מערך שיעור
מודל מרחב השיח
דינה כהן-אור, יועצת לתחום ניהול שיח בכיתה

שעור זה נבנה על בסיס מודל מרחב השיח. המודל מגדיר תפקידים ומעצב את התקשורת הבינאישית. זאת, מתוך השקפה והבנה תיאורטית סיפורית ובין אישית.

רקע

שעור זה נבנה על בסיס מודל מרחב השיח. המודל מגדיר תפקידים ומעצב את התקשורת הבינאישית. זאת, מתוך השקפה והבנה תיאורטית סיפורית ובין אישית.

ההבנה היא ששיחה בין אדם לזולת המקשיב לו תורמת לעיכול רגשי ולעיבוד תפיסתי של חוויות החיים. המספר זוכה להקלה ומפיק משמעות ולקח. לטווח ארוך, הוא מפנים את אופי השיחה ולומד לשוחח כך עם עצמו.
בית-ספר מחויב להרחיב את מיומנות התקשורת של התלמידים. ביסוס כישורי הסיפור, ההקשבה והאיסוף מקדם תקשורת רגועה ומשמעותית. תבנית מרחב-השיח מפתחת בילדים יכולת להפיק לקח ולשפר את התקשורת של עצמם. בדרך זו אנו מבטיחים אקלים בית-ספרי חיובי.

מטרות

1. תרגול התפקידים הבסיסיים במרחב-השיח: המספר, המקשיב, האוסף והמשובניק.
2. פיתוח יכולת להבין את משמעות הסיפור שלך.
3. פיתוח יכולת הקשבה לסיפור של מישהו אחר.

הנחיות

בפעילות זאת ששה שלבים:
שלב א: חלוקה למרחבי שיח קטנים
חלוקה לזוגות כאשר אחד מבני הזוג מקבל תפקיד של מספר ואילו השני אוחז בתפקיד של מקשיב ואוסף.

שלב ב: הסיפור
המספר מדווח על מקרה שקרה לו בחברת הילדים. חשוב שהוא לא יבין בדיוק איך/למה זה קרה לו. אולי השיחה תעזור לו לפענח את המקרה.
המקשיב מאזין בריכוז להשתלשלות הדברים, מה קרה תחילה, מה אחר כך ומה בסוף.

שלב ג: החזרת הסיפור למספר
לאחר שהמספר סיים את סיפורו, המקשיב מספר לו את סיפורו במידת יכולתו, כפי ששמע, ללא שינויים. הוא מבקש מהמספר לתקן אותו אם שכח או התבלבל במשהו חשוב.

שלב ד: תובנה
לאחר שהקשיב לסיפורו בפעם הראשונה, המספר אומר מה הוא למד על המקרה:
האם יש פרט חדש ששמת לב אליו לאחר ששמעת את הסיפור שלך?
האם 'החזרת' הסיפור עוזרת לך להבין את המקרה ולמה הוא קרה לך?
מה קדם למקרה? איך מה שקרה השפיע על המקרה?

שלב ה: שיתוף
המקשיב משתף את המספר במקרה דומה שקרה לו או משתף במה הסיפור נגע או ריגש אותו עצמו.

שלב ו: החלפת תפקידים
המקשיב והמספר מחליפים תפקידים והתהליך חוזר.

שלב ז: סכום בכתה
חברי הכתה משתפים את חבריהם בחוויות שעברו, קודם במעגל המספרים ולאחר מכן במעגל המקשיבים.

מעגל המקשיבים:
איך היה להיות מקשיב?
מהו המאמץ הנדרש ממקשיב שגם 'אוסף' את הסיפור?
מעגל המספרים:
איזו חוויה זו, כשמקשיבים לך?
איך הרגשת כשהקשבת לסיפור שלך 'מוחזר' אליך?
האם להקשיב לסיפור של עצמך עזר לך להפיק לקח מהסיפור?
הערה:
בהמשך, ניתן להוסיף לכל קבוצה משובניקים. תפקידם לתת משובים למספר. לדוגמה:
משוב זווית: המשובניק יכול לספר שוב את הסיפור מנקודת מבטו והבנתו הוא ולבדוק בסוף איך זה נראה לבעל הסיפור.
משוב שיקוף: המשובניק יכול לחזור על משפט אחד שאמר המספר ובכך לשקף/לעמת אותו עם משהו שנראה חשוב בעיניו.
משוב שיתוף: המשובניק יכול לשתף את המספר בסיפור דומה שקרה לו.
אפשר להמציא עוד משובים. מה שחשוב הוא שהמשובים יינתנו מתוך כבוד לעמדת המספר. כלומר, הילדים יציגו את המשובים כאפשרויות נוספות או דומות להבנה ולהרגשה. המשובניקים לא יציגו את דבריהם כקביעה, כאמת מוחלטת.

לחצו להמשך קריאה
הקטן