל יום, ויש ילדים שסבא וסבתא שלהם גרים בחוץ לארץ ולא רואים אותם כמעט בכלל. יש ילדים שיש להם רק סבא ויש ילדים שאין להם לא סבא ולא סבתא. למי שאין סבתא מוזמן לספר על מבוגר אחר שהוא קרוב אליו.
אבל לפני שאני אספר את הסיפור, ספרו לי אתם על סבא או סבתא שלכם.

גוף הפעילות
• הגננת תפזר על הרצפה תמונות שונות (קובץ מצורף).
• הגננת: אני רוצה לבקש מכם להסתכל על התמונות שפיזרתי, ולחשוב אם יש תמונה שמזכירה לכם את סבתא שלכם.
• הגננת תזמין בכל פעם ילד או ילדה לבחור תמונה ולספר מה בתמונה מזכיר את סבתא (אפשר לשאול מה בתמונה מזכיר את סבתא? למה היא מזכירה אותה? האם התמונה מזכירה סיפור מצחיק או סיפור עצוב? וכדומה).
• לסיכום כדאי לשאול שאלות שיעודדו את הילדים לבטא את רגשותיהם לגבי היחסים עם סבתא. למשל: איך הרגשת כש…? איך אתה מרגיש להיזכר ב…? מה את מדמיינת כשאת חושבת על סבתא?
• הגננת תקריא את "המעיל של סבתא", ולפני כן תציג את הסיפור: בסיפור שאספר לכם עכשיו מסופר על סבתא ונכדה. בואו ננסה לשים לב לרגשות שכל אחת מהן מרגישה.

שאלות לדיון
• איך אמא ואבא הרגישו כשרותי חלתה?
• מי הצליח לעזור לרותי?
• איך סבתא עזרה לרותי?
• ואיך עזר המעיל?
• איך לדעתכם רותי הרגישה בתוך המעיל?

סיכום
הגננת: נשמע שהמעיל מחמם את רותי בדיוק כמו שסבתא מחממת לה את הלב ודואגת לה. עם סבא וסבתא אפשר לעשות דברים שעושים רק איתם, ולא עם אף אחד אחר.
לכבוד יום המשפחה אני מזמינה אתכם לעשות בבית פעילות מיוחדת עם סבא או סבתא. תקבלו הביתה דף, ובו תתבקשו לצייר ולכתוב יחד עם סבא או עם סבתא על דברים מיוחדים שאתם עושים רק איתם. אפשר גם להדביק תמונות. את הדפים תחזירו לגן בשבוע הבא, וכל הילדים יציגו את הדברים המיוחדים שהם עושים רק עם סבא או סבתא שלהם.

לחצו להמשך קריאה
הקטן