מערך שיעור
שעמום – פעילות לקראת החופשה הגדולה
שירה גודמן ושלמה זיס מהמחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה במטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת בשעמום בחופש הגדול ובהתמודדות עמו.

רקע

הילדים מצפים בכיליון עיניים לחופשת הקיץ. בימים הראשונים יש הרגשה נהדרת, אך החופש המתארך ומתארך, ולא תמיד מגשים את הציפיות. רבים מתלמידי כיתות ה–ו כבר אינם רוצים ללכת לקייטנה. כך הם נותרים בבית, ובדרך כלל, הם  נאלצים להעסיק ולשעשע את עצמם. ואז, די מהר, השעמום מגיע. לרוב, השעמום גורם תסכול ומרירות, ובמקרים מסוימים הוא אף עלול להביא למעשים מסוכנים ופוגעניים, כמאמר הפתגם: "השעמום הוא מקור כל הרוע". על מנת להתמודד עם הנושא הזה, אנו מביאים פעילות לקראת החופש הגדול שנושאה: שעמום.

מטרות

1. להתכונן לכך שלא בכל ימי החופש הגדול הילדים נהנים, אלא יש גם רגעים טובים פחות, ובהם – רגעי השעמום.
2. לחשוב מראש על השעמום בחופש הגדול ועל ההתמודדות עמו.

הנחיות

1. התחילו את הפעילות בלי להציג את הנושא שלה: שעמום.
2. בקבוצות – חלקו את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תקבל 20 דקות חופשיות, שבהן תוכל לעשות מה שהיא רוצה – בתחום בית-הספר.
3. במליאה – לאחר תום הזמן, כנסו את הקבוצות למליאה. התלמידים יספרו מה עשו בזמן החופשי שהוקצב להן. כוונו אותם בשאלות, כגון:
א. האם נהניתם?
ב. האם עשיתם משהו ביחד או בנפרד?
ג. האם נוצרו בעיות? אילו?
4. בקבוצות – הצעה לפעילות מקורית לחופש הגדול:
א. התלמידים ילמדו בקבוצה את דף העבודה (מצורף קובץ להורדה) על נושא השעמום.
ב. התלמידים ישוחחו בקבוצתם על המידע במקורות שקראו.
ג. כל קבוצה תציע הצעה לפעילות מקורית לחופש.
5. דיון לסיכום – כנסו שוב את המליאה, ודונו על הנושא חופש ושעמום. היעזרו בנקודות הבאות:
א. האם לפעמים משמעם לכם בחופש? מה אתם עושים במקרה כזה?
ב. האם שעמום יכול לגרום למעשים שליליים? מדוע?
ג. האם, לדעתכם, חשוב שאדם יהיה מסוגל להיות לבד, ללא אמצעי בידור חיצוניים (כגון: טלוויזיה ומחשב)? מדוע?
ד. מה אפשר לעשות כדי להתגבר על השעמום בחופש הגדול? הציעו הצעות מעשיות.

לחצו להמשך קריאה
הקטן