הנחיות
בפעילות זאת שני אירועים יומיומיים מחיי התלמידים, העוסקים במתח בין הרצון הטבעי של כל אדם לנהוג כרצונו לבין העובדה שלפעמים זה יכול לפגוע בזולת. השאלות בעקבות האירועים יעזרו לתלמידים להבין את הנושא, ולסיכום הם יידרשו לחבר אירוע, שידגים את מה שלמדו.
הפעילות
א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים (ראו בהמשך).
ב. משך הזמן למילוי הדף לתלמידים: כ-20 דקות.
ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים.
בקשו מהתלמידים לשתף את הכיתה באירועים שחיברו, ודונו בהם בעזרת השאלות הבאות:
1. האם החירות היא ערך חשוב בעיניכם? מדוע?
2. האם יש מצבים שצריך לוותר על הזכות שלנו לעשות כרצוננו? הסבירו.
3. האם יש מצבים שערך החירות חשוב יותר מן ההתחשבות באחר? הסבירו.
4. אילו בחברה שלנו כולנו היינו נוהגים תמיד כרצוננו – איך, לדעתכם, הייתה החברה הזאת נראית?
ד. "ההורים שלי חינכו אותי מעולה …, אבל … הם נתנו לי יותר מדי חופש …, לא אמרו לי אף פעם 'לא'. בן אדם בן עשר
שנותנים לו לראות כל יום את הזריחה, מתבלבל, הוא לא יודע מה לעשות עם כל כך הרבה חופש." (אביב גפן, קטע
מתוך ריאיון, 1996)
1. מה דעתכם על דבריו של אביב גפן? האם אתם מסכימים אתו? מדוע?
2. מדוע, לדעתכם, הורים מגבילים את החופש של ילדיהם?
ה. קראו את הקטע הבא, וענו על השאלות שאחריו.
כִּי-יִמָּכֵר לְךָ אָחִיךָ הָעִבְרִי, אוֹ הָעִבְרִיָּה, וַעֲבָדְךָ, שֵׁשׁ שָׁנִים, וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת תְּשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ. וְכִי-תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי
מֵעִמָּךְ, לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ, רֵיקָם. הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק, לוֹ, מִצֹּאנְךָ, וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ […] וְזָכַרְתָּ, כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיִּפְדְּךָ ה'
אֱלֹהֶיךָ…
(דברים טו, יב-טו)
1. איזה כלל נלמד מן השעבוד של עם ישראל במצרים לגבי עבד עברי.
2. עבדות היא שלילה של החירות. כיצד כללי העבדות שקבעה התורה עוזרים למנוע שלילה מוחלטת של החירות?