אקטואליה
זה אקטואלי: מי ראוי לתפקיד ציבורי?
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות סביב הדילמה האם יש למנות אדם לתפקיד ציבורי משמעותי לאחר שפגע באנשים רבים כאדם פרטי?

רקע

לפני מספר ימים הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החליט למנות את ד"ר רן ברץ לתפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי*. לאחר ההודעה התגלה כי ברץ פרסם ברשת החברתית "פייסבוק" אמירות קשות נגד בכירי הממשל האמריקני והתבטא בחריפות נגד נשיא מדינת ישראל ראובן ריבלין. בעקבות גילויים אלה עלתה מן הממשלה קריאה לבטל את מינויו של ברץ לתפקיד. לדברי השרה גילה גמליאל: "תפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי רגיש ביותר. התבטאויותיו נגד נשיא המדינה וגורמי ממשל אמריקניים פוגעות בסמלי השלטון שלנו ושל ידידתנו הגדולה".
בעקבות הדברים פרסם ברץ התנצלות בפייסבוק: "אני מתנצל על הדברים הפוגעניים שפרסמתי ברשת ביחס לנשיא המדינה, נשיא ארה"ב ואישי ציבור נוספים. הדברים שפרסמתי נכתבו בקלות הדעת ולעתים גם בבדיחות הדעת, בשפה שמתאימה לרשתות החברתיות ולאדם פרטי".

(מבוסס על ידיעות שפורסמו בYNET).

הפעילות

האם יש למנות אדם לתפקיד ציבורי משמעותי לאחר שפגע באנשים רבים כאדם פרטי?

מצד אחד: בהחלט לא, אדם שמרשה לעצמו להביע את דעתו בצורה בוטה ואף פוגענית ברשת החברתית, סביר להניח שאינו מתאים לתפקיד שמצריך רגישות ואחריות ציבורית.

מצד שני: כן, צריך לעשות הפרדה בין חייו הפרטיים של האדם – שבהם הוא רשאי להביע את דעתו בכל צורה שיבחר – לבין התנהגותו בתפקיד מדיני רשמי.

נקודות לבירור אישי:
1. עם איזו טענה מבין שתי הטענות אתם מזדהים יותר ומדוע?
2. יש הטוענים שפוסט בפייסבוק הוא בסך הכול אמירה אישית של בעל הדף ושזו זכותו המלאה להביע את דעותיו בעמוד הפרטי שלו. מה דעתכם על כך?
3. מהן לדעתכם הסיבות לכך שכדאי לחשוב פעמיים לפני שמעלים פוסט שעלול לפגוע? (למשל – זה לא ראוי ולא מוסרי; זה עלול לפגוע בכותב בעתיד כשירצה להתקבל ללימודים, לעבודה או לכל מקום שיש בו אנשים שהם צד נפגע מהדברים שפרסמתם).
4. האם לדעתכם לגיטימי לפרסם פוסט עם דעה אישית שלילית על נציג ציבור? אם כן, נסו להגדיר קווים מנחים לפרסום לגיטימי לעומת פרסום שאינו לגיטימי (למשל: להביע עמדה מנומקת על התנהגות שגויה של מישהו (לדעת הכותב) בלי להכפיש את שמו)
5. האם אנשים מתבטאים בעל פה וברשתות החברתיות באותה מידת פתיחות? מדוע זה כך לדעתכם?

תיאור מקרה
חטיבת הביניים "אורים" שהשתתפה בתכנית יזמים צעירים (תכנית שבה קבוצת תלמידים זוכה לליווי עסקי לפיתוח מוצר חדשני) זכתה במקום הראשון בארץ עם המוצר שפיתחה. רועי, המלווה העסקי של הקבוצה, בחר באיתן לייצג את בית הספר בתחרות הבינלאומית שתתקיים בחו"ל השנה. יתר חברי הקבוצה התאכזבו מאוד, משום שייצוג בית הספר פירושו כבוד, פרסום והזדמנות לטיסה לחו"ל בחינם! כשבוע לאחר שאיתן נבחר לייצג את "אורים", קיבל רועי פניות נזעמות מצד תלמידים והורים שטענו שאיתן לא יכול לייצג את הקבוצה כי הוא חסר כבוד ואפשר לראות התבטאויות לא הולמות שלו בקבוצת ה-whatsapp של קבוצת היזמים הצעירים וברשת הפייסבוק. במקרה אחד כתב על המחנכת שלו "מירי כזאת אנאלפביתית שיש מצב שהיא עשתה תואר בהתכתבות ברומניה", ובמקרה אחר כתב על אחד מחברי קבוצת היזמים שהיה שותף לה "שובל כבר יצא לי מכל החורים, לא מספיק שהוא מלקק לרועי, עכשיו הוא גם גונב המצאות של אחרים. שיתבייש לו". כשהשמועות הגיעו לאוזניו של איתן הוא היה נבוך מאוד ואמר: "באמת שאלו היו אמירות מיותרות, אבל אני יודע לעשות את ההפרדה בין ייצוג רשמי בתחרות בינלאומית לבין פטפטת ברשת שלא חשבתי עליה פעמיים לפני שהעליתי אותה".
1. מה דעתכם על עמדתם של התלמידים וההורים המתנגדים לבחירה באיתן לייצג את בית הספר?
2. האם יש ערך להתנצלותו של איתן? הסבירו את עמדתכם.
*מערך ההסברה הלאומי הוא הגוף במשרד ראש הממשלה האמון על פעולות ההסברה של ישראל ועל דוברות משרד ראש הממשלה. מערך ההסברה אחראי על העבודה מול כלי התקשורת בארץ ובעולם ועוסק בנושאים ממלכתיים ולאומיים בלבד ולא בנושאים פוליטיים או מפלגתיים (מתוך אתר "ויקיפדיה").

 

 

להרחבה

נוהלי תקשורת ראויים בקרב מורים, תלמידים והורים במרחבי רשת האינטרנט

משמעות הפייסבוק עבור הצעירים

שיתופים בפייסבוק

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן