משחק
מוטיבציות
עינת שמחי, גלית בנימין ושלמה זיס מטח, יעוץ: חלי ברק שטיין בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

מוטיבציה היא מושג כולל לתהליך של השגת צורך ורצון של דברים פיזיולוגיים, רגשיים ו/או חברתיים. בפעילות זו התלמידים יבחנו מהם המוטיבציות שלהם.

מטרות

1. להגדיר את המונח מוטיבציה.
2. למקד מחשבות לגבי הישגים, שרוצים להשיג בחיים.
3. ללמד סדרי עדיפויות בהקשר של מוטיבציה ושל הישגים.

הנחיות

רקע

מוטיבציה היא מושג כולל לתהליך של השגת צורך ורצון של דברים פיזיולוגיים, רגשיים ו/או חברתיים. במוטיבציה יש שלושה מרכיבים: רצון, פעולה, ומטרה.

למעשה, המוטיבציה מגדירה את הרצון של אנשים. הרצון מכוון אותם לפעולה מסוימת כלפי מטרה, כדי להשיג את הרצון. דוגמאות:
• אני אוֹכַל (פעולה) ממתקים (מטרה), כי הטעם שלהם מהנה אותי, ואני רוצה אותם.
• אני ארוץ (פעולה) עד סוף המסלול (מטרה), למרות הקושי, כי אני רוצה להוכיח לעצמי שאני מסוגלת (רצון).

מוֹדעוּת
מוטיבציה יכולה להיות מודעת או לא מודעת. החלק המודע הוא הרצון, שאנחנו יודעים אותו, יודעים להסביר למה אנחנו רוצים זאת. דוגמאות:
• נסעתי לחו"ל, כי רציתי לראות מקומות חדשים.
• הלכתי לישון, כי הייתי עייפה.
החלק המודע הוא 'השכבה העליונה והדקה' של מבנה המוטיבציה, שכן רובה אינה מודעת. רבים מהמניעים ומהפעולות שלנו נובעים ממקורות לא ידועים לנו. דוגמאות:
• הלכנו לישון, לא משום שהיינו עייפים אלא משום שהיינו מדוכדכים, ורצינו להימלט מהתחושה.
• רבנו עם חברה, לא משום שהיא הרגיזה אותנו, אלא משום שקינאנו בה, ורצינו לפגוע בהצלחה שלה.

תיאוריות פסיכולוגיות להסברת המוטיבציה
תיאוריות שונות מנסות, כל אחת בדרכה, להסביר את המוטיבציה האנושית. התיאוריות האלה מתייחסות כולן לרצון האנושי, כל אחת מתמקדת בדגש שונה, ומסבירה את התנהלות הרצון באופן שונה.
דוגמאות לתיאוריות השונות:
• גישות התנהגותיות מתמקדות בלמידה ובעיצוב של מוטיבציות על-ידי חיזוקים.
• תיאוריות 'העצמי' מאמינות כי האדם מונע על-ידי חיפוש מתמיד של התפתחות ושל צמיחה אישית.
• פירמידת הצרכים של מאסלו עוסקת במדרג של מוטיבציות.

מוטיבציה פנימית ומוטיבציה חיצונית – מה ההבדל?
מבחינים בין שני סוגי מוטיבציות: פנימית וחיצונית.

מוטיבציה פנימית – מוטיבציה זו מחוברת למניעים בתוך האדם, כגון: הנאה, תחושת יכולת ושליטה במצב, והיא קשורה להנאה פנימית מעצם הפעולה ולא בהכרח מהתוצאות הממשיות שלה.
דוגמאות:
• ילדה נהנית מקריאת ספר. המוטיבציה שלה פנימית, וקשורה רק להנאה של הקריאה ולא לתגמול חיצוני כלשהו, שהוריה נותנים לה.
• מורה מכין במשך שעות רבות את השיעור הבא, כדי שיהיה מעניין במיוחד.

מוטיבציה חיצונית – מוטיבציה זו מופעלת על-ידי הרצון להשיג גמול מהסביבה או במטרה להימנע מעונש. היא ממוקדת בגורמים חיצוניים לאדם. אמנם האדם בוחר, אך הבחירה 'תלויה בדבר', תלויה בסיפוק, שיושג מהתוצאה החיצונית של מעשיו.

חיזוקים חיצוניים מוכרים: ציונים גבוהים, מִיצָב (סטאטוס), כסף, תפקיד חשוב, פרס, מתנות ומחמאות. במובן ההפוך הכוונה היא להימנעות מתוצאות אלה: ציון נמוך, אובדן הסטאטוס, אובדן כסף או תפקיד או קבלת עונש, שלילת זכויות, עלבון, השפלה. דוגמאות:
• הילדה קוראת ספר, כדי שאמה תיתן לה מחמאה, או כדי שלא תכעס עליה שהיא לא קוראת.
• המורה מכין את השיעור, כי המפקחת באה לבחון אותו.

לפני המשחק

א. שאלו את התלמידים בסבב: מה היא מוטיבציה?
ב. בקשו דוגמאות למוטיבציה מחיי היומיום של התלמידים: דברים שרוצים, ואיך משיגים אותם.
ג. הגדירו את המושג, כפי שהוא כתוב בהנחיות למורים.
ד. הסבירו לתלמידים את כללי הפעילות.

להעמיק את הדיאלוג במהלך המשחק

א. חשיפה אישית: השתתפו עם התלמידים במשחק, ושתפו אותם בחוויות אישיות שלכם בנושא. שיתוף משרת את המטרה: ככל שאתם מעורבים יותר במשחק, התלמידים מרגישים בנוח יותר להשתתף. למעשה, אתם נותנים דוגמה לצורת ההשתתפות. כמו כן, דרך הסיפורים שלכם התלמידים יכולים ללמוד על התנסויות חיים שונות ועל דרכי התמודדות. דוגמה: שתפו את התלמידים במוטיבציות שלכם, בדברים שחשובים לכם, וגם בשינויים שעברתם. למשל, "פעם … היה חשוב לי, אבל היום… חשוב לי יותר."
ב. כאן ועכשיו כהזדמנות להעמקת הדיאלוג: נצלו הזדמנויות שעולות במהלך המשחק, כדי להעביר מסרים שחשובים לכם. דוגמאות:
• כאשר תלמיד או תלמידה זורקים קלף מסוים, שאלו: מדוע זרקת את הקלף? האם אין לך מוטיבציה כזו בכלל? האם היא קיימת, אך היא אינה חשובה לך?
• שימו לב אם נוצרה תחרות בין התלמידים. אם כן – שוחחו על המוטיבציה לנצח במשחק: מאין היא מגיעה? למה זה חשוב? מה קורה, כאשר מנצחים/מפסידים?
ג. שיתוף: בקשו מהתלמידים לשתף זה את זה בתחושות, במחשבות וברעיונות לגבי המוטיבציות שלהם. נסו לעורר משא ומתן על המוטיבציות השונות, ועל מה שחשוב לכל אחד ואחת. עשו זאת על-ידי שאלות מנחות, כגון:
1. מדוע חשוב לכם להיות עשירים?
2. האם מישהו או מישהי מרגישים אחרת?
3. כיצד תפעלו, כדי לקדם את המוטיבציה הזו שלכם?

להעשיר את הדיאלוג אחרי המשחק

1. שאלו בסבב:

א. איך היה המשחק היום?
ב. האם למדתם משהו חדש? אם כן, מה?
ג. האם שיניתם את דעתכם לגבי משהו היום?
ד. מה אתם לוקחים אתכם (רעיון, משפט, מחשבה) מהמשחק להמשך הדרך?

2. כל תלמיד ותלמידה יבחרו קלף אחד מן הקלפים שנשארו להם, יציגו אותם לקבוצה, ויסבירו מדוע בחרו בקלף זה.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן