מערך שיעור
לוקחים סיכון
נועה שפירא, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות זו עוסקת בלחץ החברתי בכלל, ובלחץ, המניע ילדים לקחת סיכונים ואף לפגוע בעצמם, בפרט.

רקע

ידיעות רבות בעיתונות מדווחות על סיכונים שילדים לוקחים – שאיפת חומרים מסוכנים, עישון נרגילה, רולטת כביש, רולטת מגבת (חניקה באמצעות מגבת), משחקי "פארקור" (קפיצה ממקומות גבוהים) ועוד. יתר על כן, גיל הילדים המסתכנים הולך ויורד.
הנטייה להסתכן יכולה לנבוע ממצבי חרדה עקב אירוע טראומתי או עקב פיגועי טרור, אך גם בעקבות לחץ חברתי ורצון להיות מקובלים ושייכים.

בפעילות זאת נעסוק בלחץ החברתי בכלל, ובלחץ, המניע ילדים לקחת סיכונים ואף לפגוע בעצמם, בפרט.

מטרות

עיסוק בלחץ חברתי בכלל, ובלחץ, המניע ילדים לקחת סיכונים ואף לפגוע בעצמם, בפרט.

הנחיות

קראו לתלמידים את האירוע הבא.
אירוע: כל הכבוד לשחר!
– "את באה אתי?" שאלה גלי את שחר. "אני הולכת לקפוץ מהגג של חדר אמנות לגג של המקלט."
– "השתגעת!?" תמהה שחר, "את קופצת מגגות!?".
– "בואי! כולם קופצים, ולאף אחד לא קרה כלום!", ענתה גלי, והוסיפה בלגלוג: "ממתי את כזאת פחדנית?".
– "אני בכלל לא פחדנית… אבל ממש לא בא לי לשבור משהו," אמרה שחר.
– "אני הולכת! תישארי כאן, את פשוט נקניקייה!" אמרה גלי לשחר והלכה לדרכה.
שחר נשארה עומדת מאחור, ממלמלת לעצמה: "ואם יגידו לך לקפוץ מהגג – תקפצי…?".
יעל ומיכל שמעו את הוויכוח של שחר עם גלי.
– "אפשר לחשוב…" אמרה יעל. "אלה שני גגות נמוכים! שתקפוץ, ואז לא יצחקו עליה!".
– "כל הכבוד לשחר! היא עושה את מה שהיא רוצה, ולא נכנעת ללחץ של גלי!", השיבה לה מיכל.

עם מי אתם מסכימים? למה?

 תרגיל: איך נתמודד עם לחץ חברתי?

1. לפניכם 4 אירועים של לחץ חברתי.
2. כיצד, לדעתכם, יש לנהוג בכל אחד מן המקרים?
3. מה ההבדל בין המקרים?

אירועים של לחץ חברתי

אירוע א: כל הכיתה נסעה לעשות סנפלינג במדבר יהודה. יותם מפחד מאוד, ומסרב לגלוש עם כולם. מיקה ושי מנסים לשכנע אותו: "אל תפחד! זה בטוח, וממש לא מסוכן!".
אירוע ב:  בכיתה שלנו לכולם יש אופניים משוכללים. ביקשתי מאבא שיקנה לי אופניים חדשים, אבל הוא אמר שאינו יכול להרשות לעצמו כרגע. אני חושבת שלא אשתתף בטיול האופניים הקרוב באופניים הישנים שלי.
אירוע ג: הלכנו יחד, כל הכיתה, לים. הים היה סוער, אבל הרבה ילדים אמרו שהם נכנסים בכל זאת, ומי שלא נכנס הוא שפן. מה לעשות?
אירוע ד: כל הכיתה הלכה יחד לסרט. אני ממש לא נהניתי, אבל כשיצאנו החוצה, כולם אמרו כמה שהסרט היה נהדר, אז החלטתי שעדיף לשתוק.

שאלות לדיון

1. איך תרגישו אם תיכנעו ללחץ חברתי ותעשו מעשה, שהוא בניגוד לרצונכם?
2. מתי לחץ חברתי הוא חיובי ומתי הוא שלילי? תנו דוגמאות.
3. מתי כדאי:
א. מתי כדאי לנו לעשות את מה שנראה לנו?
ב. מתי כדאי לנו לעשות את מה שחשוב לנו?
ג. מתי כדאי לנו לעשות את מה שהרוב עושה?

לחצו להמשך קריאה
הקטן