מערך שיעור
מה אני יכול להיות…? מערך שיעור לפורים
תמר ינישסקי ודינה ציונית, מטח. ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים.

חג פורים מזוהה יותר מכל עם תחפושות. ילדי הגנים ובתי הספר מתחפשים וגם חלק מהמבוגרים נוהגים להתחפש, ללכת למסיבות ולעשות תחרויות .תחפושות בקהילה ובעבודה. המנהג החל במאה ה-13 ומתבסס על נושאים ממגילת אסתר כמו הסתרת הזהות של אסתר בהצלתה את עם ישראל

מערך שיעור לכיתות א'

רקע

מנהג ההתחפשות בחג הפורים מזמן כניסה לעולם הדימיון והפיכה לדמות שאינה אני והייתי רוצה להיות. הפעילות המוצעת היא פעילות בה יוכלו הילדים להתנסות בפיתוח חשיבה דימיונית אסוציאטיבית חיובית, ויכולת משחק משותף שאינו תחרותי. בדומה להתחפשות, במשחקי הדימיון הילדים יכולים לבחור לאיזו דמות ותפקיד הם נכנסים, ויכולים להיות כל מה שעולה על רוחם. עידוד של משחק דימיוני בו כל המשתתפים יכולים ליהנות מהחוויה , עשוי לשפר את יכולות השיח התקשורתי ואת ראיית האחר. הפעילות מלווה קריאה ודיון בספר 'כאילו' שכתבה אורית ברגמן.
תחרותיות מול שיתוף פעולה
בספרה של אורית ברגמן 'כאילו', טוטו הפיל ולה-לה הציפור מחליטים לשחק יחד במשחק דמיוני– משחק 'כאילו'. המשחק הופך במהרה לתחרותי כאשר בכל פעם כל אחד מהם מתחפש לדמות שמנסה 'להביס' את השנייה. לבסוף טוטו הפיל מחליט לשנות את כיוון המשחק ולשחק בגלידריה, מה שמשנה את הדינמיקה בין שתי הדמויות, מתחרות למשחק שוויוני.
התרבות בה אנו חיים היא תרבות הישגית המעודדת ילדים להצליח, להצטיין ולצבור הישגים מרשימים. הכוונה זו להישגיות מעוררת בילדים רבים מוטיבציה, סקרנות ויצירתיות אך אצל חלקם הגבול בין הישגיות לתחרותיות מטשטש. חלק מהילדים התחרותיים, המתקשים מאוד להפסיד במשחק, להתמודד עם קושי לימודי, הם ילדים המתמודדים עם חווית ערך עצמי נמוך עליה הם מנסים לפצות באמצעות ניצחונות, הצלחות והישגים. כדי לסייע לילדים להיות תחרותיים פחות, כדאי לעודד אותם ולחזק התנהגויות ותכונות אשר אינןן קשורות להישגים. רצוי לחזק התנהגות חיובית של עזרה ונעימות, יכולת תיאטרלית, דמיון, יצירתיות וכן הלאה (מתוך בטיפולנט: איך לעזור לילד התחרותי).

מטרות

1. הילדים יבינו מהי תחרותיות דרך הסיפור

2. הילדים יבינו מהו ויתור דרך הסיפור

3. הילדים יתנסו בשיתוף פעולה תוך חשיבה על האחר

4. הילדים יתנסו בפיתוח אסוציאציות חיוביות

הנחיות

הפעילות מתאימה למפגש כיתתי

אביזרים
אביזר של מטה קסם
הספר "כאילו" מאת אורית ברגמן

פתיחה
הנחיה: בפורים אנחנו יכולים להתחפש ולהפוך להיות כל מה שנרצה… טוטו הפיל ולה-לה הציפור משחקים ב'כאילו' ובכל פעם הופכים להיות משהו אחר. בואו נראה מה הם בוחרים להיות.

גוף הפעילות
הקראת הסיפור 'כאילו' מאת אורית ברגמן

שאלות לדיון:
• למה לה-לה הציפור בחרה להפוך לנמרה? (בגלל שטוטו הפך לאייל שרץ מהר ממנה)
• ומה קרה ביניהם? (הם התחרו בכל פעם מי יותר מהיר, גדול או חזק)
• למה טוטו הפיל בחר להפוך להיות מוכר גלידה? (כדי שיוכלו לשחק יחד, בשיתוף פעולה)
• מה דעתכם על טוטו הפיל?
• מה דעתכם על לה-לה?
• למי הייתם רוצים להפוך מתוך הסיפור? למה?
• מתי אתם חושבים שטוטו ולה-לה הכי נהנו לשחק? (כשהם היו בתחרות או כשהם שיחקו בשיתוף?)
הנחיה: עכשיו אני רוצה לשחק איתכם משחק דימיוני של תחפושות שבו נשתף פעולה דרך התחפושות. כל אחד יקשיב למה החבר רוצה להתחפש וינסה לחפש רעיון לתחפושת שתעזור לו. אנחנו רוצים יכול לעזור לחבר, או לשמח אותו.
יש לי מטה קסמים מיוחד שיכול להפוך אתכם לכל מה שתרצו! אבל רק בדימיון כמובן.. אז בואו נתחיל לדמיין….
למי יש רעיון מה הוא היה רוצה להיות…?

*רעיונות להנחיה:
• אם אתה ארנבת, אני רוצה להיות…. גזר! כדי שיהיה לך מה לאכול.
• אם את ענן, אני רוצה להיות…. קשת! כדי שיהיו לך המון צבעים.
• אם את כבאית, אני רוצה להיות…. סולם כבאים! כדי שיהיה לך איך לטפס ולכבות שריפה.
המורה תצביע על ילד או ילדה במטה הקסמים.
תאמר: הפכת ל…. (!). אם את/ה… אני רוצה להיות….!
המורה תזמין את אחד הילדים לעמוד עם מטה הקסמים ולהפוך את אחד הילדים היושבים למה שיבחר.
הילד 'יצביע במטה וישאל את חבריו מה הם רוצים להיות. הילד יבחר באחד מהם ויאמר:
הפכת ל…. אם את/ה….. אני רוצה להיות…..

הנחיית סיכום:
היו לכם רעיונות ממש נפלאים איך להתחפש בשיתוף פעולה. איך הרגשתם לשמח אחד את השני?
הצעות לפעילות המשך

לכיתה א':
• משימה לילדים: לפי הרעיונות המשותפים, ולפי רעיונות חדשים של הילדים, יוכלו בשיתוף פעולה להתנסות בכתיבה ואיור משותף של שיתוף הפעולה בין הדמויות. מצורף קובץ להדפסה. המורה יכולה לתלות על הלוח את היצירות המשותפות.

לחצו להמשך קריאה
הקטן