מערך שיעור
הבל היופי?
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעלה זו עוסקת בנושא המראה החיצוני, אולם בשל רגישות רבה של הנושא, בחרנו לעסוק בו באופן מעט עקיף – דווקא מתוך נקודת מבטה של מי שמרגישה מופלה ונפגעת כתוצאה מהיותה פחות יפה.

רקע

למראה חיצוני של בני אדם יש השפעה רבה, הן על היחס שלהם לעצמם והן על היחסים שלהם עם זולתם וסביבתם. לעתים קרובות, מקנה חזות חיצונית נאה כוח והשפעה, ולעתים מנוצל הכוח הזה לרעה, במיוחד בגילאים צעירים. המקרה הקלאסי של השפעת החיצוניות הוא של "מלכת הכיתה" – זוהי על פי רוב הילדה היפה בכיתה, והיא לעתים משתמשת ביופייה כדי לכפות את רצונה על ילדים אחרים, להעליב ילדים וכד'. הפעלה זו עוסקת בנושא המראה החיצוני, אולם בשל רגישות רבה של הנושא, בחרנו לעסוק בו באופן מעט עקיף – דווקא מתוך נקודת מבטה של מי שמרגישה מופלה ונפגעת כתוצאה מהיותה פחות יפה, כביכול. אנו מקווים שההפעלה תעורר את הילדים לחשוב על הצורה החיצונית ומשמעויותיה. לשיקולו של המפעיל אם לקחת את הנושא צעד נוסף קדימה ולעסוק גם במצבים של ניצול לרעה של יופי חיצוני.

מטרות

1. להכיר ולחשוב על היבטים שונים של מראה חיצוני.
2. לבדוק את השפעתו של המראה החיצוני כגורם בעל השפעה במישור החברתי.

הנחיות

בפעילות זאת חמישה שלבים:

שלב א: סיפור הבעיה של יעל / שירה גודמן
– "מה קרה, יעל? את סגורה בחדר שלך מהרגע שנכנסת הביתה. יעל!…"
שמעתי את קולה הדואג של אימא מאחורי הדלת, אבל לא עשיתי דבר.
– "יעלי, משהו קרה בבית-הספר? תני לי להיכנס, יעל, אני רק רוצה לעזור…"
אימא שלי לא מוותרת בקלות. מבעד למסך דמעותיי ראיתי שהיא מנסה לפתוח את הדלת, אבל למזלי, לא שכחתי לנעול אותה מיד כשהגעתי הביתה.
– "יעל. בבקשה ממך…"
קמתי מהמיטה וגיששתי את דרכי לעבר הדלת. פתחתי אותה ו… נפלתי לזרועותיה של אימא. אימא, הטובה והמבינה ליטפה את ראשי בעדינות. אחרי כמה דקות נרגעתי. התיישבנו על המיטה ואימא אמרה:
– "עכשיו תתחילי מהתחלה."
– "זה התחיל כשנולדתי!"
– "????" אימא הביטה בי בתדהמה.
– "כן. כבר אז הייתי מכוערת, והמצב לא השתפר מאז."
אימא פרצה בצחוק. "מכוערת? את? על מה את מדברת?"
– "את לא רואה את זה, כי את אימא שלי. אבל אני מכוערת. מגעילה. ממש קופה. ובגלל זה לא קיבלתי את התפקיד
בהצגה…"
– "אהה…" אימא הביטה בי בדאגה, "לא קיבלת את התפקיד שרצית…" אימא ידעה כמה התפקיד הזה חשוב לי.

זאת הצגת הסיום של השנה, ואני כל כך רציתי את התפקיד. אני רוצה להיות שחקנית, ואני חושבת שאני מוכשרת. גם המורה שלי לדרמה חושבת כך. כל כך חיכיתי להזדמנות הזאת, להראות לכולם במה אני הכי טובה!
– "ולמה את חושבת שזה משום שאת לא יפה מספיק?"
דבריה של אימא פרצו לתוך מחשבותיי.
– "זה ברור! המחזמר היפה והחיה מספר על יפהפייה, שמתאהבת בחיה מפחידה. אז השחקנית הראשית חייבת להיות ממש יפה. ומי לדעתך קיבלה את התפקיד, נחשי!"
– "נעמה?"
– "את רואה שהצלחת לנחש! כי גם את יודעת שהיא יפה יותר ממני! אבל זה לא הוגן! אני שרה הרבה יותר טוב ממנה, ומשחקת הרבה יותר טוב ממנה, יש לי ניסיון, אני במקהלה ובחוג לדרמה, וגם התאמנתי והתכוננתי לתפקיד. ונעמה – היתרון היחידי שלה עליי הוא היופי שלה, וזה מה שקבע שהיא תיבחר! ככה זה צריך להיות, אימא? אז אולי אני צריכה לוותר על החלום שלי להיות שחקנית וזמרת, כי אם אני לא אקבל תפקידים, רק משום שאני לא מספיק יפה, אז מה שווה כל הכישרון שלי?
– "תראי, יעלי, אולי לפעמים, לתפקידים מסוימים, הצורה החיצונית קובעת יותר. זה לא אומר שאת מכוערת, אבל נעמה יפה במיוחד, זה ידוע, ואולי לתפקיד הזה, באמת צריך שחקנית יפה במיוחד? אבל – לא כל תפקיד הוא כזה!"
אימא ניסתה לנחם אותי, אבל זה יצא לה בדיוק ההפך. פרצתי בבכי מחדש.

בערב ניגשתי אל אימא ואמרתי לה: "את יודעת אימא, זה ממש מגוחך! הרי דווקא המחזמר היפה והחיה מספר שהיופי לא חשוב, ושאפשר להתאהב גם במישהו מכוער ומפחיד, כי מה שחשוב זה האופי. אבל איזה ערך יש לרעיון היפה הזה – אם בחיים, זה פשוט לא עובד ככה!?"

שלב א: נקודות לבירור אישי

1. מדוע יעל עצובה?
2. מי קיבל את התפקיד שיעל רצתה בו? מדוע?
3. כיצד אימא מנחמת את יעל?
4. מה ניתן ללמוד מההצגה שיעל רוצה להשתתף בה?

שלב ב: נקודות לעבודה קבוצתית

1. "המחזמר היפה והחיה מספר על יפהפייה, שמתאהבת בחיה מפחידה. אז השחקנית הראשית חייבת להיות ממש יפה…" כך יעל אומרת לאימא.
האם, לדעתכם, את התפקיד של היפה חייבת לשחק רק שחקנית יפהפייה?
2. יעל הרבה יותר מוכשרת, ואילו נעמה יפה יותר.
מי, לדעתכם, מתאימה יותר לשחק את תפקיד היפה במחזמר?
3. "… ואולי לתפקיד הזה, באמת צריך שחקנית יפה במיוחד?…" אימא אומרת.
מה דעתכם: האם יש תפקידים שההופעה החיצונית היא התכונה הכי חשובה בהם?
4. "בחיים זה פשוט לא עובד ככה…" יעל אומרת.
איך אתם מרגישים? – האם בחיים, היופי קובע יותר מהאופי ומתכונות אחרות?

שלב ג: הצעות הפעלה לדיון כיתתי

1. לפניכם רשימה של בעלי מקצועות ושל תפקידים.
2. חשבו: באילו מהם יש חשיבות להופעה החיצונית של בעלי התפקיד, ומדוע? שימו לב לנקודות הבאות:
א. אילו תכונות חשובות למילוי התפקיד?
ב. האם הופעה חיצונית יפה יותר עוזרת למילוי התפקיד?
ג. מה משותף לכל התפקידים? האם חשוב יותר שאנשים שעובדים עם אנשים, "ראו טוב?

בעלי מקצועות ותפקידים:
– רופא/ה
– ראש ממשלה
– מנחה בטלוויזיה
– מלצר/ית
– דייל/ת
– רקדן/ית
– מורה
3. האם אתם מרגישים שבכיתה שלכם או בבית-הספר שלכם הילדים היפים יותר מקובלים? האם ילדים שנראים פחות
טוב הם פחות מקובלים בגלל איך שהם נראים?
4. האם, לדעתכם, המורים אוהבים יותר, סלחנים יותר, כלפי הילדים היפים?

שיר
אלישבע מה נחמדת…/מרים ילן-שטקליס
מי לא זוכר את שיר הילדים הידוע של מרים ילן-שטקליס על הבובה אלישבע?
– קראו את השיר וענו על השאלות.
– מה המספרת מרגישה כלפי הבובה אלישבע?
– האם אינה רואה את הקרחת ואת האף השבור?
1. מדוע היא בכל זאת חושבת שהבובה יפה?
2. האם יכול להיות שיופי הוא לא רק עניין של מראה חיצוני? מה דעתכם?

מחשבה
האם יופי זה רק משהו שנולדים איתו?
כנראה לא. אפשר לעשות המון דברים כדי להראות טוב. להתלבש יפה, לשמור על ניקיון אישי, לעשות פלטה ליישור שיניים ובמיוחד לחייך כי פנים שמחות הן הרבה יותר יפות.

פתגמים
1. לפניכם שלושה פתגמים על יופי.
היופי הוא בעיני המסתכל. (עממי)
אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו. (מסכת אבות ד, כז)
שקר החן והבל היופי (משלי לא, ל)

א. מה משמעותו של כל פתגם, מה כוונתו?
ב. האם אתם מסכימים עם הרעיון של כל אחד מהפתגמים?

שיר
לא רוצה להיות יפה! / שירה

כל ההפסקה הם סביבי מתגודדים
תולים בי מבטים וקונים לי ממתקים
אילו רק ידעו לא היו מאמינים
שאני חולמת להיות סתם ילדה, ככל הילדים

רציתי שיאהבו אותי בשל מה שאני
אבל אותי הם לא רואים
הם כלל לא מכירים
את מה שמבפנים
בשבילם אני בובה, עם גומות ותלתלים
מסתכלים ומסתכלים –
אך לא אותי הם אוהבים!
הם אוהבים את הבובה
איזה בובה מסכנה…

דונו בכיתה בשאלות הבאות:

1. האם אתם חושבים שלאנשים יפים תמיד טוב?
2. האם אנשים יפים סובלים לפעמים בגלל היופי שלהם? מדוע?
3. האם יופי חשוב לכם, כשאתם בוחרים חבר או חברה?
4. האם אנשים יפים לפעמים מרשים לעצמם לפגוע באחרים שנראים פחות טוב מהם?

לחצו להמשך קריאה
הקטן