מערך שיעור
דומים ושונים – קבלת השונה והאחר
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בשוני ובדמיון בין בני אדם. ננסה להבין מה זה אומר בהקשר של החיים בקבוצה.

רקע

כולנו בני אדם. לכולנו אף, פה, אוזניים, שיער … אך כל אחד מאתנו שונה מרעהו, כל אחד מאתנו מיוחד במינו, אין שני בני אנוש הזהים זה לזה.
בהפעלה זו נעסוק בנושא – בני אדם דומים וגם שונים. ננסה להבין מה זה אומר בהקשר של החיים בקבוצה.
• נכיר בכך שבני אדם שונים זה מזה.
• השונות היא דבר חיובי ומעניין. ראוי לטפח ולעודד את ההבדלים , כדי שהחברה תהיה מגוונת ומעניינת יותר.
• לכל אחד דברים המיוחדים לו. לכל אחד כישרונות, לכל אחד יש משהו שהוא "הכי טוב" בו.
• מכל אחד אפשר ללמוד. לכל אדם יש מה לתת לזולתו ולקבוצה, ומכל אחד אפשר לקבל משהו ייחודי שיתרום לזולת ולקבוצה.

הפעילויות הן מודולריות. ניתן להשתמש בכולן, וניתן לבחור פעילויות בודדות, הכול לפי ראות עיני הגננת.

מטרות

1. ליצור בגן אווירה של קבלת השונה והאחר.
2. לחזק בילדים את תחושת הכבוד לכל אדם באשר הוא אדם.
3. לפתח אצל הילדים הכרה בכך ששוני הוא דבר חיובי ותורם.

הנחיות

במערך זה חמש הצעות לפעילות:

פעילות 1: אנחנו דומים וגם שונים

מטרת הפעילות:
לגלות שבין אנשים יש דברים שהם דומים, ויש דברים שהם שונים.

תיאור הפעילות:
1. חלקו את ילדי הגן לזוגות. כל זוג יצטרך למצוא דבר אחד שבו שני הילדים דומים או שמשותף להם, ודבר אחד שבו שני הילדים שונים.
2. לאחר מכן, כנסו את הילדים לריכוז ובקשו מכל זוג לספר איזה דברים הוא גילה.
3. לסיכום, אפשר לערוך שיחה קצרה על הממצאים: איזה סוגי דברים מצאו הילדים – האם התייחסו לצורה החיצונית, לדברים שכל אחד אוהב, לתכונות אופי, או לדברים אחרים (למשל – שתינו גרות באותו רחוב, לשנינו יש סבא וסבתא בירושלים…)

פעילות 2: מה היה קורה אם כולנו היינו זהים?

מטרת הפעילות:
לחשוב על הקשיים שזהות ודמיון יכולים לעורר.
להכיר בכך שכל אחד רוצה להיות מיוחד ושונה.

תיאור הפעילות א:
1. לפניכם תמונה שבה מצולמת קבוצת ילדים בגן ולכולם יש אותם תווי פנים. ניתן להיכנס לקישור ולהדפיס אותה: gan.jpg.
2. תלו את התמונה על הלוח, או העבירו אותה בין הילדים, ובינתיים ספרו להם סיפורון קצר:

במקום רחוק וקצת מבודד
היה גן ילדים מאד מיוחד.
כל הילדים בגן המדובר
נראו בדיוק אותו הדבר!

3. שוחחו עם הילדים על הנקודות הבאות:

  • מה, לדעתכם, קורה בגן הזה, שבו לכל הילדים יש אותם פנים?
  • האם הייתם רוצים להיות בגן כזה? מדוע?
  • האם את/ה היית רוצה להראות בדיוק כמו כולם? או שאת/ה אוהב/ת שכל אחד שונה? מדוע?
  • מהו הדבר שאת/ה אוהב/ת ביותר במראה שלך?

פעילות 3: בקבוצה מגוונת – יותר מעניין ונחמד

מטרת הפעילות:
להכיר בכך ששונות היא מעניינת ומגוונת

תיאור הפעילות:
1. קראו לילדים את השיר הבא:
אם …
אם כל הפרחים היו רק סביונים,
אם כל הפירות היו רק רימונים,
אם כל הירקות היו רק מלפפונים,
אם כל החיות היו רק תנינים,
מה היינו אז עושים –
בלי נרקיסים וכלניות?
בלי סלט פירות?
מה היינו עושים –
בלי דולפינים…?
בטח היינו נורא, נורא, נורא, נורא ….
מ-ש-ת-ע-מ-מ-י-ם!

1. בקשו מהילדים לצייר עולם שבו אין דברים שונים. תנו להם לפתח את הנושא מבלי לכוון אותם.
2. תלו את הציורים על לוח הקיר בגן.

פעילות 4 : להיות אני

מטרת הפעילות:
לגלות שלכל אחד יש משהו שהוא מיוחד בו ושבו הוא שונה מאחרים.

תיאור הפעילות:
1. קיראו לילדים את הסיפור: כמו רוני

בגן נרקיס יש ילדה אחת. קוראים לה רוני. היא הילדה היפה ביותר בגן.
כשרוני מחייכת, כל הבנות בגן מחייכות, כמו רוני.
כשרוני באה לגן עם שתי צמות, למחרת כל הבנות באות לגן עם שתי צמות, כמו רוני.
כשרוני באה לגן עם חצאית ג'ינס, למחרת כל הבנות באות לגן עם חצאית ג'ינס, כמו רוני.
כשרוני באה לגן עם נעלי התעמלות אדומות, אחר הצהריים כל הבנות מבקשות מאימא שתקנה להן נעלי התעמלות אדומות, כמו לרוני.
יום אחד באו כל הבנות לגן עם צמות, כמו רוני, ועם חצאית ג'ינס, בדיוק כמו של רוני, ועם נעלי התעמלות אדומות, ממש כמו רוני.
פרצה ליאת הגננת בצחוק גדול ואמרה: היום כולכן רוני. היום אקרא לכולכן רוני.
הבנות קצת נעלבו. הן לא רצו שיקראו להן רוני. כל אחת מהן רצתה שיקראו לה בשמה הפרטי, בשם המיוחד שלה.
ליאת הגננת אמרה: אתן צודקות לגמרי. כל אחת מכן היא ילדה הכי מיוחדת במינה, ולא דומה לאף אחת אחרת.
ללילך יש תלתלים שחורים.
לענת יש עיני תכלת ענקיות.
לליאור יש גומת חן בלחי שמאל.
ואילנית היא הכי ג'ינג'ית שאפשר.
אז למה כולן רוצות להיות כמו רוני?
למחרת בבוקר, כל בת באה בבגד שהיא בחרה לעצמה, ושוב היו בגן הרבה בנות חמודות, שכל אחת נראתה בדיוק כמו … עצמה.

שאלות לשיחה בעקבות הסיפור:
האם גם אתם לפעמים רוצים להדמות למישהו? אולי לאח או אחות גדולים? אולי לחבר?

מהו הדבר המיוחד שבו אתם שונים ומיוחדים מאחרים? זה יכול להיות משהו במראה החיצוני, תכונה שלכם, משהו מיוחד שאתם אוהבים לעשות או שאתם טובים בו במיוחד.

האם אתם אוהבים את הדבר שבו אתם מיוחדים? האם אתם שמחים שיש לכם משהו מיוחד משלכם?

פעילות 5: לתת ולקבל

מטרת הפעילות:
לכל אחד יש משהו מיוחד, תכונה מיוחדת, שהוא יכול לתת לזולת, לתרום לחבריו בקבוצה, או שממנה אפשר ללמוד.

תיאור הפעילות:
אירוע:

הילדים בגן רקפת רצו לעשות מסיבה. מה כל אחד יכול לתרום למסיבה?
דנית היא בדרנית – היא מכירה הרבה בדיחות מצחיקות שאותן תוכל לספר.
נדב יודע להכין כדורי שוקולד מצוינים.
איתי ונעם חזקים וזריזים – הם יסדרו את הגן למסיבה.
ורד מציירת יפה, היא תהיה אחראית על קישוט הגן למסיבה. מי שאוהב לצייר יכול לעזור לה.

ומה אתם יכולים לתת לחברים שלכם?

1. קראו לילדים את האירוע.
2. בקשו מכל ילד לחשוב על דבר אחד שהוא יכול לעשות למען חבריו, בזכות תכונה מיוחדת שיש לו. למשל:
רם מאד גבוה. הוא יכול לעזור לילדים להוריד דברים המונחים במקום גבוה.
דינה מאוד אוהבת צמחים ופרחים. היא יכולה לשתול פרחים בגינת הגן.
נטלי יודעת לעשות גלגלון. היא יכולה ללמד את מי שרוצה.
3. כתבו לכל ילד על פתק את הדבר שבחר לעשות, ותלו את הפתקים. אפשר לתת לילדים לאייר את הפתקים שלהם.
4. בסוף השבוע אפשר לבדוק מה כל אחד עשה, ואיך הרגישו האחרים – האם זה היה כיף, האם זה באמת עזר.

לחצו להמשך קריאה
הקטן