מערך שיעור
זכויות האדם, זכויות מתנגשות
ענת שער וורד כהנא

לפניכם שיעור שמיועד לתלמידי כיתות ג'. השיעור הוא חלק מיחידה השייכת לנושא: מדינת ישראל – מדינה יהודית ודמוקרטית ועוסק זכויות האדם, זכויות מתנגשות.

רקע

השיעור הוא חלק מיחידה השייכת לנושא:
מדינת ישראל – מדינה יהודית ודמוקרטית
התלמידים יבינו שכמדינה יהודית ודמוקרטית מחויבת ישראל להגן על זכויות האדם; על קדושת החיים; על כבוד האדם; על חופש הביטוי ועל הזכות לקבלת מידע; על שוויון זכויות ושוויון הזדמנויות – מעמד שווה – לכל אזרחיה – היהודים, הערבים והדרוזים, ועל זכותם לטפח את מורשתם וזהותם התרבותית, הדתית והלאומית.
התלמידים יבחנו ויעריכו מצבים שיש בהם ביטוי לשוויון זכויות ושוויון הזדמנויות לעומת מצבים שבהם מופר השוויון וקיימת אפליה מבחינות שונות כמו: מגדר, גיל, דת, עדה, לאום, ותק בארץ, מצב כלכלי ומעמד.
התלמידים יבינו ששמירה הדדית על זכויות היא ערך אוניברסלי. הזכויות שיש לפרט מסוים הן גם זכויות שיש לזולתו. הזכויות שיש לפרט מסוים מחייבות את הזולת לשמור עליהן ולא לפגוע בהן

מטרות

א. התלמידים יבינו את חשיבות זכויות האדם.
ב. התלמידים יבינו כי לעיתים זכות אחת מתנגשת בשנייה.

הנחיות

זכויות האדם, זכויות מתנגשות

ציר :אנחנו אזרחים במדינת ישראל

מודולה א'- אני וזולתי

כיתה ג'
90 דקות
השיעור הוא חלק מיחידה השייכת לנושא:

מדינת ישראל – מדינה יהודית ודמוקרטית

יבינו שכמדינה יהודית ודמוקרטית מחויבת ישראל להגן על זכויות האדם; על קדושת החיים; על כבוד האדם; על חופש הביטוי ועל הזכות לקבלת מידע; על שוויון זכויות ושוויון הזדמנויות – מעמד שווה – לכל אזרחיה – היהודים, הערבים והדרוזים, ועל זכותם לטפח את מורשתם וזהותם התרבותית, הדתית והלאומית.
יבחנו ויעריכו מצבים שיש בהם ביטוי לשוויון זכויות ושוויון הזדמנויות לעומת מצבים שבהם מופר השוויון וקיימת אפליה מבחינות שונות כמו: מגדר, גיל, דת, עדה, לאום, ותק בארץ, מצב כלכלי ומעמד.
יבינו ששמירה הדדית על זכויות היא ערך אוניברסלי. הזכויות שיש לפרט מסוים הן גם זכויות שיש לזולתו. הזכויות שיש לפרט מסוים מחייבות את הזולת לשמור עליהן ולא לפגוע בהן.

 

  • . התלמידים יבינו את חשיבות זכויות האדם.
  • התלמידים יבינו כי לעיתים זכות אחת מתנגשת בשנייה.

 

  רצף נושא זכויות האדם נלמד בכיתה (ג') במשך חודש. התלמידים למדו מהי אפליה, זכות, חובה ושוויון. דנו ועסקנו בנושא בהרחבה. בדקנו מקומות ביישוב האם הם נותנים הזדמנות שווה לנכים כמו הסופר, קופת החולים, המתנ"ס, הספרייה ועוד.

למדנו את נושא הדמוקרטיה ואף ערכנו בחירות כיתתיות ובית ספריות לנציג ההנהגה. למדנו טקסטים בנושא אפליית בנות וחוק חינוך חובה חינם.

  מושגים זכויות, זכויות מתנגשות.
דפי העבודה
אמצעי הוראה נלווים  כרטיסי   הזכויות

הפעילות

תיאור הפעילות זמן
פתיחה:

 

 

 

בחדר יתלו פלקטים ועליהם זכויות האדם, בכל פינה זכות אחת.

הילדים יתבקשו להסתובב בחדר ולהתיישב ליד זכות אחת, כל זכות שהם רוצים.

 

10 דקות

 

 

 

 

 

 

20-30 דקות

 

 

 

 

 

 

 

 

40 דקות

 

מהלך הפעילות ההוראה: עליכם לבחור זכות אחת ולהתיישב לידה. לאחר מכן תצטרכו להסביר מדוע בחרתם בזכות זו. (המורה אינה מכוונת אותם לבחירה כגון הזכות החשובה בעינכם וכד', כל תלמיד יצטרך להסביר את בחירתו).

כל תלמיד בסבב יסביר מדוע בחר בזכות זו. נבדוק ונדון האם ישנן זכויות שאף תלמיד לא בחר, האם הייתה זכות אחת עדיפה משאר הזכויות? האם הם הושפעו מחבריהם?

הצגת שתי השאלות הגדולות

 

עבודה בזוגות/קבוצות בדפי העבודה.

 

סיכום סיכום הפעילות, הסקת מסקנות

 

תפזורת

 

 
לחפש בעיתון ( אפשר גם בעיתון מקוון) כתבות שעוסקות במקרים בהם שתי זכויות התנגשו אחת בשנייה.  
לחצו להמשך קריאה
הקטן