מערך שיעור
כל הגוף מקשיב – כללי מפגש לתחילת שנה
תמר ינישסקי, צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח, ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

מפגשי הבוקר הם הזדמנות לספר במליאת הילדים על סדר היום בגן. המפגשים במהלך היום מאפשרים לגננת ללמד תכנים בצורה חווייתית והם גם אתנחתא בין הפעילויות. למידה של כללי ההתנהגות תיצור אקלים חברתי חיובי במפגש.

מצורפים קבצים להדפסה: "כל הגוף מקשיב", רגליים, פה, עיניים, אוזניים, ידיים
מד-קול   

רקע

מפגש הוא אחת מצורות ההתכנסות המקובלות בגן הילדים. מפגשי הבוקר הם הזדמנות לספר במליאת הילדים על סדר היום בגן. המפגשים במהלך היום מאפשרים לגננת ללמד תכנים בצורה חווייתית והם גם אתנחתא בין הפעילויות.
פעמים רבות ילדים חווים קושי לשבת זמן ממושך במפגש בגלל גורמים כמו טווח קשב קצר, ישיבה צפופה או לא נוחה, או ההכרח לשבת בחוסר פעילות. לעיתים הגננת חשה שהיא מוכרחה ללמד תוכן מסוים ויש ילדים שמאבדים את הריכוז שלהם, או שהגננת רוצה לשתף קבוצה גדולה של ילדים באופן כזה שהילדים שאינם משתתפים משתעממים או מאבדים את הריכוז.
המפגש צריך להיות זמן של התכנסות חברתית שמאפשר השתתפות פעילה של כלל הילדים, ואין לצַפות מהילדים שיהיו מרוכזים בו לטווח ארוך. אפשר לנסות דרכים שונות לישיבה במפגש שמהן תוכל הגננת ללמוד איזו צורת ישיבה היא הטובה ביותר לילדים, כלומר כזאת שיוצרת אקלים מיטבי של הקשבה וריכוז.
בתחילת השנה צריך ללמד את הילדים מהם כללי הישיבה במפגש. הכללים יאפשרו לילדים להיות קשובים לאחרים ומודעים למרחב האישי והסביבתי, וכך תיווצר אווירה נעימה שבה יוכלו להיות מרוכזים ופעילים כאחד. היכרות עם הכללים תסייע לילדים ללמוד כיצד לשלוט בוויסות הגוף בזמן המפגש, וכיצד השליטה בגוף תעזור להם לשמור על הכללים.
למידה של כללי ההתנהגות תיצור אקלים חברתי חיובי במפגש. הכללים צריכים להיות ברורים ומנוסחים בלשון חיובית. הקניית הכללים דרך התנסות וחוויה תאפשר לילדים להבין כי הכללים נועדו בשבילם. כדי לעזור לילדים לזכור את הכללים ואף לשמור עליהם, מומלץ לנסח כללים מעטים בתחילת השנה ובהדרגה ללמד כללים נוספים. מומלץ לשוחח עם הילדים ולשתף אותם בקביעת הכללים בגן, להסביר להם את מטרת הכללים ותרומתם להתנהלות בטוחה ומגֵנה המאפשרת ריכוז ולמידה.
למידע נוסף על הקניית הרגלים וכללי התנהגות 
מתוך וזוהי רק ההתחלה… תחילת שנת הלימודים בגן הילדים.

מערך הפעילויות הבא יסייע לילדים ללמוד את הכללים באופן מוחשי ופעיל, ולהיזכר בהם בכל מפגש. באמצעות חלוקה לכמה מפגשים יוכלו הילדים ללמוד בכל פעם כלל אחד, ורק לאחר שהפנימו אותו יִלמדו כלל נוסף. באופן זה המפגש יהיה דינמי וקצר אך מלמד.
במסגרת המערך ייעשה שימוש בלוח עם הכותרת "כל הגוף מקשיב" ובכרטיסיות של חלקי הגוף. מטרת "כל הגוף מקשיב" היא ללמד את הילדים באופן מכבד כי הם מסוגלים לשלוט בגופם ולקחת אחריות על מעשיהם. החלוקה לחלקי הגוף תעזור לילדים להיזכר בכל פעם באיבר שבו הם משתמשים כדי לשמור על הכללים.

מטרות

ליצור אקלים מיטבי בגן
להטמיע כללים בצורה חיובית
לאפשר זמן מפגש מיטבי לילדים ולגננת

הקניית כללים – מטרות

לפתח יכולת דחיית סיפוקים והמתנה בתור
לחזק ויסות גופני של רגשות – שליטה בגוף
לפתח יחס מכבד לאחר

הנחיות

אביזרים
איור להדפסה "כל הגוף מקשיב" (מומלץ להדפיס בגודל A3)
כרטיסיות להדפסה: רגליים, פה, עיניים, אוזניים, ידיים
מד-קול   
אטב

הנחיות
בכל יום תְלַמד הגננת כלל חדש. במפגש הראשון תציג הגננת לילדים את הלוח "כל הגוף מקשיב" ותתלה אותו במקום בולט. בכל סוף מפגש תיתן הגננת לאחד הילדים להניח את הכרטיסייה המתאימה שתתווסף ללוח "כל הגוף מקשיב". בתחילת כל מפגש תבקש הגננת מהילדים להזכיר את הכלל הקודם לפני שילמדו את הכלל הבא.

פתיחה

במפגש הראשון תִפתח הגננת במילות חיזוק שמסבירות את משמעות המפגש (מומלץ לפתוח איתו את השבוע כדי שיהיה רצף):

"איזה כיף לראות את כל מי שהצטרף למפגש! כשכולם יושבים אני יודעת מי נמצא בגן ואני יכולה לשתף אתכם בכל הדברים המעניינים שרציתי שנעשה יחד, לשמוע אתכם ולספר לכם דברים חדשים."

*מילות חיזוק שמעוררות סקרנות יכולות לסייע לילדים כן להשתתף במפגש בלי להכריח אותם, בלי לכעוס ובאופן שלא יפריע ליתר הילדים שמעוניינים לקחת בו חלק.

(בתחילת שנה) "אני רואה שיש פה ילדים שמאוד מאוד התבגרו בקיץ, וזה אומר לי שאני יכולה ללמד אתכם כללים חדשים למפגש. כללים עוזרים לנו ללמוד ולשחק בצורה חברית כדי שתמיד יהיה לנו נעים בגן.  בכל יום נכיר כלל אחד חדש שיעזור לנו ללמוד איך כל הגוף שלנו מקשיב."

• למי הגוף שלנו צריך להקשיב?

• מה אנחנו מרוויחים מזה שהגוף שלנו מקשיב?

מפגש ראשון

כלל: רגליים נחות 

צורת מפגש: ישיבה על כיסאות

1. מי יכול להגיד לי מה אפשר לעשות עם הרגליים?

משחק "מי יכול"…: לקפוץ כמו קנגורו, לדהור כמו סוס, לצעוד כמו פיל וכו'.

2. הגננת תנחה את הילדים לפעילות בישיבה ותסביר: עכשיו נשב כדי שנוכל לשחק משחק.

בכל פעם היא תנחה את הילדים לעשות את אחת הפעולות הבאות:

רגליים רוקעות, רגליים מתופפות, רגליים שוחות, רגליים מפדלות (אופניים), אפשר להוסיף מקצבים שונים – מהר/לאט

לאחר כמה  חזרות תאמר: רגליים נחות.

דיון

כל הכבוד! ראיתי שאתם מצליחים להניע את הרגליים בכל מיני דרכים. אתם אחראים לגוף שלכם. אתם יכולים להרגיש מתי הרגליים בתנועה ומתי הן נחות.

איך לדעתכם הרגליים צריכות להיות בזמן מפגש? (בזמן שיושבים ומדברים, הרגליים צריכות להיות במנוחה)

למה? (כדי שיהיה מקום לכל אחד בלי שיפריעו לו, כדי שיהיה אפשר לשמוע ולראות את מי שמדבר)

סיכום: הגננת תציג את הכרטיסייה המתאימה. היום ראינו שחשוב לשמור על רגליים במנוחה בזמן הישיבה במפגש. הכלל הראשון שלנו יהיה (תקריא מהכרטיסייה): "רגליים נחות". בואו נאמר יחד: "רגליים נחות לשבת מצליחות".

מפגש שני

כלל: פֶּה שקט

צורת מפגש: ישיבה במעגל על הרצפה או על כיסאות

1. הגננת תשאל את הילדים מה הפה יכול לעשות. לאחר מכן תיתן להם להתנסות: (לצעוק, לנשוף, ללעוס, ללחוש, לדבר).

2. הגננת תציג בפני הילדים את ה"מד-קול" (תסביר שהוא דומה למדחום אבל הוא בודק כמה הקולות בגן חזקים). בואו נראה מה אומרים הצבעים. אני אשים את האטב על אחד הצבעים ואתם תנסו לדבר לפי סוג הקול שהצבע מראה.(קול דומם, לחישה, דיבור, דיבור חזק, צעקה).

3. הילדים ישבו במעגל. הגננת תבקש מכל הילדים באותו זמן להגיד בקול את השם שלהם. לאחר מכן הגננת תלך מאחורי הילדים, ורק מי שהגננת תיגע בראשו יגיד את השם שלו.

דיון

מתי הצלחתם לשמוע את השם של החברים שלכם?

מתי הצלחתם לשמוע את עצמכם?

איזו צורת דיבור הייתה לכם הכי נעימה, ומדוע?

סיכום: הגננת תציג את הכרטיסייה המתאימה. היום ראינו שחשוב לשמור על פה שקט בזמן שמישהו אחר מדבר במפגש.  הכלל שלנו יהיה (תקריא מהכרטיסייה): "פֶּה שקט". בואו נאמר יחד: "עכשיו הפה שקט, אחר כך נפטפט".

לאחר מכן הגננת תחזור עם הילדים על הכלל שלמדו ביום הקודם, וכך בכל יום יחזרו הילדים על כל הכללים שנלמדו.

מפגש שלישי

כלל: עיניים מתבוננות במי שמדבר

צורת מפגש: ישיבה מפוזרת במפגש

הגננת תסביר לילדים את הוראות המשחק:

כל הילדים יעצמו יחד את העיניים ויספרו עד עשר. אני אחביא חפץ וכולם יפקחו עיניים, יקומו ויתחילו לחפש את החפץ. אבל (!) אתם צריכים לחפש את החפץ רק בעזרת העיניים, בלי ידיים ובלי מילים. ילד שראה את החפץ צריך לחזור בשקט למקומו, בלי לגלות לילדים האחרים היכן נמצא החפץ. כשכל הילדים יחזרו לשבת, אבחר ילד או ילדה שהצליחו לשבת בלי לדבר, והם יגידו לי איפה מסתתר החפץ.

*הגננת יכולה להיעזר בסייעת או באחד הילדים כדי להדגים כיצד משחקים.

*אם יש ילד שמתעכב במציאת החפץ, הגננת יכולה לרמוז לו על הכיוון.

דיון

איך העיניים שלנו עזרו לנו במשחק? (כדי להצליח למצוא את החפץ, העיניים היו צריכות להתבונן מסביב)

על מה חשוב להסתכל במפגש? על הגננת, על תמונה, על מישהו שמדבר במפגש.

למה צריך להסתכל על מי שמדבר? (נוכל להבין אותו טוב יותר; נוכל לראות את שפת הגוף שלו; אם ירצה להראות לנו משהו, נוכל לראות את זה).

סיכום: הגננת תציג את הכרטיסייה המתאימה. היום ראינו שחשוב שהעיניים יתבוננו במי שמדבר בזמן המפגש. הכלל שלנו יהיה (תקריא מהכרטיסייה): "עיניים מתבוננות". בואו נאמר יחד: "כשהעיניים מתבוננות במי שמדבר, אפשר להבין אותו טוב יותר".

מפגש רביעי

כלל: אוזניים קשובות

צורת מפגש :ישיבה במעגל/ישיבה על כיסאות

  1. הגננת תלחש שֵם של איבר גוף, והילדים יצטרכו לשים את היד על האיבר שאמרה.
  2. טלפון שבור – הגננת תלחש מילה לילד הקרוב אליה ביותר. הילד ילחש את המילה לילד שיושב לידו וכן הלאה עד הילד האחרון שיושב מצידה השני של הגננת. הילד האחרון בסיבוב יגיד בקול את המילה.

דיון

כששיחקנו טלפון שבור, באיזה איבר השתמשנו?

האם תמיד הצלחנו לשמוע מה אומרים לנו?

מתי קל יותר להקשיב?

לָמָה לדעתכם חשוב להקשיב?

מה קרה כשלא שמענו טוב?

סיכום: הגננת תציג את הכרטיסייה המתאימה. היום ראינו שחשוב להקשיב למי שמדבר בזמן המפגש. הכלל שלנו יהיה (תקריא מהכרטיסייה): "אוזניים קשובות". בואו נאמר יחד: "אוזניים קשובות יודעות את התשובות".

מפגש חמישי

כלל: ידיים שלוות (**ולא שלובות**)

צורת מפגש :ישיבה על כיסאות במפגש

  1. הגננת תקרא בשם של אחד הילדים, ואותו ילד יתחיל להזיז את הידיים שלו. כל הילדים יחזרו על תנועות הידיים שלו עד שהגננת תגיד שם של ילד אחר, שיתחיל להזיז את הידיים שלו אבל בצורה שונה מהילד הקודם.
  2. עכשיו הגננת תחליף את הילדים, ותעשה באופן מכוון תנועות שפוגעות במרחב האישי:

תניף את הידיים לצדדים, תסובב את הידיים במעגלים גדולים.

ואז תשאל: מה דעתכם שכולנו נשב כך במפגש? לא!!! ודאי שאי אפשר.

דיון

למה לדעתכם התנועות לא מתאימות? (הן מפריעות למי שיושב לידי).

מה קרה? איך הרגיש מי שיושב לידכם?

לְמָה הידיים משמשות אותנו בזמן המפגש?

איך כדאי שהידיים יהיו בזמן המפגש?

למה חשוב לדעתכם שהידיים יהיו שלוות בזמן המפגש?

סיכום: הגננת תציג את הכרטיסייה המתאימה. היום ראינו שחשוב שהידיים שלנו יהיו שלוות בזמן המפגש. הכלל שלנו יהיה (תקריא מהכרטיסייה): "ידיים שלוות". בואו נאמר יחד: "ידיים שלוות על חברים שומרות".

לסיכום

הגננת תשבח את הילדים על למידת הכללים ותַפנה את תשומת ליבם ללוח:

"אני גאה בכם מאוד, הצלחתם ללמוד את כל כללי המפגש! (היא תצביע על כל אחד מחלקי הגוף) ראיתי ילדים שהצליחו להקשיב באמצעות האוזניים, להמתין ולשמור על פה שקט כשחבר אחר דיבר, להישאר עם רגליים שלוות כדי לא להפריע לילדים שיושבים לידם, ילדים שהתבוננו ולמדו דברים חדשים, וידיים ששמרו על חברים.

בכל מפגש נסתכל יחד על הלוח ואתם תזכירו לי ולחברים שלכם את הכללים. אם נשמור על הכללים יהיה לנו תמיד נעים לשבת יחד."

לחצו להמשך קריאה
הקטן