מערך שיעור
עוצרים, עוברים, חולקים
תמר ינישסקי, צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים.

פעילות משחקית לתחילת שנה. הפעילות עוסקת בפיתוח היכולת לחלוק, בויסות ואיפוק.

רקע

בתחילת שנת הלימודים חלק מהילדים נכנסים בפעם הראשונה לגן עירוני. הילדים האלה עוברים ממסגרת מצומצמת של ילדים ומספר גדול יחסית של אנשי צוות, לגן שיש בו הרבה ילדים ומעט אנשי צוות. מכיוון שבמסגרת הפרטית יש פחות ילדים, ומכיוון שהמשחק של הילדים הצעירים הוא בעיקר מקביל ופחות משותף, הרי לעיתים הכניסה לגן העירוני נעשית לפני שהילדים רכשו הרגלים של משחק חברתי משותף. לכן, בתחילת שנת הלימודים על הגננת לעזור להם לפתח כישורים שיאפשרו להם להתנהל מבחינה חברתית בסביבה החדשה. כישורים כאלה הם: מיומנויות של משחק משותף, ויסות סיפוקים ודחיית סיפוקים, יכולות שפה, היכולת לחלוק עם ילדים אחרים.
היכולת לחלוק היא חלק חשוב בפיתוח הכישורים החברתיים. הילד צריך ללמוד כי בגן, המשחקים הם של כל הילדים ולא אישיים. עליו ללמוד גם שיש פעולות שהוא אינו מבצע לבדו, אלא עליו לשתף אחרים ולחלוק עימם זמן ומרחב.
העידוד של הגננת לחלוק יכול להיעשות בדרך של תיווך, תוך כדי משחק חופשי של הילדים, וכפי שנראה בפעילות הזאת, היא יכולה גם ליזום פעילויות ומשחקים שיקנו לילדים יכולות ויסות ואיפוק ויאפשרו להם לזהות את צורכי האחר ולקבל אותם.
בפעילות זו כל ילד יפעל בארבע תחנות. המעבר בין תחנה לתחנה מוגדר מראש ומהווה חלק מהמשחק, ולכן אינו אמור ליצור תסכול. המטרה היא לבנות סקרנות והתלהבות מהמעבר לתחנה הבאה ומהאפשרות לנצח. כל אחד מהילדים המשחקים יזכה לנצח, שכן ילד שניצח בתחנה אחת יוצא מהמשחק ומאפשר לילדים האחרים לנצח בהמשך.

מטרות

הילדים ילמדו לחלוק מרחב עם האחר.
הילדים ילמדו לחלוק משחק עם האחר.
הילדים ילמדו לשתף פעולה עם האחר.
הילדים ילמדו לעבור מפעולה אחת לאחרת ולדחות סיפוקים.

הנחיות

אביזרים לפעילות:

תחנה 1 – 45 כוסות חד פעמיות ליצירת מגדל.

תחנה 2 – בקבוק גדול, משפך עם פיה צרה, כף, שק מלח המונח בקערה.

תחנה 3 – מתלה בגדים קטן, 12 זוגות גרביים, 24 אטבים.

תחנה 4 – קערה, 4 קשיות שתייה, חופן פונפונים בצלחת.

הנחיות

הגננת תסדר ארבע תחנות על הרצפה (אפשר לחלק את המרחב בעזרת חישוקים). הגננת תזמין ארבעה ילדים – אחד לכל תחנה.

הגננת תסביר: לפנינו ארבע תחנות משחק. בכל תחנה צריך לעשות כך… (ותדגים מה יש לעשות בכל תחנה). אנחנו רוצים להצליח לסיים את המשימה בכל תחנה בשיתוף פעולה, ולכן בכל פעם נתחלף ונעבור בין התחנות. שימו לב, זה יהיה מהר מאוד ולכן לא תספיקו לסיים את המשימה בפעם אחת. אבל אל תדאגו, הילד הבא בתור ימשיך את מה שעשיתם, והילד שיסיים יהיה המנצח של התחנה. חשוב לי להגיד לכם שבסוף כל אחד מכם ינצח בתחנה אחרת, תכף נתחיל ותגלו בעצמכם.

כאשר תתנגן המוזיקה, כל ילד יתחיל לשחק בתחנה שבה הוא נמצא. כשהמוזיקה תיעצר – כל ילד צריך לעצור (אפשר לסמן באמצעות הידיים "עצור!"), לעבור לתחנה הבאה ולהמשיך לבצע את המשימה מהנקודה שאליה הגיע הילד שהיה בה לפניו.

הערה: יש לשער שהילדים, במיוחד הצעירים, יתקשו לעזוב את המשימה שהתחילו. רצוי לעודד אותם תוך שימוש במונחים של שיתוף, חלוקה וחזרה. אפשר לומר: "הפעם לא סיימת, אבל אנחנו מנסים להצליח יחד!" או: "תכף נחזור לחישוק הקודם. עכשיו נגלה מה יש בחישוק הבא וננסה  לנצח! " או: "נכון שלא סיימת, אבל אני בטוחה שתצליח לתת הזדמנות לחבר ובסיבוב הבא יהיה תורך שוב". חשוב מאוד לחזק ילד שמתקשה לעזוב אבל עוזב בכל זאת.

הגננת תפעיל שוב את המוזיקה, ולאחר כחצי דקה תעצור אותה שוב והילדים יעברו לתחנה הבאה. כך באופן מעגלי, עד שבכל אחת מהתחנות תגיע המשימה לסופה. הילד שהצליח לסיים את המשימה המבוקשת בתחנה הוא המנצח של התחנה.

ילד שניצח בתחנה חוזר לשבת במקומו (אפשר לעודד את הילדים היושבים למחוא לו כפיים). שלושת הילדים האחרים ממשיכים בתחנות הבאות, וכן הלאה עד לסיום המשחק.

פירוט המשימות בתחנות:

תחנה 1:

בניית מגדל כוסות לגובה.

תחנה 2:

העברת מלח לבקבוק עם כף בעזרת משפך.

תחנה 3:

תליית גרביים על מתלה בעזרת אטבים.

תחנה 4:

איסוף פונפונים לקערה בעזרת קשית.

 

סיכום

אפשר לשאול את הילדים:

האם הם נהנו לבצע את המשימות שבתחנות?

איך הרגישו כשהיו צריכים לעבור לתחנה אחרת?

איך הרגישו להעביר לילד אחר את ביצוע המשימה?

הגננת תסביר כי גם כשישחקו בפינות השונות בגן, הם יצטרכו לפעמים לעבור מפינה לפינה או ממשחק למשחק גם אם מרגישים שעדיין לא סיימו. למשל, כשילד רוצה לשחק במשחק שאני כבר משחק בו, אפשר לומר לו לחכות עד שאסיים ואחר כך להעביר לו את המשחק, או להחליט לעבור לשחק במשחק אחר, ולחזור אחרי כן למשחק הראשון ששיחקתי בו.

 

* אפשר להחליף את המשימות בתחנות ברעיונות אחרים.

* כדי להפחית תסכולים וכעסים, חשוב להסביר מראש שגם אם לא מצליחים וצריך להתחיל מההתחלה, זה חלק מהמשחק וחלק מההנאה שבמשחק.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן