אקטואליה
זה אקטואלי: בלאט: "לפעמים צריך להסיר את הכובע בפני המתחרה שלך".
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

ידיעה המזמנת שיח כיתתי על פִרְגוּן, הערכה חיובית לאחר, אהבה וקבלה.

רקע

למרות ההפסד שנחלה קבוצת קליבלנד לגולדן סטייט 91:104, נמנע המאמן הישראלי דיוויד בלאט מהשמצות ששומעים לעתים באירועי ספורט תחרותיים ואמר: "לפעמים צריך להסיר את הכובע בפני המתחרה שלך".

(מבוסס על ידיעה ב-YNET  ספורט, 15.06.2015)

הפעילות

מה דעתכם על האמירה של דיוויד בלאט? הסבירו.
מה חריג בתגובתו של בלאט להפסד? (למורה: מצליח להתעלות על כאב ההפסד ולפרגן למתחרה).
הסבירו מהו פרגון (פִרְגוּן הוא הערכה חיובית, אהבה, קבלה. לפרגן למישהו זה להעריך אותו, לראות את הטוב שיש בו, ולומר לו במילים או במעשים שאנחנו שמחים בשבילו על הטוב שיש לו).
איך עוד היה יכול בלאט להגיב? (למורה: להשמיץ את השחקנים שפישלו, את מאמן הקבוצה המתחרה, את מזג האוויר, ובאופן כללי לא לקחת אחריות על ההפסד).
ציינו מהם היתרונות באופן התגובה של בלאט? (למורה: יודע להפסיד בכבוד/ התנהלות ספורטיבית שרבים אמורים לשאוף אליה, תגובתו מעוררת הערכה גם מצד חברי הקבוצה שלו וגם מצד המתחרים, בעוד שתגובה משמיצה הייתה מעודדת הסלמה וביזוי. בלאט כמאמן מהווה מנהיג ומודל לחיקוי עבור שחקניו, בתגובתו הוא מעביר מסר שמותר לטעות).
נסו להיזכר במצב שבו הפסדתם לאחר. כיצד הגבתם? מה חשבתם? מה הרגשתם ואיך נהגתם?

תיאור מקרה
נועה, מעיין, אביאל ושי משתתפים בחוג תיאטרון כבר כמה שנים. הם אוהבים מאוד את תחום המשחק ומשקיעים זמן ומאמץ בתרגול יכולות המשחק שלהם.
לפני כמה שבועות הגיע במאי מפורסם לצפות בקבוצת התיאטרון שלהם כדי לחפש ילדים שישחקו בסרט ישראלי חדש.
היום, בשעת החוג, אמר המדריך כי יש לאחל מזל טוב לנועה שנבחרה לגלם תפקיד בסרט החדש שיצולם בקרוב.
מיד נשמעו מחיאות כפיים מכל עבר. מעיין לא הייתה מסוגלת להצטרף לשמחה, היא חשה קנאה עזה ועמדה בשקט בצד. כל מה שרצתה באותו רגע היה לברוח הביתה.
אביאל לא יכול היה להתאפק וקרא "מי ישמע! בטח סתם סרט ישראלי משעמם".
שי, לעומת זאת, ניגש לנועה ואמר: "כל הכבוד! ואל תשכחי אותנו כשתהיי מפורסמת, אה?" הוא צחק והביט בנועה בשמחה.
שאלות לדיון בעקבות תיאור המקרה:
מה דעתכם על ההתנהגות של נועה, של אביאל ושל שי? הסבירו.
שתפו כיצד לדעתכם אתם הייתם מרגישים ומתנהגים לו הייתם בחוג התיאטרון של נועה.
איך לדעתכם הרגישה נועה במצב המתואר? מדוע?

משחק- מפרגנים לעצמנו ולאחרים

פעילות המזמינה את התלמידים לראות את החיובי שבכל אחד, ומעודדת אותם לפרגן זה לזה.
יש לחלק את הכיתה לקבוצות קטנות ולכל קבוצה לתת חלק מקלפי המשחק. את השאלות העולות מתוך המשחק יש להפנות כמובן לכיתה כולה.

לסיכום, שאלו את התלמידים: מדוע כדאי לפרגן? כיצד מרגיש ילד שיודע לפרגן לאחר?

 

מפרגנים 

מפרגנים לנו ולאחרים 

כדאי לפרגן 

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן