הפעילות
כדי להקל על תהליך החזרה של התלמידים לספסל הלימודים יש צורך בעיבוד נפשי-רגשי:
1. העצמה: נסו לזהות בעזרת התלמידים מה הם הספיקו לעשות בחופשת הקיץ, ממה בכל זאת נהנו, ואיך הצליחו להתמודד עם הקשיים. הכרה בכל ההצלחות וההישגים הללו, וחיזוק התלמידים על כך – תסייע להם לגבש הסתכלות חיובית יותר על המצב.
2. במה לרגשות: תנו במה ומקום לרגשות המציפים התלמידים. רבים מהם יחזרו ללימודים בתחושות של תסכול, של החמצה, של כעס, של פחד ועוד. התעלמות מהתחושות הללו תגרום אצלם לרוב להתנגדות לעצם הלמידה, ותקשה על פתיחת שנת הלימודים כראוי. לכן, כדאי מאוד להקשיב לכל מה שהתלמידים אומרים. חשוב לזכור, שההתנגדות לעצם הלמידה אינה מופנית אליכם, המורים, והכעס אינו קשור בכם. ככל שתכילו את הרגשות הללו ותהיו אמפטיים אליהם, כך התלמידים ירגישו פחות לבד ויהיו מוכנים לחזור מהר יותר לשגרת הלימודים.
3. מתן אפשרות ביטוי לכולם: לא כל התלמידים הם וורבליים ומוכנים לחשיפה לפני כל הכיתה, אך כולם זקוקים לעיבוד הרגשות הקשים שהם חווים בגלל המצב המתוח שנוצר. לפיכך, רצוי ללוות שיחה רגשית בכיתה בפעילות של ציור ו/או כתיבה, בהתאם לגיל התלמידים, כדי שיתנו ביטוי אישי לתחושותיהם.
4. אורך רוח: חשוב לזכור שתהליך החזרה לשגרה הוא הדרגתי ומשתנה מאחד לאחר. ייתכן שעל אף שתפעלו באופן נכון, עדיין חלק מהתלמידים יתקשו לחזור לשגרה (יפריעו, יהיו חולמניים, ייטו לבכי ולהתפרצויות וכדומה). חשוב לכבד את קצב ההסתגלות השונה של כל אחד מהתלמידים, ולגלות אורך רוח לתהליך הזה.
5. איתור תלמידים המתקשים יותר מאחרים: גם אם תהליך החזרה לשגרה הוא הדרגתי ומשתנה, עדיין ישנם תלמידים שתמשיכו לאתר – כי גם לאחר מספר שבועות הם עדיין יתקשו לחזור לשגרה. במקרים כאלו חשוב ליזום שיחה אישית עם כל אחד מהתלמידים האלה, לגלות בהם עניין כן, אכפתיות ודאגה ובמידת הצורך – להפנות אותם לסיוע אצל היועצת או הפסיכולוגית החינוכית. ככל שהמורה והכיתה יתמכו יותר באותם תלמידים מתקשים – כך תהיה להם פניות רגשית רבה יותר ללמידה.
ניתן להזמין סדנה לחדר מורים "צלצול הרגעה".
צילום: shutterstock.com/Monkey Business Images