מערך שיעור
טולי תעלולי 17 – בוז למלכת הכיתה
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הספר "טולי תעלולי 17 – בוז למלכת הכיתה" מאת: גלילה רון-פדר-עמית עוסק, בין היתר, בתופעת החרם, בלחץ חברתי ובנאמנות חברתית.

רקע

איריס גבעולי היא מלכת הכיתה. מלכה ללא כתר וללא שרביט. מלכה מוכתרת כמעט בזכות עצמה… איריס גבעולי היא מלכת הכיתה, כי כל ילדי הכיתה מתחנפים אליה. הבנות רוצות לשבת לידה, והבנים חושבים שהיא הילדה הכי יפה בכיתה.

בלבם הילדים כועסים עליה, אבל אינם עושים דבר. הם חוששים ממנה, כי היא מחליטה בשביל כולם, והיא גם יודעת להעניש את מי שאינו נשמע לה. העונש של איריס גבעולי הוא, בדרך כלל,… חרם. כשהיא מחליטה להטיל חרם על מישהו או על מישהי, היא מסיתה את כל הכיתה, ואוי למי שאינו מציית.

באחד הימים סירבה דגן לתת לאיריס גבעולי את הצבעים שלה. בתגובה לסירוב החליטה מלכת הכיתה להפיץ את השמועה שדגן היא ילדה שקרנית וקמצנית והכריזה שיש עליה חרם.

אך הפעם התקוממה נגדה טולי. טולי היא טליה – כוכבת הסדרה "טולי תעלולי" וחברתה הטובה של דגן. בעצתו של חברה, הטבח הסיני – שמיל, היא החליטה להטיל חרם על איריס גבעולי, על אף שברור לה שלא יהיה פשוט לצאת נגד מלכת כיתה.

טולי טלפנה אל חבריה הקרובים וסיפרה להם על החרם, אך לא סיפרה להם שהיא היוזמת של הרעיון. נחושה לעזור לחברתה דגן היא השביעה את כולם לא לספר על התעלול. טולי מגלה מי שומר סודות, ומי מגלה, מי נאמן לחבריו, ומי בוגד באמונם.

בלילה לא הצליחה להירדם וחיפשה תירוץ להעדר מבית-הספר. טולי חששה שהמלכה תגלה מי זמם את הטלת החרם נגדה ותחרים אותה ל נ צ ח! . בדרך לבית-הספר שיננה לעצמה: "איריס גבעולי היא סתם ילדה, ואין לה כתר של מלכה". לשמחתה, חבריה הנאמנים שיתפו פעולה, וכמעט כל ילדי הכיתה שמחו להעניש את איריס גבעולי, כפי שהיא הענישה אותם בעבר: הם התעלמו ממנה.

ואכן, היא חשה בודדה ומבוהלת.

בשיעור היא פרצה בבכי וסיפרה למורה על החרם. בשיחה עם המורה סיפרו התלמידים למורה מה עשתה להם איריס גבעולי, וכיצד נפגעו ממנה.

איריס גבעולי לומדת לקח, ובכיתה מחליטים שלא יוטל עוד חרם על אף אחד.

הספר כתוב בשפה קלה ובסגנון קולח. בחן ובהומור טולי מספרת על קורותיה של מלכת הכיתה ועל
הדחתה מתפקידה בבושת פנים. ומעתה, לא תהיה בכיתה מלכה, כי בכיתה אין מלכות ואין נסיכות,
אלא יש חברים וחברות.

הנחיות

הספר עוסק, בין היתר, בתופעת החרם, בלחץ חברתי ובנאמנות חברתית. הבעיה של גיבורת הספר היא: להיכנע למלכת הכיתה או להתעקש על נאמנות ועל צדק. טולי, גיבורת, הספר מחליטה להתמודד עם הבעיה, על אף שידוע לה שהיא עלולה לשלם בחרם של כל הכיתה.

הספר עוסק בהתמודדות עם סוג של אלימות שהוא אינו קל יותר מאלימות פיזית. חרם הוא סוג אלימות המופעל על יחיד בידי קבוצה. ההתעלמות המוחלטת מהילדים המוחרמים פוגעת בהם מאוד מבחינה רגשית ונפשית.

הגדרה
מהי מלכת הכיתה?
[בלשון הילדים] כינוי לתלמידה המקובלת והנערצת ביותר בכיתה, שעל-פי רצונותיה ועל-פי גחמותיה הכול נוהגים.

מתוך: יעקב שוויקה, רב מילים (C) כל הזכויות שמורות למטח, למשכל (מיסודן של ספרי חמד וידיעות אחרונות) ולסטימצקי.

מהו חרם?
– סירוב לשיתוף פעולה חברתי עם קבוצה חברתית מסוימת או עם אחד מחבריה.
– בחברת ילדים: איסור לדבר עם מישהו, לשחק איתו וכדומה, לרוב בתור עונש.

מתוך: יעקב שוויקה, רב מילים (C) כל הזכויות שמורות למטח, למשכל (מיסודן של ספרי חמד וידיעות אחרונות) ולסטימצקי.
הגדרה

מהו לחץ חברתי?

שינוי בהתנהגות של הפרט, שהוא תוצאה מקונפליקט בין רצונו לנהוג ככל העולה על רוחו לבין ההתנהגות הנכפית עליו על-ידי החברה.

על-פי: הספרייה הווירטואלית של מטח

שאלות לדיון

1. האם ידוע לכם מהו חרם? אילו סוגי חרם אתם מכירים?
2. האם במקרים מסוימים אתם מצדיקים שימוש בחרם? באילו מקרים?
3. האם בכיתה שלכם מטילים חרם על ילדים?
4. האם הייתם פעם בצד המחרים? האם, לדעתכם, הייתה הצדקה לחרם?
5. האם יש ילדים שמחרימים אותם יותר מפעם אחת? אילו ילדים? (חזקים, מקובלים, חלשים, שונים)
6. האם קרה שהטילו עליכם חרם? מדוע? כיצד התמודדתם?
7. איך, לדעתכם, ילדים מוחרמים מרגישים?
8. האם, לדעתכם, חרם הוא מעשה אלים?
9. בסיפור שקראתם, טולי הגנה על חברתה ולא הצטרפה לחרם נגדה.
איך אתם הייתם נוהגים אם היו מחרימים את החבר/ה הטוב/ה ביותר שלכם? האם הייתם מצטרפים לחרם או שהייתם נאמנים לחבר/ה?

10. האם יש לכם מלך או מלכת כיתה? האם אתם מרגישים שהם מיוחדים? במה?
11. אם יש לכם מלך/מלכת כיתה, האם הייתם רוצים לשנות את המצב (שלא יהיו ילדים שיחליטו בשבילכם?)
12. כדי להיות מלך או מלכת הכיתה צריכים לפעמים לוותר על דברים כדי להיות "מקובלים". מה, לדעתכם, כדאי להיות: ילדים מקובלים או
ילדים פחות מקובלים, שמתעקשים על דברים שחשובים להם?
13. בסיפור מלכת הכיתה סיפרה איריס גבעולי למורה על החרם שהכיתה הטילה עליה, והמורה יוזמת שיחה בנושא.
א. האם אתם רואים חשיבות בהתערבות המורה בנושא?
ב. מה תפקיד בית הספר במקרה של חרם?
ג. האם כדאי לשתף את ההורים במקרה והוטל עליכם חרם?
ד. כיצד יכולים ההורים לעזור?

לחצו להמשך קריאה
הקטן