הנחיות
במערך זה חמש הצעות לפעילות.
פעילות 1 : אנחנו יוצרים יצירה משותפת
מטרה: לחוות חוויה של עשייה משותפת, שמצריכה שיתוף פעולה.
תיאור הפעילות: בדרך כלל, כשילדים בגן עוסקים ביצירה, כל אחד עובד לבדו. נציע אפשרות אחרת: יצירה משותפת. מומלץ להתחיל בשיתוף פעולה בין שני ילדים ואחר כך לבדוק אם ניתן להגדיל את מספר המשתתפים.
1. בשלב הראשון הילדים יציירו ציור משותף. אפשרות מעניינת היא להשתמש בצבעי אצבעות, וכך לעודד גם מגע בין הידיים של זוגות הילדים, ואולי אף הטבעת הידיים של שני היוצרים על היצירה.
2. תלו את היצירה המשותפת על לוח הקיר, לאחר שהילדים רשמו את שמותיהם על היצירה המשותפת.
3. פעילות המשך יכולה להיות יצירה משותפת בתחומים נוספים.
פעילות 2: יש דברים שאי אפשר לעשות לבד!
מטרה: להכיר בכך שמשימות רבות מצריכות שיתוף פעולה של חברי הקבוצה.
תיאור הפעילות:
1. בקשו מכל ילד וילדה לקחת כיסא ולהעביר אותו למקום אחר בחדר.
2. כעת בקשו מהילדים להעביר את שולחנות הגן למקום אחר בחדר. בשלב זה, באופן טבעי, יעבדו הילדים בזוגות כדי להרים את השולחנות.
3. כעת חלקו את הילדים לקבוצות של ארבעה-חמישה, ובקשו מכל קבוצה, בתורה, להעביר לצד האחר של החדר ערמה של משחקים, של קוביות גדולות, של מזרנים וכדומה. בחרו חפצים שהעברתם תדרוש שיתוף פעולה בין חברי הקבוצה. בקשו מהילדים להשתדל שבהעברה לא ייפלו חפצים על הרצפה.
4. בסיום הפעילות ערכו דונו עם הילדים במה שקרה:
א. אילו קבוצות הצליחו יותר? מדוע?
ב. האם שיתוף פעולה בין חברי הקבוצה עזר להצלחה במשימה?
ג. האם לבד או בשניים יכולתם לבצע את המשימה?
פעילות 3: מי שמשתף פעולה – מרגיש שייך!
מטרה: להמחיש את הרעיון: מי שלוקח חלק בעשייה המשותפת, מרגיש שייכות לקבוצה, ומי שאיננו לוקח חלק – הוא בעצם לבד.
תיאור הפעילות:
1. קראו לילדים את השיר הבא.
כשמסדרים את הגן/ שירה גודמן
כשמסדרים את הגן –
רון אוסף את הקוביות
סמדר ויותם מחזירים למקום את המכוניות,
גיל, שיר ומיטל מארגנים את פינת הבובות,
טלי ואסף
אוספים את המשחקים ושמים על המדף,
דן ועדנה
שמים את הכפות ואת הדליים בפינה,
ורק גד
עומד בצד
לבד.
2. לאחר הקריאה דונו בשאלות הבאות:
א. איך, לדעתכם, גד מרגיש? האם יש מילה בשיר שרומזת לנו איך הוא מרגיש?
ב. למה, לדעתכם, גד מרגיש בודד?
ג. לא תמיד אנו אוהבים לסדר. האם כשעושים את זה ביחד, זה קל יותר ונעים יותר?
ד. מה עדיף: לעשות דברים ביחד עם חברים, גם אם לא מתחשק, או לא להשתתף בפעילות של כולם ולהיות לבד?
פעילות 4: מעשה בקערה ובמצקת
מטרה: להכיר יצירה ספרותית, שעוסקת, בין היתר, בצורך בשיתוף פעולה ולחשוב על שיתוף פעולה באמצעות היצירה.
תיאור הפעילות:
1. הסופר מיכאל אֶנדֶה כתב ספר נפלא: מעשה בקערה ובמצקת (בהוצאת עם עובד). לאחרונה עובד הסיפור להצגה בתיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער. בין היתר, הוא עוסק גם בצורך בשיתוף פעולה.
2. קראו לילדים את הספר, בהמשכים, או ספרו להם את הסיפור בקיצור.
הנה עלילת הסיפור, בקיצור:
פעם היו שתי ממלכות, ששכנו זו לצד זו, אך היו ברוגז זו עם זו. ממש באותו הזמן נולדו בכל אחת מהממלכות תינוקות חדשים. בממלכה אחת נולד תינוק, ובממלכה האחרת נולדה תינוקת. אך אבוי, שתי הממלכות שכחו להזמין את המכשפה, צִפעונה בת לחש, למסיבת ההולדת. היא החליטה להופיע בכל זאת, והביאה אתה מתנה. לממלכה אחת נתנה מצקת פלאים, ולממלכה האחרת נתנה קערת פלאים. כשיהיו המצקת והקערה יחד – ייתן הסיר מרק נפלא ללא סוף. כעת, צריכים לחבר בין השניים, אך מה לעשות? הרי הם ברוגז. עברו שנים רבות, התינוק והתינוקת היו לנסיך ולנסיכה, והשניים נפגשו והתאהבו. הם מחליטים להתחתן. מובן, שההורים שלהם מתנגדים, אך להם לא אכפת! וכעת – הקערה והמצקת ביחד ויוכלו להכין מרק טעים לכול.
3. פעילויות בעקבות הסיפור:
א. הצגה – הכינו הצגה בגן על הקערה ועל המצקת.
ב. יצירה – אפשר להכין קערה ומצקת מחומרי יצירה. אפשר לעבוד בזוגות – ילד או ילדה יכינו קערה, ובני הזוג יכינו מצקת.
ג. שיחה – שוחחו עם הילדים על חפצים נוספים ש'זקוקים זה לזה', כדי לפעול או כדי להיות יעילים, למשל: סכין ומזלג, סדין ומזרן, דף ועיפרון…
פעילות 5 : מסיבה בלי סיבה!
מטרה: לחוות חוויה של שיתוף פעולה בין כל ילדי הגן לביצוע משימה משותפת.
תיאור הפעילות: בגן עושים הרבה מסיבות: מסיבות יום הולדת, מסיבות לחגים, מסיבת סיום. בדרך כלל המסיבות מאורגנות על-ידי צוות הגן. הפעם, נעשה בגן מסיבה בלי-סיבה, והילדים יהיו המארגנים (בעזרת הצוות).
1. תכננו עם הילדים את המסיבה. שוחחו על הדברים שצריכים להיות במסיבה: כיבוד, תכנית.
2. הילדים יתחלקו לקבוצות. כל קבוצה תהיה אחראית להכין דבר מה לתכנית המסיבה: שיר, הצגה, סיפור…
3. כל קבוצה תיקח על עצמה גם להביא חלק מהכיבוד: שתייה, כלים חד-פעמיים, עוגה, חטיפים.
4. שוחחו על חלוקת התפקידים ועל ניקיון המקום לאחר המסיבה.
הערות:
1. בפעילות זו חשוב לתת לילדים את מרב העצמאות והאחריות, על מנת להקנות תחושה שזאת פעילות שכולם עושים יחד בשיתוף, ולא פעילות שהצוות מביא ומארגן.
2. תוך כדי התכנון וגם לאחר המסיבה שוחחו עם הילדים על השיתוף: מה הצליח? מה היה קשה? וכדומה.
3. המתקשים להשתתף ולשתף – הסבירו לילדים שיש תרומות שונות לשיתוף ואין צורך שכולם-יעשו-הכול-ביחד